Etikettyrkesprofession
2015-11-28 09:21

Arbetsuppgifter - barnskötare och förskollärare

Pratade med en kollega igår som menade att det finns förskolor där arbetsuppgifter för förskollärare respektive barnskötare blivit mera tydliga och annorlunda sedan revideringen av läroplanen. För mig var det något nytt. Jag jobbade fortfarande i förskolan när läroplanen reviderades och i kommunen där jag jobbade förändrades ingenting i praktiken. Även om Förskolans läroplan understryker att det är förskolläraren som ska ha huvudansvaret för exempelvis utvecklingssamtal och ha det övergripande ansvaret när det gäller pedagogisk verksamhet, så fortsatte vi att jobba som tidigare.

Hur ser det ut hos er? Har arbetsuppgifterna ändrats sedan läroplanen reviderades och i så fall hur?

2015-12-12 17:21

🎈

OberonsMatte
2015-12-13 08:26

Det är ett gissel att vi har olika utbildningar i arbetslagen tycker jag! Å ena sidan ska vi göra samma saker och dela på bördan oavsett om det handlar om blöjbyten,  dukning, tvätt, aktiviteter, beställningar eller utvecklingssamtal och å andra sidan ska förskolläraren på något sätt vara hela arbetslagets "fröken" som talar om vad som är rätt och fel (för ja, så är det tyvärr ibland).

Det ska till en väldigt bra och kompatibel sammansättning i arbetslaget för att det inte ska leda till dålig stämning och motsättningar när en i övrigt jämställd kollega i egenskap av sin utbildningsnivå plötsligt ska räknas som bättre vetande. Många barnskötare har väldigt svårt att acceptera det och tror ofta att de kan och vet minst lika mycket som en förskollärare eftersom de ju gör "samma saker".

Att inte göra samma saker i ett arbetslag är också svårt rent praktiskt tycker jag. Kanske fungerar det bättre om förskolläraren har mer planeringstid (men det kan också vara en orsak till dålig stämning och avundsjuka). Alla som finns på plats behövs ju oftast i barngruppen hela tiden för att hålla någorlunda kvalitet även då.

Sajtvärd Katter iFokus

2015-12-13 18:09

#2 Vad den kunskapsmässiga skillnaden består i tror jag inte att barnskötare förstår förrän de själva vidareutbildat sig till förskollärare.

Det är också min upplevelse och det får jag bekräftat så många gånger när jag träffar förskollärarstudenter som jobbat som barnskötare innan.Att kunna utföra samma uppgifter räcker inte om förståelsen för uppdraget inte finns med.