Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Övrigt

Fem små apor hoppade i sängen....

2015-12-03 17:00 #0 av: Loris M

..... en ramla ner och slog sitt lilla huvud. Mamma ringde doktorn..... 

När man kommer precis här i den här ramsan, brukar man göra rörelser och låtsas att man ringer. Vilken telefon använder ni när ni låtsasringer? En sådan här:

Det gjorde jag fram tills jag  upptäckte att barnen inte kan förstå att det handlar om en telefon. GladSå ser ju inte telefonerna ut idag. Det finns en del gamla ramsor och rörelser som barnen har svårt att relatera till. Har ni tänkt på det? 

Kommer ni på något mer gammalt (ramsa eller något annat) där vi är tvungna att "modernisera" för att barnen ska kunna förstå?

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-12-04 09:05 #1 av: Vixxen

Har använt ramsan på engelska med allt från förskolebarn till årskurs 5!

https://www.youtube.com/watch?v=dWO9uP_VJV8

Anmäl
2015-12-04 09:23 #2 av: Loris M

Vilken rolig video! Glad Använde du rörelserna också?

Anmäl
2015-12-04 09:31 #3 av: Vixxen

Japp!  Använder Smartboard också!

Den här killen är också kul! https://www.youtube.com/watch?v=0VLxWIHRD4E

Anmäl
2015-12-04 09:41 #4 av: Loris M

Ja, han var rolig! Skrattar Smartboard är ett underbart verktyg. Jag älskade att jobba med det. Det finns så mycket roligt, spännande och lärorikt som man kan göra tillsammans med barnen. 

Anmäl
2015-12-04 09:44 #5 av: Vixxen

Finns massor med honom! www.dreamenglish.com

Från början avsett för förskolebarn i Storbrittanien! Skämtar

De flesta sångerna kan barnen på svenska så de lär sig dem snabbt på engelska också!

Anmäl
2015-12-04 11:20 #6 av: OberonsMatte

Angående rörelserna till "5 små apor" använder jag numera en mobil/sladdlös knapptelefon när mamma ringer doktorn, men jag höll fast vid snurrtelefonen länge!

En sång som antagligen har en ganska konstig text för dagens barn är "Det går snören till chauffören och det plingar när man drar" från Mamma Mu. Numera är det ju knappar man trycker på när man vill att bussen ska stanna.

Sajtvärd Katter iFokus

Anmäl
2015-12-04 11:23 #7 av: Loris M

#6 Jag hade också svårt att släppa snurrtelefonen. Förlägen

Roligt att se dig i trådarna igen! GladBlomma

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.