Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Yrkesprofession

Arbetsuppgifter - barnskötare och förskollärare

2015-11-28 09:21 #0 av: Loris M

Pratade med en kollega igår som menade att det finns förskolor där arbetsuppgifter för förskollärare respektive barnskötare blivit mera tydliga och annorlunda sedan revideringen av läroplanen. För mig var det något nytt. Jag jobbade fortfarande i förskolan när läroplanen reviderades och i kommunen där jag jobbade förändrades ingenting i praktiken. Även om förskolans läroplan understryker att det är förskolläraren som ska ha huvudansvaret för exempelvis utvecklingssamtal och ha det övergripande ansvaret när det gäller pedagogisk verksamhet, så fortsatte vi att jobba som tidigare.

Hur ser det ut hos er? Har arbetsuppgifterna ändrats sedan läroplanen reviderades och i så fall hur?

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-12-12 17:21 #1 av: Loris M

Ballong

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-12-13 08:26 #2 av: OberonsMatte

Det är ett gissel att vi har olika utbildningar i arbetslagen tycker jag! Å ena sidan ska vi göra samma saker och dela på bördan oavsett om det handlar om blöjbyten,  dukning, tvätt, aktiviteter, beställningar eller utvecklingssamtal och å andra sidan ska förskolläraren på något sätt vara hela arbetslagets "fröken" som talar om vad som är rätt och fel (för ja, så är det tyvärr ibland).

Det ska till en väldigt bra och kompatibel sammansättning i arbetslaget för att det inte ska leda till dålig stämning och motsättningar när en i övrigt jämställd kollega i egenskap av sin utbildningsnivå plötsligt ska räknas som bättre vetande. Många barnskötare har väldigt svårt att acceptera det och tror ofta att de kan och vet minst lika mycket som en förskollärare eftersom de ju gör "samma saker".

Vad den kunskapsmässiga skillnaden består i tror jag inte att barnskötare förstår förrän de själva vidareutbildat sig till förskollärare.

Att inte göra samma saker i ett arbetslag är också svårt rent praktiskt tycker jag. Kanske fungerar det bättre om förskolläraren har mer planeringstid (men det kan också vara en orsak till dålig stämning och avundsjuka). Alla som finns på plats behövs ju oftast i barngruppen hela tiden för att hålla någorlunda kvalitet även då.

Sajtvärd Katter iFokus

Anmäl
2015-12-13 18:09 #3 av: Loris M

#2 Vad den kunskapsmässiga skillnaden består i tror jag inte att barnskötare förstår förrän de själva vidareutbildat sig till förskollärare.

Det är också min upplevelse och det får jag bekräftat så många gånger när jag träffar förskollärarstudenter som jobbat som barnskötare innan. Att kunna utföra samma uppgifter räcker inte om förståelsen för uppdraget inte finns med. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.