Annons:
Etiketthållbar-utveckling
Läst 4571 ggr
Loris M
2015-12-18 18:58

Mindre kött i skolan!

"I Gällivare kommun väckte införandet av en köttfri dag i veckan i skolorna starka känslor. Nu följer Luleå efter och fullmäktige har beslutat att skolorna ska minska serveringen av kött med motsvarande en dag i veckan. Klimatsmart, anser Vänsterpartiet. En begränsning av valfriheten, menar Centerpartiet. " 

Källa

Vad tycker ni?

Annons:
vendelay
2015-12-18 19:01
#1

Det är ju jättebra! Hoppas skolorna också kan få hjälp att göra näringsrika, utsökta maträtter utan kött (och senare utan animalier) 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Loris M
2015-12-18 19:10
#2

#1 

I mina barns skolor har de sedan flera år tillbaka vegetariskt en gång i veckan. Det är jättebra!

molam
2015-12-18 19:10
#3

Jag tycker personlige att det är fel.. Det finns Grönsaker samt att det alltid Finns vegetariska rätter om det är behov för det.
Barnen som inte vill r endasdt vegetariskt ska inte behöva göra det heller, Det är vad jag anser

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Loris M
2015-12-18 19:18
#4

#3 Ja, det var så diskussionerna gick till när en vegetarisk dag infördes i mina barns skola. Många menade att barn som äter vegetariskt har rätt att välja det varje dag. Medan barn som äter kött "tvingas" till en köttfri dag utan möjlighet att välja. På sätt och vis är det sant, men samtidigt kan jag tycka att det är gynnar miljön och barnen mår inte dåligt av att inte äta kött en dag.

Wony
2015-12-18 19:35
#5

Det finns ju maträtter som naturligt inte innehåller kött. Ta t ex pannkakor. Det är ju köttfritt men där gnälls det väl inte om att barnen måste få välja köttalternativ? Bara en tanke.

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-12-18 19:36
#6

Kött är lika med protein, så länge skolan ersätter "köttet" med likvärdigt protein ser jag inget problem, utan snarare en glad fördel.

Annons:
VildaVittra
2015-12-18 19:53
#7

#4På sätt och vis är det sant, men samtidigt kan jag tycka att det är gynnar miljön och barnen mår inte dåligt av att inte äta kött en dag."

Klimatsmart är inte samma sak som miljövänlig. Det är väldigt många som blandar ihop dom begreppen. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Loris M
2015-12-18 20:46
#8

#7 Ja, tydligen jag också. ☺️

VildaVittra
2015-12-18 20:47
#9

#8 Skäms inte, det gör våra politiker och journalister dagligen. 😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

molam
2015-12-18 20:50
#10

Jag kan säga att jag har inget emot vegetarianer, men, när jag Gick i gymnasiet så Hade vi en Köttfri dag i veckan och jag måste säga att den maten är så smaklös (Iaf på skolan) att jag Höll på att spy när jag åt det, det är förmodligen därifrån mitt Anti för Vegetarisk dag ligger, Men kanske om det smakade lite mer så kanske det inte skulle göra så mycket då hade det kanske varit bra, men DE dagarna Det var vegetarisk it skolan slutade det med att jag Bara köpte en macka eller liknande i skolcafeterian

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Loris M
2015-12-18 20:57
#11

#10 Jag förstår dig. Mina barn säger samma sak. Maten är ofta väldigt osmaklig vilket är synd. Pratade faktiskt med ett av mina barn idag som inte var så hungrig när han kom hem från skolan. Berättade då att han ätit pizza på rasten då det var vegetariskt på skolan. Nu är ju skolmaten dålig överlag här där vi bor och mycket halvfabrikat och annat skräp som att det körs långa sträckor eller tillagas någon annanstans. 😕

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-12-18 20:59
#12

#10 bara av nyfikenhet när gick du i skolan ( ps jag är troligen maaaassa ärlde än dig :-)

molam
2015-12-18 23:39
#13

Gick ur Gymnasier '13 Är 21 ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Geru
2015-12-21 09:43
#14

Det handlar väl om att försöka göra vegansk/vegetarisk mat nyttig och att den smakar gott. Det tenderar att bli i den dyrare kategorin då… Det är ofta en väldig massa krydda som ska användas då med, och helt ärligt är barn oftast inte speciellt förtjusta i det. Och maten ska ju vara till för alla.

Nyttig vegansk mat är ju allt annat än billig, om man ska gå i från bönor. Och det är typ bara kolhydrater…

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Thiah]
2015-12-21 18:30
#15

Vi har länge haft en köttfri dag på förskolan. Ibland är det goda saker som vegetariska röror och soppor men oftast är det hemska lådor med massa ost i blandat. :( Jag äter sällan vegetariska maten på jobbey medan maken alltid äter(jobbar på förskola inom samma kommun). Sonen som går på förskola inom vår kommun äter såklart det som bjuds.

vendelay
2015-12-21 20:32
#16

#15 Det är jättetråkigt att skolor lagar så dålig mat :( Vegansk mat är ju väldigt billig om en inte använder halvfabrikat, mycket billigare än kött, och går att variera på så himla många sätt. Det är nyttigare och bättre för barnen. Otroligt sjukt att det inte satsas mer på att barnen ska få bra mat i skolan.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Geru
2015-12-22 00:35
#17

#16 Den veganska mat som är billig är ofta rätt dålig. Näringsmässigt och kalorimässigt, två saker som ska vara på topp när man går i skolan. Dessutom är det mat som barn ska äta, och barn tenderar att vara lite kräsna när det kommer till mat med för mycket kryddor, så jag undrar lite om du på rak arm kan säga rätter som skulle fungera?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

vendelay
2015-12-22 01:14
#18

#17 Pyttipanna med säsongens råvaror, exempel: potatis (energi, C-vitamin, vissa B-vitaminer, kalium), palsternacka (kalcium, magnesium), broccoli (C-vitamin, B9, motverkar cancer??), gul lök (B6, antioxidant), morötter (fibrer, A-vitamin, kalium), squash (kalcium, magnesium). Ev också rödbetor och vitkål. 
Ärtsoppa (utan fläsk) och pannkakor (utan ägg).
Skogsgryta med morot, gul lök, havregrädde, "skogskryddor" (typ enbär), svamp och potatis.
Pasta med sås - t.ex. tomatsås med morot, gräddsås med svamp, svampsås med lingon.
Morotsbiffar (består av morot, vetemjöl/maizena & ägg/ersättning för ägg) med stekt potatis, eventuellt sås på majonnäs.
Böngrytor (köp bönor för storkök för billigare pris) med tomat- eller havrebas och god krydda - exempelvis curry.
Ugnspannkaka (av bl.a. växtbaserad mjölk, potatismjöl, havregryn osv)
Ugnsstekta rotgrönsaker & någon veg.biff (följ säsongen, exempelvis grönkål, morot osv)
Stekt ris & wookade grönsaker, ev med sås till.
Kålpudding av risfärs och vitkål.
Färsås & spaghetti (färs på exempelvis frön eller om det kanske finns något ännu billigare alt)

Orkade inte skriva alla näringsämnen men ja, du fattar. Kål och rotfrukter är väl alltid billigt? Men billigast blir ju såklart att följa säsongerna, och det finns hemsidor som hjälp om det behövs. Det finns flera "lågpris-företag" som gör växtbaserade alternativ till bl.a. komjölk- exempelvis Garant. Jag vet inte om svamp är billigt men jag skrev med det i alla fall.

Och alltså, barn är kräsna med all mat. Alla barn hatar skolmaten, om inte annat för att det är "coolt". I grundskolan hade jag riktigt god skolmat men alla hatade den?? Det handlar bara om inställning (OFTAST!). Gör roliga saker av maten så kommer barn att vilja äta den. Men såklart, om barnen bara får skräpmat hemma så kanske hen inte vill äta en gurka :)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2015-12-22 01:17
#19

Kanske ska utveckla varför jag tog upp Garant-mjölken: det är viktigt att de även får i sig B12 vilket finns i de flesta växtbaserade mjölkdrycker men också i andra alternativ till mejeriprodukter som går att ha i maten.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

VildaVittra
2015-12-22 01:20
#20

#18 Du vet att skolmat ska vara komplett, så barnen får i sig protein också? Det var ju 2 av dina rätter som gav möjlighet till det, 9 var det inte. 

Nej, alla barn hatar inte alls skolmaten. I din skola var det kanske så, men så är det långt ifrån i alla.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
vendelay
2015-12-22 01:25
#21

Är också väldigt enkelt att googla på "billig vegansk mat" för skolor om de behöver inspo. Några länktips är billig veckomeny, Vegan iFokus, tråd om billig mat, studentkrubb (här går det tom att välja prisintervall!), en annan tråd. Och så vidare. De flesta har ju tillgång till dator och alla skolor i Sverige har väl tillgång till dator idag? Så det kan inte vara några större problem.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2015-12-22 01:34
#22

Protein finns i allt, det är nästan omöjligt att inte få i sig tillräckligt med protein, men du har en poäng! Här kommer några exempel på växtbaserat protein så barnen slipper äta döda djur: bönor, groddar, nötter, frön, linser, ärter, quinoa, pasta, havregryn, broccoli… Livsmedelsverket förklarar bra varför det inte är vanligt att få proteinbrist trots växtbaserad kost.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

VildaVittra
2015-12-22 01:56
#23

#22 "det är nästan omöjligt att inte få i sig tillräckligt med protein"

Jaså, är det därför en hel del av väldens barn har olika grader av kwasiakor? Barn är känsligare för undernäring än vuxna eftersom de växer, så använd absolut inte din egen kost som rättesnöre.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Thiah]
2015-12-22 04:52
#24

Jag bor i södra finland och i affärerna är inte rotgrönsaker(förutom morot) direkt villiga förutom den lilla stunden på hösten. Maten är mycket dyrare här än i sverige.

Geru
2015-12-22 08:56
#25

#18 Som vildvittra redan sagt så har recepten hål i sig. Ungefär som jag förväntade mig. 

Nej, alla barn hatar inte skolmaten. Det är om något en fördom från dig. Jag har haft flera olika typ av skolmat, och jag kan säga att kvalitén är det som avgör. 

Och precis som jag sa är det typ bara kolhydrater. Vad hände med fett, liksom?

Det viktigaste i en maträtt är protein och bra fett. Sekundärt är kolhydrater.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

molam
2015-12-22 16:53
#26

Jag älskade Skolmaten FiskGrytan var väl lie si och så men allt annast Funkade, FÖRUTOM just nr vi hade Vegetariska Dagar Det var förjvligt hövva, men kan somsagt KANSKE vara bättre med mer Kryddor, men eftersom skolan inte använder mer Kryddor tror jag inte på det hr med En Vegetarisk/Vegansk dag i skolan

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

vendelay
2015-12-22 19:26
#27

Jag har aldrig utgett mig för att vara expert på mat, jag gav bara exempel på mat jag gillar. Med tanke på hur många som styrketränar och är superbiff och bara äter veganskt så skulle jag påstå att det inte är svårt att äta nyttigt utan kött 😃 Men nej, jag har aldrig sagt att jag är expert och därför bad jag er att googla själva eftersom jag helt enkelt inte kan tillräckligt!

Och förlåt, alla SOM JAG KÄNNER (vilket förstås är en försvinnande liten del av alla barn ens i Stockholm) har alltid hatat sin skolmat. Jag baserade det på erfarenhet, inte statistik.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
VildaVittra
2015-12-22 19:33
#28

#27 De som styrketränar och är "superbiff" är fortfarande inte barn, utan vuxna. Fortfarande är barn mer känsliga för undernäring än vuxna. 

"Vegansk mat är ju väldigt billig om en inte använder halvfabrikat, mycket billigare än kött, och går att variera på så himla många sätt. Det är nyttigare och bättre för barnen."

Du skriver nu att du inte är expert, ändå ansåg du dig veta tillräckligt för att fastslå att vegansk mat både är nyttigare och bättre för barnen än blandkost.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vendelay
2015-12-22 19:42
#29

#28 Det är sant, de är vuxna. Jag är vuxen. Jag känner inte ens någon under 18 år. Rent logiskt förutsatt att barnen får alla näringsämnen så är det nyttigare att inte äta kött osv som kan ge cancer och hjärtsjukdomar. Därför säger jag så. Och oavsett så handlar detta om EN dag i veckan, skolorna kan göra närings- och energirik mat baserad på växter en dag i skolan. Dessutom tror jag att barnen skulle må psykiskt bättre av att inte äta döda djur - när de väl förstår var köttet kommer ifrån. Men det beror ju på hur en uppfostrar sina barn också förstås. Jag är uppfostrad med att visa medkänsla osv men alla är ju inte det!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

molam
2015-12-22 19:51
#30

#29 Men om man ska se det så så ska man ju inte ta nått för ALLT kan ju Ge Cancer eller liknande idag…

Och jag tror inte barn skulle må psykiskt bättre av att inte äta kött - ÄVEN fast de visste var Kött verkligen kommer ifrån… Jag älskar Djur det är det bästa som finns dom respekterar mig och jag Respekterar dom, de är de ända som inte dömer personer efter utseende ett Djur bryr sig om dig om du bryr dig om de…. Men trots att jag LEVER för djuren mår jag inte speciellt dåligt av att äta djur, visst jg skulle aldrig komma på att käk hund, KAtt, Kanin, eller liknande och häst äter jag inte, Men djur som Avlas på för att ätas, vrför ska man inte kunna äta dom?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

vendelay
2015-12-22 19:53
#31

#30 Nej, du får inte cancer av allt. Det finns dock vissa saker som är mer cancerframkallande än andra, exempelvis rött kött.

Respekterar du djur genom att äta dem? Jag respekterar dig men jag är inte speciellt sugen på att äta upp dig 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

VildaVittra
2015-12-22 20:20
#32

#29 Jag är inte uppfostrad till att VISA medkänsla, utan jag är uppfostrad till att faktiskt ha det. Så jag bryr mig enormt om daggmaskarna som dör varje år ute på åkrarna. 

Låt mig gissa, du har läst om skrämselrapporter och tror att man ska ta dom bokstavligt? Allt är onyttigt om man överdriver konsumtionen, tror du att du skulle må bra av att äta mängder med vitkål hela tiden? 

#30 Jag är faktiskt på det klara med att i en nödsituation skulle jag kunna äta upp mina egna hundar, folk åt ju faktiskt upp sina egna barn under kulturrevolutionen i Kina. Hellre att jag slaktar mina hundar, innan jag blir så utsvulten att jag skulle drivas till att ge mig på barn. 

De flesta här i Sverige har aldrig upplevt riktig hunger, ingen av oss har varit utan mat i månader.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

molam
2015-12-22 21:23
#33

#31 nä äter ju inte mina Egna Djur äter ju Djur som avlas till mat i princip

#32 Jo alltså nu har jag aldrig vart i Ett sånt Extremt läge aytt jag skulle kunna äta vad som helst, MEN som det känns just nu så skulle jag ALDRIG äta mina Egna djur eller Direkta "Husdjur" Men risken är väl att man tänker annat om det verkligen Knakar i fogarna

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Geru
2015-12-22 23:27
#34

#27 Har du sett genomsnittet på veganer, och hur deras kroppsbyggnad är? Det är inte direkt så att det skriker styrka.

Det är inte genom att äta grönt som människans hjärna har vuxit, utan det är tvärtom.

Empati är någonting som jag inte har för alla - kort och gott för att inte alla förtjänar det. Jag är selektiv i det. Människa som djur.

Jag förstod i tidig ålder var i från maten kommer, men det kanske är någonting som gick dig förbi? Jag vet inte. Jag bor i stockholm, jag är 26, och ungefär 50% av maten i skolan sög, då pga kvalité. Det var helt enkelt dålig mat.

Du säger att du inte är en expert, men säger att vegansk kost är nyttigare än vanlig. Om du vore en expert så skulle du veta att en balanserad kost är det som fungerar bäst. Vegansk mat är som sagt någonting som man behöver ha lite speciella smaklökar för att gilla ofta, om det inte handlar om te.x. indisk mat, dom jävlarna är helt otroliga på att göra vegetariska rätter. Men det är ingenting som jag tror ringer speciellt bra i skolmatsalen heller, i och med hur smakrik maten är. Barn är som sagt lite känsliga för sådant.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
Loris M
2015-12-23 09:46
#35

#29 Nu tycker jag att du böjar ta det här till en konstig nivå.

Dessutom tror jag att barnen skulle må psykiskt bättre av att inte äta döda djur - när de väl förstår var köttet kommer ifrån

Barnen förstår ganska tidigt var köttet kommer ifrån. De mår inte psykiskt dåligt av att veta det eftersom de inte ser på köttet på sin tallrik som "döda djur" utan som mat. 

Men det beror ju på hur en uppfostrar sina barn också förstås. Jag är uppfostrad med att visa medkänsla osv men alla är ju inte det!

Här blir det konstigt. Du verkar mena att man inte kan ha/visa empati om man är köttätare. 🤔

StillaSinnet
2015-12-25 11:39
#36

På vår förskola är det flera som valt att bli vegetarianer därför att köket lagar mer av den vegetariska maten från grunden av färska råvaror och mer av kötträtterna är halvfabrikat eller tillagat osmakligt. Vi har i köttfärslådor hittat slamsor, ådror och annat konstigt som inte ser ut som ren köttfärs. Köttbullar, korvar, biffar osv är halvfabrikat medan grönsakslådorna, grönsaksbiffarna, och grytorna är helt hemmagjorda och smakar så gott! köttgrytorna är av segt kött som de yngsta har svårt att skära och tugga. Vårt kök älskar grytor och överdoserar portionerna så det kastas otroligt stora mängder mat. Tråkigt!

I bland får vi sojakorvar och quornprodukter men det är dyr mat och därför tillverkar de helst själva. Bra tycker jag!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Upp till toppen
Annons: