Etikettertraditionerfirande
2015-12-18 19:29

Är det okej att ta emot julklappar?

Så här skriver de i "Skolvärlden":

"När julen närmar sig får vissa lärare julklappar av föräldrarna – men inte alla. Chansen är större om du bor i Stockholm än resten av landet. Men är det alltid etiskt okej att ta emot gåvor? Det frågar sig lärare i Uppsala."

Källa

Vad tycker ni? Brukar ni få julklappar från föräldrar?

Ibland kan det gå till överdrift tycker jag. På mitt barns skola samlade klassföräldrar in 50 kr. per person för att köpa något till lärare. Det tycker jag är lite för mycket i en klass med drygt 20 elever. Man kan visa uppskattning med betydligt mindre summa pengar.

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-12-18 19:35

Personligen utan att jobba inom "skolvärlden" vad såger regelverket? Skattemässigt finns det väl gränser vad man får ta emot ekonomiskt?

2015-12-18 19:50

#1 Det verkar som att det inte finns några klara riktlinjer och att det är rätt så ofarligt om det är en insamling.

"– Man får göra en bedömning från fall till fall. När gåvan kommer från en stor grupp är det egentligen inga större problem, för det kan inte anses olagligt. Då blir frågan om en avgiftsfri skola mer relevant, om någon förälder känner sig tvingad att bidra med pengar, säger Ove Rang, chefsjurist på Lärarförbundet."  Källa

"Några fastslagna belopp på vad som är en muta finns inte. I stället har förhållningsregler på skolan om vad personal får ta emot, samt arbetsplatsens traditioner, betydelse, enligt Ove Rang, chefsjurist på Lärarförbundet.

– Det är också en skillnad om du får gåvan från en elev eller från en hel skolklass. Får du gåvan direkt från en elev finns en större risk att lagstiftningen skulle kunna drabba läraren." Källa

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-12-18 20:01

Hm… konstig och synd för er inom den statilga/n kommunala sektorn att det icke finns riktlinjer att vad statiligt/ kommunalt anställda får ta emot när riktlinjern inom det privata är så solklara?

2015-12-18 20:31

Vi gav 150kr per barn till joels "tanter". De fick varsitt presentkort(de är 4 st) och en blomma. Jag själv fick 400kr i presentkort av föräldrarna (vi är 8st de samlat till) . Min man fick säkert 10 presenter av olika föräldrar. Summan är sammanlagt snarlika. Där jag bor(södra finland) finns inga direktiv och vi tar emot alla klappar :)

2015-12-18 20:52

#4 Just i förskolan handlar det sällan om så stora summor att man behöver fundera om det är okej eller inte. Jag brukade också ta emot alla klappar 🙂

Det var ganska generöst med 400 kr. tycker jag. Vi fick oftast blommor eller chokladask. Eller några mindre klappar som var ungefär lika mycket värda.