Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Övrigt

Lämna inte sjuka barn på förskolan

2015-12-17 12:52 #0 av: [NeferNefer]

Bra debattinlägg! Jag håller mina snoriga ungar hemma, men så fort de mår bra och är pigga och läkaren på vårdcentralen säger att de inte smittar längre, då lämnar jag dem på förskolan igen. Vi är flitiga kunder på vårdcentralen ...

http://asikt.dn.se/asikt/debatt/lamna-inte-era-sjuka-barn-pa-forskolan/

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2015-12-17 12:54 #1 av: Kneko

Som vikarie har jag varit tvungen att ringa till föräldrar och berättat att deras barn är så sjuka att de knappt kan stå upp och/eller för att de mer eller mindre brinner upp. Föräldrarna blir alltid så oerhört arga på en, som att det är vårat fel att barnet är sjuk.

Förstår stressen, men det är så oerhört egoistiskt, hur stressigt ens jobb än är.

Anmäl
2015-12-17 15:25 #2 av: Loris M

Ja, det här är ett stort problem. Det finns egentligen inte ett enda jobb i hela världen som är viktigare än att ta hand om sitt sjuka barn. Jag har varit med om att föräldrar vägrat hämta barnet som låg helt utslaget i 40 graders feber för att vi inte kunde nå pappan och mamman menade att det inte var hennes vecka.  Ledsen Har även varit med om att barnet får alvedon på morgonen och vid lunchtiden när den slutar verka och vi blir tvungna att ringa föräldrar, har några erkänt och sagt: Vi trodde inte att det var så allvarligt, hen fick en alvedon i morse. 

Problemet är (förutom att det är oerhört taskigt och hänsynslöst mot det egna barnet ) att andra barn och vuxna blir smittade och vi blir aldrig fria från detta som bara går runt hela tiden. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-12-17 16:04 #3 av: [NeferNefer]

"... inte hennes vecka" FörskräcktMen seriöst ... Nu blev jag mållös.

Ja, jösses. Som förälder litar jag ju på att mina barn har det bra på förskolan, men utsätts de med flit för olika smittor är det knappast en bra miljö. Så de där föräldrarna borde tänka ett par varv till.

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2015-12-17 16:16 #4 av: Magi-cat

Verkligen. Så tråkigt att höra någon resonera så.Gråter

Får man önska en upplysningskampanj så föräldrar påminns om det här med smitta och smittspridning och riktlinjer för när barnen ska vara hemma? Eller hjälper det inte?

"Freden måste komma först. Gör den inte det min vän, kommer inget efter den." (Tage D.) 

Anmäl
2015-12-17 16:18 #5 av: [NeferNefer]

Försöka duger ... antar jag. Glad

Anmäl
2015-12-17 18:00 #6 av: Loris M

#4 Det hjälper inte! Vi brukade i samarbete med BVC dela ut informationsbroschyrer i samband med inskolning av nya barn där det stod vad som smittar och hur länge barnen måste vara hemma. Men vi hade även alltid uppsatt info i hallen. 

På tal om konstigheter.... jag hade en kollega en gång som bodde i en bostadsrätt som hon inte hade råd med och kom till jobbet när hon var sjuk, eftersom hon inte hade råd att bli sjukskriven och förlora inkomst. Galen

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.