Etikettmatematik
12/6/15, 8:30 AM

Småbarns matematik

Hittade en intressant broschyr som Skolverket tagit fram för småbarnsföräldrar. Den är några år gammal men fortfarande bra och aktuell. Forskare skriver på ett lättillgängligt sätt om matematiken i vardag, samt hur du som förälder kan bidra till ditt barns matematiska tänkande. De använder sig inte av några krångliga, pedagogiska begrepp utan vänder sig direkt till er föräldrar som har barn i ålder 0-3 år.

"Alla använder matematik på olika sätt hela livet, ända från spädbarnstiden till ålderdomen. Oavsett ålder och yrke möter vi dagligen olika situationer som fordrar matematiskt tänkande och kunnande. Vi planerar våra inköp och semesterresor. Vi tankar bilen, förändrar recept, syr kläder, målar och tapetserar. För att klara detta gör vi bland annat jämförelser, uppskattningar och överslag. Det finns många vuxna som inte tänker på att allt detta är matematik, utan säger att matematik inte är något för dem. Vilka signaler sänder sådana uttalanden till barnen?

Här kommer ni direkt till broschyren!

12/21/15, 7:07 PM

🎈