Annons:
Etikettspecialpedagogik
Läst 1462 ggr
Loris M
2015-12-16 18:50

Stora skillnader i inställning till ADHD

Statens medicinsk-etiska råd vill att Skolinspektionen ska granska skolor och hur de hanterar särskilt stöd. Enligt Skollagen är det behovet och inte diagnosen som ska avgöra när extra stödet ska sättas in. Men risken finns att så inte sker. 

"I dag behandlas cirka 5 procent av alla pojkar och 2 procent av alla flickor åldersgruppen 10–17 år med medicin mot adhd-symtom. De geografiska skillnaderna är stora och andelen kan ligga på allt från 1,5 till 12 procent av barnen beroende på kommun. Mest benägna att skriva ut medicin är läkarna i Gävleborgs, Gotlands och Uppsala län.

Slutsatsen i rapporten är att det sannolikt sker både en över- och underdiagnosticering och att det behövs en närmare analys av vad skillnaderna beror på." Källa 

Personligen tycker jag att det här är en oroande utveckling. Dels riskera barn som inte har diagnos feldiagnosticering och dels barn som verkligen behöver stöd och en diagnos inte får det stödet. För någon vecka sedan kom rapporter från USA att var tionde barn har ADHD och det vanligaste sättet att behandla är genom att medicinera. Ändå vet man fortfarande väldigt lite (eller knappt något) om de långsiktiga effekterna av en sådan behandling. 

När barngrupper och klasser blir allt större, lärare allt mer pressade och personaltätheten undermålig, riskerar barns beteende som avviker från normen bli allt mindre acceptabelt. "Räddningen" och vägen till resurser blir en diagnos. Skrämmande!

Annons:
[NeferNefer]
2015-12-16 21:44
#1

Ja, det är mycket oroande … 😕

Loris M
2016-01-19 16:36
#2

🎈

Upp till toppen
Annons: