Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Specialpedagogik

Stora skillnader i inställning till ADHD

2015-12-16 18:50 #0 av: Loris M

Statens medicinsk-etiska råd vill att Skolinspektionen ska granska skolor och hur de hanterar särskilt stöd. Enligt Skollagen är det behovet och inte diagnosen som ska avgöra när extra stödet ska sättas in. Men risken finns att så inte sker. 

"I dag behandlas cirka 5 procent av alla pojkar och 2 procent av alla flickor åldersgruppen 10–17 år med medicin mot adhd-symtom. De geografiska skillnaderna är stora och andelen kan ligga på allt från 1,5 till 12 procent av barnen beroende på kommun. Mest benägna att skriva ut medicin är läkarna i Gävleborgs, Gotlands och Uppsala län.

Slutsatsen i rapporten är att det sannolikt sker både en över- och underdiagnosticering och att det behövs en närmare analys av vad skillnaderna beror på." Källa 

Personligen tycker jag att det här är en oroande utveckling. Dels riskera barn som inte har diagnos feldiagnosticering och dels barn som verkligen behöver stöd och en diagnos inte får det stödet. För någon vecka sedan kom rapporter från USA att var tionde barn har ADHD och det vanligaste sättet att behandla är genom att medicinera. Ändå vet man fortfarande väldigt lite (eller knappt något) om de långsiktiga effekterna av en sådan behandling. 

När barngrupper och klasser blir allt större, lärare allt mer pressade och personaltätheten undermålig, riskerar barns beteende som avviker från normen bli allt mindre acceptabelt. "Räddningen" och vägen till resurser blir en diagnos. Skrämmande!

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-12-16 21:44 #1 av: [NeferNefer]

Ja, det är mycket oroande ... Ledsen

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2016-01-19 16:36 #2 av: Loris M

Ballong

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.