Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Samhällsdebatt

Det är läraren som bestämmer i skolan!

2015-12-21 09:15 #0 av: Loris M

Paradoxen speglar det svenska skolidealet: ett kärleksfullt, jämlikt kompisrum där alla - lärare, elever, föräldrar - är medbestämmande. Facit blev västvärldens stökigaste skola med snabbt fallande kunskapsresultat.

en debattartikel i Expressen skriver Claudia Crowley Sörensson om den dag som hon tillbringade i 8-åriga dotterns skola. Hon beskriver kaotiska lektioner där eleverna skriker och struntar i att räcka upp handen, om grovt språk mellan barnen och slagsmål i klassrummet, där även lärarna får slag.

Sörensson anklagar Sveriges föräldrar: Ta ert ansvar och uppfostra era barn! Det är inte skolans jobb.

Lärarkrisen är akut. Befolkningsökningen kan komma att leda till större klasser och fler obehöriga lärare. I det läget kan Sverige inte unna sig lyxen med flummig retorik från 70-talet.

Källa 

Vad tycker du? Har den svenska skolan misslyckats och vem bär ansvaret i så fall?

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-12-21 09:19 #1 av: Loris M

Och här kommer fler infallsvinklar:

"Liksom många andra Husbybor anser Nagat Abubaker att skolan misslyckats med sitt uppdrag i områden runt Järva.

– Det är katastrofalt. Lärarna är utan utbildning, klasserna är stora, det är oroligt och barnen får ingen ro. Det saknas resurser att lägga ut på barnen och skolorna i de här områdena. Skolorna är förkastliga och många väljer att flytta sina barn till skolor på andra sidan stan, säger hon." 

Källa

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-12-21 09:30 #2 av: Geru

Det finns ju en balans där i. Total kontroll är inte speciellt bra för inlärning det heller, eftersom du inte förstår det du lärt dig, du har bara lärt dig det.

Och totalt flum är inte speciellt bra det heller.

Nu har trenden sakta börjat vändas, och lärarna tar tillbaka sin makt. Men poängen är att man aldrig ska jobba i extremerna. Du ska ha en bra balans på det.

Samhället är den som misslyckats. Föräldrar, lärare, politiker.

Anmäl
2015-12-21 09:34 #3 av: _Fisken

Politiker på riksnivå sätter ribban. Kommunernas dåliga ekonomi drar in på extra-lärare till barn med särskilda behov. En mix av beslut som inte är lyckad.
Det är sen vi föräldrar som måste rapportera till kommunledningen vad vi anser om hur skolan tar hand om våra barn. Annars får de ingen feedback. Så det är viktigt att vi genom ex.vis föräldraföreningen och/eller direktkontakt säger vad vi anser.

Anmäl
2015-12-21 10:28 #4 av: Niklas

Kommer dagens dåliga skolklimat från 70-talet?

Jag minns hur vi fick ställa oss upp bakom stolarna vid våra bänkar och vara knäpptysta så fort det kom in någon i klassrummet under lektionstid. Det skedde helt automatiskt utan att läraren behövde säga någonting. Vi satte oss igen först när vi fick tillåtelse av läraren eller gästen. Över huvud taget tycker jag att vi hade bra ordning både i och utanför klassrummen under hela grundskolan.

Det är klart att det hände att vi var pratiga och blev tillsagda, men vi hade respekt för lärarna och varandra.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Förbättra din engelska på iFokus systernätverk, Savvity 🎈.

Anmäl
2015-12-21 11:06 #5 av: Loris M

#4 Jag har samma minnen från min skoltid. När de skriver i artikeln "flummig retorik" från 70-talet tror jag att de syftar på den förändrade synen på barn. Det var då som det så kallade pedagogiska paradigmskiftet skedde. Barnen/elever fick vara med och bestämma, då fick en röst. De sågs inte längre som passiva mottagare av kunskap, utan var med och skapade sin egen kunskap. I teorin i all fall. I praktiken dröjde det mycket längre än så för synsättet att slå igenom.

Jag skulle inte kalla den flummig som de gör, tanken är god. Men med tanke på förutsättningar som lärare idag får för att utföra sitt arbete, så har det blivit allt svårare att leva upp till. Att gå tillbaka till disciplin som du och jag minns från vår skoltid där elever nästan skrämdes till lydnad är väl inte det önskvärda. Men just respekten för läraren och varandra känns som för alltid förlorat. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-12-21 11:24 #6 av: Loris M

#2 #3 

Jag tror också att det är flera olika aspekter i kombination med dåliga politiska beslut som skapat den skola vi har idag. Inom pedagogisk forskning har man kommit långt men när klasserna blir allt större, resurser (både personella och ekonomiska) allt mindre, obehöriga lärare fortfarande många m.m. skapas inte ideala förutsättningar att ta till sig forskningen eller ens kunna göra ett bra jobb. Många barn får inte det stödet de behöver för att lärare är pressade och saknar både resurser och kunskaper för att möta dessa svårigheter. Det fria skolvalet har dessutom bidragit till att elever i allt mindre utsträckning har en likvärdig skola. En väldigt oroande utveckling. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-12-21 11:29 #7 av: _Fisken

Nån i nån dokumentär jag hörde på sade att mycket av problemen ligger i socialtjänstlagens text om att "ingen får kränkas".  Det, sade personen som frågades ut, spiller över på lärare som inte får peta på ungarna. Just "kränkning" kanske ska definieras bättre inom skolan?
Nu hänger mycket på  lärarens utstrålning om barnen håller sig lugna eller inte.  
Då kommer ordet respekt in i bilden. "Barnen ska lära sig respekt".  Hur kan man lära ett barn respekt?  Vad menas med respekt? Är det respekt för livet i sig eller är det respekt för lärare och äldre?
Ska man förtjäna respekt som lärare? Eller måste läraren vara så "hård" så barnen av ren rädsla håller tyst?  Hur kan ett barn bedöma om en vuxen person förtjänar respekt eller inte? 

Anmäl
2015-12-21 14:29 #8 av: Niklas

#5: Jag såg efter att jag hade skrivit min kommentar att skribenten inte levde på 70-talet. Det kan vara något hon har hört.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Förbättra din engelska på iFokus systernätverk, Savvity 🎈.

Anmäl
2015-12-21 17:38 #9 av: Geru

#4 Visst känns det som om respekten för andra individer har minskat markant? Det är iallafall känslan jag får...

Anmäl
2015-12-21 17:42 #10 av: Niklas

#9: Japp, så långt är jag med. Det är att det ska vara 70-talets fel jag är tveksam till. Jag förstår inte vad av det vi gjorde på 70-talet som skulle orsaka kaos i skolan nu, 40 år senare.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Förbättra din engelska på iFokus systernätverk, Savvity 🎈.

Anmäl
2015-12-21 17:45 #11 av: Geru

#10 Det tror inte jag heller. Jag tror mer att det är dagens föräldrar och hur dom uppfostrar sina barn. Hela den här "överkänsliga föräldrar" hysterin... Folk blir så otroligt lätt kränkta:/

Det är aldrig fel på deras barn, det är fel på skolan/lärare/andra barn, allt utom deras...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.