Etikettyrkesprofession
11/26/15, 7:18 PM

Funderat på att lämna yrket?

Lärarbristen är stor som bekant. Även om antal sökande till lärarutbildningar ökade under detta år, så hjälper inte det speciellt mycket. Enligt uppgifter från förra året kan inte varannan ung lärare tänka sig att jobba kvar inom yrket fram till pensionen. En av fyra lärare lämnar yrket av andra anledningar än pension, enligt andra uppgifter. Utvecklingen är oroande dock inte förvånande tycker jag.

Har ni funderat på att lämna yrket? Om svaret är "ja" berätta gärna varför.

(Nu tänker jag på alla skolformer och oavsett utbildningsnivå)

[postmortum91]
11/26/15, 7:35 PM

Jag är inte ens färdigutbildad ännu men vet redan NU att jag inte kommer jobba tills jag går i pension. Det har varit nära flera gånger att jag gett upp min utbildning också, även fast jag ÄLSKAR läraryrket. Just nu har jag studieuppehåll, och vi får se när jag går tillbaka till mina studier.

Anledningen till varför jag svara "Ja": Den största anledningen är att statusen är så låg, föräldrar beter sig som idioter många gånger och har noll förtroende för lärarna och deras kompetens. Varför ska man ens läsa FYRA år om föräldrarna ändå sitter och pekar finger åt att man gör allt fel? När jag varit ute och jobbat och haft praktik har lärarna varje gång beklagat sig över hur illa behandlade de blir av föräldrar, elever och även att rektorn inte alltid backar upp dem. Lärarna är helt maktlösa idag till att kunna göra sitt jobb på bästa sätt. Jag har redan blivit hotad 3 gånger av elever att de ska slå mig, en av gångerna hade eleven en bandyklubba i handen och var beredd att slå ner mig med den. Vad kan man göra själv? Om jag ens vidrör eleverna finns risken att föräldrarna skriker rakt ut, byter skola och anmäler mig SAMT att de slänger ut mitt namn på facebook.

Det låter säkert som jag bara sitter och gnäller, men sanningen är att jag verkligen ÄLSKAR att lära ut, jag ÄLSKAR eleverna, varje var och en och jag är väldigt duktig på det jag gör har jag fått höra massvis med gånger, men ändå skräms jag över allt det jag nyss drog upp.

Kan lägga till att jag utbildar mig till årskurs 4-6

11/26/15, 7:45 PM

#0 Det är utan tvekan tufft att vara lärare. Jag tror att många väljer yrket med hjärtat. Man måste älska sitt jobb om man ska känna sig motiverad att stanna kvar. Stora krav, låg status, låga löner, "bråkiga"  ´föräldrar… är inte direkt lockande.

Just när det kommer till föräldrar så känner jag inte igen mig i det du skriver. Det kan säkert skilja sig mellan skolan och förskolan. I förskolan har man närmare kontakt med föräldrar och träffas varje dag. Det är fördelaktigt tycker jag. Även om det kan uppstå problem så får man många tillfällen att lösa det. Föräldrar får en större insyn i det vi faktiskt gör. I skolan är det svårare att ha insyn och få förståelse för uppdraget.

11/26/15, 7:53 PM

Ska tillägga…

..det är inte så att jag inte träffat föräldrar som jag kunnat klara mig utan. Men mina erfarenheter av föräldrar är övervägande positiva. Respekt handlar om ömsesidighet. Precis som vi har den pedagogiska kompetensen, så är även föräldrar kompetenta när det gäller deras egna barn. Det får man inte heller underminera.

2/14/16, 9:57 AM

Så här skriver en förskollärare:

"Jag skulle vilja läsa om hur man som för­skollärare ska orka jobba fram till pension­en. Är själv fyllda 60 år och oroar mig en hel del för hur jag ska orka. Stressen, ständiga omorganisationer, ont om vikarier, de stora barngrupperna det sliter på en, även om jag älskar mitt jobb. Vi är många i kåren som är i 60-årsåldern, och man kanske varken har råd eller lust att gå i pension tidigare. Förutsättningarna för att utföra sitt jobb måste bli bättre, mycket bättre, man måste ju kunna åldras i sitt yrke utan att bli totalt utbränd" Källa