Annons:
Etikettarbetsmiljö
Läst 10190 ggr
Loris M
12/8/15, 9:09 AM

Förskollärare byter karriär

För någon dag skrev jag om att många lärare går ner i arbetstid för att orka med sitt jobb. Nu kommer lite oroande siffror om att många förskollärare och fritidspedagoger byter karriär. 

"När SCB på uppdrag av Lärarnas tidning undersökte hur många lärare med examen som slutat arbeta sedan 2009, visade det sig att närmare 14 000 förskollärare och fritidspedagoger lämnat yrket. Många är kvar i skolans värld på ett eller annat sätt, men av de 68 188 som arbetade 2009, är det ändå runt 8 000 som bytt karriär helt." Källa

Det handlar oftast om att förskollärare mår så dåligt av orimliga arbetsförhållanden att de inte ser annat val än att sluta. Många drabbas av utmattningssyndrom, som jag skrev tidigare om. Stora barngrupper, brist på planeringstid och arbetsuppgifter som inte har med kärnuppdraget att göra är några av orsakerna som lyfts fram i artikeln. 

För att fler ska stanna kvar i yrket handlar med andra ord inte enbart om att höja de låga löner. Utan minst lika viktigt är arbetsmiljön. Något som efterfrågas av både förskollärare men också fackliga representanter är att regeringen lagstiftar barngruppernas storlek och inför ett maxtak. Samt att planeringstid borde avtalas om i kollektivavtalen.

Annons:
[Thiah]
12/12/15, 9:20 AM
#1

Finns det inte regler på hur många barn en vuxen får ha? Här i finland vill de öka så att en vuxen kan ha 8 3-5 åringar ensam. Men många kommuner har sagt nej och behåller 7barn per vuxen. Även vår arbetstid har diskuterats. Vi jobbar idag 38,15 per vecka(oftast 7,40 per dag) men då har vi bara 10min rast utan barnen. Regeringen vill öka arbetstiden i hopp om nånting… de verkar inte förstå att det då skulle betyda mera rast utan barn…

Loris M
12/12/15, 9:38 AM
#2

#1 Nej, inga regler utan bara rekommendationer när det gäller gruppstorlek. Samma sak med planeringstid. Då kan ju kommuner och enskilda förskolechefer göra nästan lite hur de vill. En del har har planeringstid, både enskild och i arbetslaget varje vecka. Och en del har det bara om det är möjligt utifrån hur det ser ut med barnantal eller frånvaro just den dagen.

10 minuters rast låter extremt lite. 😮Man hinner i princip bara gå på toaletten. 🤔Vi har 30 min. och då hinner man i alla fall ta en promenad.

[Thiah]
12/12/15, 11:49 AM
#3

Man får gå på toaletten under arbetstid och vi har turen att få dricka kaffe när vi vill inne på avdelningen. Vissa har bara 10-20min på sig att koka och dricka den där enda koppen kaffe…. Sen har man ibland längre tid att sitta i kafferummet om man inte har vilan.Men ofta gör man ju alltid nått pappersjobb

OberonsMatte
12/13/15, 8:39 AM
#4

Jag är en av dem som för några år sedan funderade på att byta yrke. Inte för att min kropp var utsliten fysiskt utan för att jag var utmattad av stressen och pressen. Jag kom tillbaka till förskolan (för det är ju trots allt det roligaste yrke man kan ha), men har i omgångar valt att arbeta deltid när det varit möjligt. Att jag numera klarar mig på en deltidslön har varit min räddning!

Det är ändå förjäkligt att man, som frisk och fullt arbetsför,  p.g.a. orimlig arbetsbelastning och arbetsmiljö inte ska kunna palla med att jobba heltid med det yrke man trots allt brinner för.

Just nu har jag långledigt sedan jag sa upp mig från mitt senaste arbete. En hel termin har jag gått här och drällt för att vila upp mig, samtidigt som förskolorna skriker efter förskollärare, och jag är nog inte den enda i den situationen. Så dumt och så onödigt.

Sajtvärd Katter iFokus

Loris M
12/13/15, 6:05 PM
#5

#4 Visst är det hemskt och orimligt att behöva gå ner i arbetstid för att orka med jobbet. Det har blivit allt vanligare att lärare gör det (jag skrev ett inlägg om det tidigare).

Jag har själv lämnat förskolan (även om jag är kvar inom läraryrket) för några år sedan just p.g.a. orimlig arbetsbelastning. Vi fick allt fler administrativa uppgifter, allt större barngrupper och allt mindre reflektionstid. Jag kände att jag inte längre kunde göra ett bra jobb med dessa förutsättningar. Allt handlade om att få ihop dagen. Jätte tråkigt!

Loris M
12/25/15, 10:22 AM
#6

I den senaste rapporten från Jobbhälsobarometern konstateras att det finns stora skillnader mellan olika branscher när det kommer till hälsa och arbetsmiljö.

"Lärare sticker ut inom flera av de undersökta områdena. Bland annat uppger nästan tre av tio att de upplever psykiskt obehag av att gå till jobbet flera gånger i månaden och de toppar därmed statistiken. Snittet för alla branscher är 21 procent.

Lärare ligger också sämst till vad gäller att hinna med sina arbetsutgifter. 37 procent av de anställda inom utbildning anger att de inte hinner med sina arbetsuppgifter inom ordinarie arbetstid. 45 procent instämmer i påståendet ”Ingen möjlighet att få stöd och hjälp vid hög arbetsbelastning.”

Källa

Annons:
Loris M
12/25/15, 10:24 AM
#7

Via denna länk kommer ni direkt till Jobbhälsobarometern för 2015 som jag nämner i föregående inlägg och kan läsa hela rapporten.

StillaSinnet
12/25/15, 11:30 AM
#8

Vi har under hösten haft en bra vikarie som jag försöker sporra att utbilda sig. Han är 20 år nu och mycket datakunnig. Han är lugn och stabil och mycket populär bland barnen och han satte sig in i dokumentationer och bildhanteringsprogram snabbt. Nu i januari går hans vik ut men jag vet att han kommer inte bli arbetslös. Avdelningarna kommer slåss om honom.

-Så, ska du söka in till hösten då? frågade jag

-Nja… jag vet inte. Yrket i sig är det väl inte fel på men jag tänker så här: 3,5 år på högskola/universitet inom ett tekniskt yrke ger mig ingångslön p 30 000.-/mån. Nu får jag ut nästan 19 000.- som outbildad springvikarie med semesterersättningen inbakad i lönen, 17500.- som månadsanställd utan semesterersättningen och när jag är nyutexaminerad och legitimerad förskollärare går jag in på ca 20 000.- . Är 3,5 år värt de futtiga tusenlapparnas skillnad? Dessutom ökar ansvaret rejält. Ni är så underbetalda.

-Ja… jag kan bara hålla med. Jag har jobbat heltid i åtta år och får ut ca 20 000.-/mån och stiger skrämmande sakta trots att jag får kommunens högsta lönepåslag varje år iom att jag tar åt mig olika projekt och jobbar på det sättet mer än mina kollegor. Tex IT-ansvarig, handledare till vfu-studenter, mentor till nyutexade osv. 

Klart att jag förstår att förskollärare byter arbete även om man vet att vi är viktiga för barnen. Det är skamligt egentligen…

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Loris M
12/25/15, 11:41 AM
#9

#8 Visst är det otroligt tråkigt. Skrev precis ett inlägg om det här och att vi som jobbat i många år och dessutom har en utbildning inte värdesätts. Att det är obetydliga löneskillnader mellan utbildade och outbildade uppmuntrar inte direkt de som jobbar som vikarier att utbilda sig. Det enda som gjorde att jag stannade kvar på förskolan i tio år är just det sista du skriver. Jobbet var otroligt meningsfullt och givande och någonstans kände jag att jag gjorde en insats.

Upp till toppen
Annons: