Annons:
Etikettyrkesprofession
Läst 1617 ggr
Loris M
11/26/15, 7:18 PM

Funderat på att lämna yrket?

Lärarbristen är stor som bekant. Även om antal sökande till lärarutbildningar ökade under detta år, så hjälper inte det speciellt mycket. Enligt uppgifter från förra året kan inte varannan ung lärare tänka sig att jobba kvar inom yrket fram till pensionen. En av fyra lärare lämnar yrket av andra anledningar än pension, enligt andra uppgifter. Utvecklingen är oroande dock inte förvånande tycker jag.

Har ni funderat på att lämna yrket? Om svaret är "ja" berätta gärna varför.

(Nu tänker jag på alla skolformer och oavsett utbildningsnivå)

Annons:
[postmortum91]
11/26/15, 7:35 PM
#1

Jag är inte ens färdigutbildad ännu men vet redan NU att jag inte kommer jobba tills jag går i pension. Det har varit nära flera gånger att jag gett upp min utbildning också, även fast jag ÄLSKAR läraryrket. Just nu har jag studieuppehåll, och vi får se när jag går tillbaka till mina studier.

Anledningen till varför jag svara "Ja": Den största anledningen är att statusen är så låg, föräldrar beter sig som idioter många gånger och har noll förtroende för lärarna och deras kompetens. Varför ska man ens läsa FYRA år om föräldrarna ändå sitter och pekar finger åt att man gör allt fel? När jag varit ute och jobbat och haft praktik har lärarna varje gång beklagat sig över hur illa behandlade de blir av föräldrar, elever och även att rektorn inte alltid backar upp dem. Lärarna är helt maktlösa idag till att kunna göra sitt jobb på bästa sätt. Jag har redan blivit hotad 3 gånger av elever att de ska slå mig, en av gångerna hade eleven en bandyklubba i handen och var beredd att slå ner mig med den. Vad kan man göra själv? Om jag ens vidrör eleverna finns risken att föräldrarna skriker rakt ut, byter skola och anmäler mig SAMT att de slänger ut mitt namn på facebook.