Etiketterskolaförskoleklass
2015-12-12 20:39

Lärare flyr skolor...

….. i utsatta områden.

"På tre år har andelen lärare med lärarexamen ökat från 87,5 till 90 procent i de 20 kommunala skolor i landet där elevernas föräldrar har högst utbildning. I de 20 skolor med lägst utbildningsnivå bland föräldrarna har andelen minskat från 83,7 till 80,6 procent. Gapet växer även i alla lokala områden som Lärarnas tidning granskat, det vill säga landets fem största kommuner samt Stockholms län "

Källa

Magi-cat
2015-12-14 07:43

Oroande på alla sätt och vis.

"Olle Burell (S), skolborgarråd i Stockholm, tror att skillnader i skolornas arbetsmiljö har betydelse för att lärare söker sig till vissa skolor. Den förhärskande synen på vilka skolor som bedöms vara framgångsrika är en annan faktor.

— Så länge vi är fixerade vid avgångsbetygen kommer fler lärare att söka sig till skolor med höga betyg. Vi måste bli bättre på att i stället uppmärksamma skolornas framsteg, säger Olle Burell."

Öka attraktionskraften i ytterområdenas skolor talas det om. Men hur gör man det? Om arbetsmiljön är dålig orkar inte lärarna. Fixeringen vid betyg är ett otyg. Skolan ska vara lika för alla.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen