Etiketterutbildningstudier
2015-12-02 15:51

VFU

(Till sajtens lexikon)

VFU står för verksamhetsförlagd utbildning och ingår i förskollärarprogrammet och alla andra lärarprogram. Det innebär att studenter får vistas på förskolan under en viss tid och under vissa perioder under utbildningen där tanken är att de ska orientera sig i förskolans verksamhet, observera eller göra olika uppgifter som att leda en samling. Varje student får en handledare som är utbildad förskollärare. Handledaren ska fungera som en bollplank och vara behjälplig när studenten har funderingar eller måste genomföra uppgifter. Dessa VFU veckor är olika långa. VFU kurser har en egen kursplan och egna kursmål.

2015-12-02 15:54

I vår utbildning är det 4 vfu perioder, alla är 5 veckor vardera

2015-12-02 16:02

#1 Jag misstänkte att det var olika från lärosäte till lärosäte. Jag vet också att det kan skilja sig om studenter får vara på samma förskola under alla perioder eller inte. Hos oss måste de vara på minst två olika förskolor. Hur är det det hos er?

Vad tyckte du om att vara på VFU-n fem veckor den första gången? Hos oss valde vi bara en vecka så studenter bara får orientera sig. Studenter som aldrig tidigare varit på förskolan kan jag tänka mig upplever fyra veckor som en lång tid.

2015-12-02 16:16

#2 Vi får vara på samma förskola max 2 gånger, sedan måste vi byta.
Även möjlighet att vara i förskoleklass om man vill nu VFU 3 :)

JAg tycker det är bra att ha 5 veckor i sträck. Första VFUn var det inte speciellt höga krav. Vi skulle göra en aktivitet med 2-3 barn när en lärare för högskolan kom ut. Annars mest lära sig, observera osv, sedan ökar kraven för varje VFU :)

91Marran
2015-12-06 10:48

När jag läste för några år sedan så ökade inte kraven på VFU veckorna. Eller ja de skulle ökas lite. Vi skulle ut och jobba som en vanlig förskollärare från dag ett. På mitt ställe så var de snälla de första dagarna och lät mig lära känna barnen. Från andra veckan så skulle jag agera som en riktig förskollärare. Det var inte det lättaste. Har man inte läst "barn och fritid" så får man tydligen skylla sig själv att man inte kan allt som man borde kunna. Fick höra på första förskolan jag var på att den enda regeln de hade var att inte springa inomhus. Resten var underförstådda typ. Man förstår ju de vanliga, men de som förskolan själva har satt upp då? Så elaka som de från skolan var när de var ute, alla de påhoppen jag fick från dem och bemötandet av vissa förskollärare fick mig att sluta. Jag fick ett barn som aldrig pratar med någon av de andra lärarna att prata med mig. Där hade jag hämnat barnets positiva utveckling. Hur skulle de nu kunna förklara det för föräldrarna. Att barnet ibland pratade med andra barn var okej, men inte med mig. Var kanske en underförstådd regel? Det har alltid skällts och skrikit på de barn som mår dåligt eller inte "vågar" göra något. Har man försökt motivera och uppmuntra med goda resultat så går de emellan och skäller ut barnen så att de blir rädda och mår sämre än från början. I framtiden om jag Måste ha mina barn på förskola, så kommer jag att vara den där jobbiga föräldern med höga krav. Lämna ut ett papper på hur man bemöter mitt barn. Trycka på om läroplanen varje dag och fråga vad hittar du stöd för detta i läroplanen. För så trasig som jag har blivit och som jag sett andra barn bli av att gå på förskola är inte ok. Ursäkta långt meddelande. Behövde mest skriva av mig.

Mig

2015-12-06 11:25

#4 Tråkigt att du har så negativa upplevelser av förskolan. Har du varit på fler eller var den här förskolan din enda du varit på som student? Jag har jobbat på många förskolor och kan inte säga att jag känner igen något av det du skriver. Det låter väldigt konstigt i mina öron att barnen blir "trasiga" av att gå i förskolan. Så ska det verkligen inte vara. 😕Jag vill gärna tro att bilden du fått är inte på något sätt representativ. Du har kanske bara haft otur och hamnat bland Pedagoger som inte kan sitt jobb.

Men jag känner igen det här med att studenter ses ibland som extrapersonal. Så får det inte heller vara. Studenterna får aldrig ersätta ordinarie personal och det vet de om. När det gäller regler så är det något som även jag reagerat på. Här finns en tråd om det om du vill läsa. Förskolan är verkligen full med oskrivna regler.

Att vara ""en besvärlig förälder" ska man inte dra sig för tycker jag. Så klart att du som förälder vill att ditt barn ska ha det bra och vill att Pedagoger är duktiga och kompetenta och kan sitt jobb.

Hoppade du av utbildningen eller läste du klart?

91Marran
2015-12-06 18:22

Jag både valde att hoppa av och blev avstängd. Klarar man inte två VFU perioder så måste man börja om från början. Utbildningen gjordes om och jag fick då inte tillgodoräkna mig så mycket. Har träffat en del förskollärare som är jätteduktiga och vill göra ett bra jobb, men på de förskolor som jag har haft praktik på så har det sinat om dem tyvärr. Jag hade inte några direkt jättebra förskollärare när jag gick på förskolan själv heller. En och annan var bra i och för sig.

Mig

2015-12-06 18:28

#6 Jag upplever att det finns väldigt många bra MEN att det finns väldigt ont om tid, det är väldigt stressat, alldeles förstora barngrupper ect.