Annons:
Etikettövrigt
Läst 1288 ggr
[NeferNefer]
2015-12-17 12:52

Lämna inte sjuka barn på förskolan

Bra debattinlägg! Jag håller mina snoriga ungar hemma, men så fort de mår bra och är pigga och läkaren på vårdcentralen säger att de inte smittar längre, då lämnar jag dem på förskolan igen. Vi är flitiga kunder på vårdcentralen …

http://asikt.dn.se/asikt/debatt/lamna-inte-era-sjuka-barn-pa-forskolan/

Annons:
Hoseok
2015-12-17 12:54
#1

Som vikarie har jag varit tvungen att ringa till föräldrar och berättat att deras barn är så sjuka att de knappt kan stå upp och/eller för att de mer eller mindre brinner upp. Föräldrarna blir alltid så oerhört arga på en, som att det är vårat fel att barnet är sjuk.

Förstår stressen, men det är så oerhört egoistiskt, hur stressigt ens jobb än är.

Loris M
2015-12-17 15:25
#2

Ja, det här är ett stort problem. Det finns egentligen inte ett enda jobb i hela världen som är viktigare än att ta hand om sitt sjuka barn. Jag har varit med om att föräldrar vägrat hämta barnet som låg helt utslaget i 40 graders feber för att vi inte kunde nå pappan och mamman menade att det inte var hennes vecka.  😕 Har även varit med om att barnet får alvedon på morgonen och vid lunchtiden när den slutar verka och vi blir tvungna att ringa föräldrar, har några erkänt och sagt: Vi trodde inte att det var så allvarligt, hen fick en alvedon i morse. 

Problemet är (förutom att det är oerhört taskigt och hänsynslöst mot det egna barnet ) att andra barn och vuxna blir smittade och vi blir aldrig fria från detta som bara går runt hela tiden.

[NeferNefer]
2015-12-17 16:04
#3

"… inte hennes vecka" 😮Men seriöst … Nu blev jag mållös.

Ja, jösses. Som förälder litar jag ju på att mina barn har det bra på förskolan, men utsätts de med flit för olika smittor är det knappast en bra miljö. Så de där föräldrarna borde tänka ett par varv till.

Magi-cat
2015-12-17 16:16
#4

Verkligen. Så tråkigt att höra någon resonera så.😢

Får man önska en upplysningskampanj så föräldrar påminns om det här med smitta och smittspridning och riktlinjer för när barnen ska vara hemma? Eller hjälper det inte?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2015-12-17 16:18
#5

Försöka duger … antar jag. 🙂

Loris M
2015-12-17 18:00
#6

#4 Det hjälper inte! Vi brukade i samarbete med BVC dela ut informationsbroschyrer i samband med inskolning av nya barn där det stod vad som smittar och hur länge barnen måste vara hemma. Men vi hade även alltid uppsatt info i hallen. 

På tal om konstigheter…. jag hade en kollega en gång som bodde i en bostadsrätt som hon inte hade råd med och kom till jobbet när hon var sjuk, eftersom hon inte hade råd att bli sjukskriven och förlora inkomst. 🤪

Annons:
[NeferNefer]
2015-12-17 18:10
#7

Ja, det är ju illa det med, gå till jobbet när en är sjuk 🤦‍♂️

Upp till toppen
Annons: