Annons:
Etikettyrkesprofession
Läst 1521 ggr
Loris M
2015-11-21 10:14

Ingen varning för läraren

Läraren i fråga var den förste att bli anmäld till Lärarnas ansvarsnämnd för oskicklig yrkesutövning. Skolinspektionen yrkade om en varning, men nu står det alltså klart att det blir ingen varning för läraren när ärendet prövats i Högsta förvaltningsdomstolen

"Skälen för anmälan är bland annat en incident då läraren, som är legitimerad lärare i idrott och hälsa, upprepade gånger ska ha nekat en elev att ta sin astmamedicin. 

Läraren uppger att han inte ville att eleven skulle missa den pågående genomgången av lektionen och att han bedömde att eleven inte hade problem att andas. Efter genomgången glömde han meddela eleven att det var okej att gå och ta sin medicin. En annan lärare som kom dit upptäckte genast att eleven hade andningssvårigheter och såg till att denne fick sin medicin. " Källa

Annons:
Loris M
2015-11-22 19:54
#1

Ingen annan än jag som tycker att det här är konstigt? Om det varit något som hänt en gång, så hade jag kunnat ha förståelse för det. Men det hände upprepade gången och dessutom ska läraren ha gjort även detta:

"Vid ett annat tillfälle ska läraren ha hotat med armhävningar som bestraffning då några elever förstörde hans lektionsplanering genom att sparka på framställda koner. Inte heller denna händelse bedöms vara allvarlig nog för att leda till en varning." (samma källa som ovan)

Tydligen har elever slutat klaga på läraren och hen har fått en handledare. 🤔 Det är väl bra, men jag tycker att en varning också hade varit på plats.

VildaVittra
2015-11-28 09:37
#2

Är en genomgång verkligare viktigare än att kunna andas utan besvär?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Loris M
2015-11-28 09:46
#3

#2 Ja, det kan man ju undra. 😃Märkligt att läraren glömde bort att säga till eleven att ta sin medicin efteråt. Flera gånger dessutom.

Loris M
2015-12-25 09:58
#4

Och här var det en lärare som fått varning:

"En lärare som förra året dömdes för ringa misshandel av Svea hovrätt, får en varning av Lärarnas ansvarsnämnd. Händelsen skedde i samband med simundervisning i en simhall. Under samlingen innan lektionens början struntade den då 11-årige eleven att sätta sig ner, trots flera tillsägelser. Läraren blev arg, höjde rösten och slog en plastmapp fylld med papper i elevens rygg." 

Källa

OberonsMatte
2015-12-26 08:03
#5

Jag kan dock förstå att läraren blev arg när eleverna sparkade på de framställda konerna. Vad är det för sätt?

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: