Etikettföräldrasamverkan
2015-12-10 12:34

Ledarroll i relation till samtal...

Problematisera ledarrollen i relation till samtal med vårdnadshavare samt hur  egna livserfarenheter kan påverka samspelet.

Hur tolkar ni frågan och hur hade ni besvarat denna? =)
(mest nyfiken!)

2015-12-10 13:38

Handlar det om någon speciell form av samtal (Ex. utvecklingssamtal)? Jag tänker att ledarrollen kommer mera till uttryck i ett sådant samtal än i ett vanligt informellt samtal. Jag skulle kunna skriva en hel uppsats om det, så det blir nog svårt för mig att skriva med några få meningar hur jag skulle besvara frågan. 🙂Men jag kan skriva några trådar som man skulle kunna dra i. Exempelvis:

• asymmetrin i samtalet där pedagogen är den mest kunniga och den som styr samtalet - hur påverkar det samtalet, vad är möjligt för föräldern att ta upp?
  • språkbruket - kan och i så fall hur pedagogens användande av yrkesspråk påverka samtalet?
  • Ska pedagogen använda diskussionsunderlag? Hur påverkar det samtalet?
  • Hur påverkas samtalet av dina egna erfarenheter och uppfattningar av ex. mångfald, social utsatthet, barnfattigdom, ensamstående föräldrar m.m.
  • Hur påverkas samtalet av du själv har/inte har barn? o.s.v.
2015-12-10 13:46

#1 Själva kursen handlar om samspel, övergångar till förskolan ect :)

OberonsMatte
2015-12-11 19:56

En viktig och svår sak kan vara att hela tiden behålla sitt proffessionella förhållningssätt när man pratar på tu man hand med en förälder. En förälder pratar till stor del som privatperson, men vi måste alltid göra det i egenskap av vår yrkesroll (även om vi slår an en personlig ton). Det kan vara en svår balansgång det där.

Sajtvärd Katter iFokus

2015-12-11 20:03

#3 Bra att du tog upp det. Det har vi diskuterat med många gånger, hur svårt det är med den balansen.