Etikettertraditionerfirande
tlover
2015-12-12 21:57

Föräldrar portas från förskolans Luciatåg

På fler och fler förskolor, tex i Eskilstuna så portas föräldrar från Luciafirandet eftersom dom inte kan följa de regler som satts upp (tex inte fota). vad tycker du om det?

l'm back

VildaVittra
2015-12-12 22:01

Kan dom inte bete sig som vuxna, så får dom skylla sig själva. Det är ju frågan om andras barn och deras föräldrars säkerhet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Calcifer
2015-12-12 22:02

Jag kan tycka att om vuxna människor inte kan följa enkla regler så får man nog skylla sig själv.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

TjockaBerta
2015-12-12 22:03

Bra. Det har varit problem i många år. Tex kom inte alla föräldrar in och det var kaos. Eller ett år så blockerade en del föräldrar dörren så resten inte kom in fast det fanns gott om plats inne.

>>>Malum domesticum<<<

2015-12-12 22:09

Jag har aldrig varit med om det, men däremot är det en otroligt stressig situation. Vi hade barn med skyddad identitet och då får de ju inte ta bilder. Vi informerade alltid föräldrar precis innan barnen kom men ändå var det ofta en och annan som var i fart att knäppa. Då fick man som pedagog vara snabb och springa fram och be en gång till att inte ta bilder. Inte roligt.

OberonsMatte
2015-12-13 07:29

Det är jättetrist att risken med allas tillgång sociala medier och internet har gjort fotograferandet så känsligt att fotografier från förskolans luciatåg är ett minne(!) blott. Barns uppväxttid har väl visserligen aldrig varit mer fotograferad och filmad än nu, men ett luciatåg med kompisarna som små är ändå en speciell händelse kan jag tycka. Och vem ska man lussa för om inte föräldrarna?

Sajtvärd Katter iFokus

2015-12-13 17:59

Här kommer lite mer om fotoförbud.

"Att dela barnbilder har blivit allt mer omdiskuterat i takt med att spridningen av sociala medier ökar. Frågan är särskilt komplex när det handlar om att publicera bilder på andra barn än sina egna."

2015-12-14 05:11

På joels dagis ber dom om tillåtelse för att barn ska få fotasj på t.ex.julfest av andra föräldrar och dom ber tydligt att enbart bilder på ditt eget barn sätts ut någonstans. Denna julfest var det väldigt lite fotande så det verkar ju gått fram

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-12-18 19:13

Klart som sjutton de ska portas om de tar bilder fastän man inte får.

Tycker det # 6 skriver är väldigt intressant och många fler bör ha i åtanke.

# 5 kanske kunde man införa en fotosession före eller efter, så kan de som vill vara med kan det och de som inte vill slipper?

Ria74
2015-12-21 16:28

Kan dom inte låta bli att fotografera fast man inte får så är det klart att dom ska portas.

På vår förskola är det helt okej att fotografera både våra egna barn och varandras. Sen tycker jag det hör till vanligt hyfs att inte lägga ut bilderna på bloggar eller i sociala medier om andras barn finns med.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Calcifer
2015-12-21 16:37

Det jag inte kan förstå, från någon som ofta ser dylika bilder på fb, är att man inte bara suddar ut andra barns ansikten. SÅ svårt är det faktiskt inte. Man kan använda paint, som jag lärde mig använda när jag var typ 7. Gör en svart låda över andra barns ansikten om det inte går att beskära bilden så bara ens egna barn är med. Gör man det är det väl inga problem att lägga ut. Men efter vad jag ser verkar det helt omöjligt att göra. Och då förstår jag att andra föräldrar inte blir nöjda för man vill ju själv ha kontroll över vad som delas av sina barn.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

2015-12-26 21:02

Lite nyfiken på hur det har gått för er med Luciafirande på era eller era barns förskolor? Fick föräldrar lov att fotografera?