Etikettyrkesprofession
12/25/15, 11:22 AM

Nya förskollärare får hög lön

"Årjängs kommun har svårt att rekrytera förskollärare. Därför lockar man med en månadslön på 30 000 kronor. Mer än de flesta erfarna förskollärarna tjänar i dag. /…/ Lärarförbundet är positiv till satsningen på högre lön, men menar att det då också är viktigt att övriga förskollärare får mer i plånboken.

– Det kan ju skapa dålig stämning på arbetsplatsen om en nyutbildad förskollärare får 30 000 kronor i månaden och får en mentor med 25 års erfarenhet som kanske tjänar 4 000 kronor mindre varje månad, säger Anna Grenhage, Lärarförbundet i Årjäng." Källa

Det här än något som retat upp mig ordentligt även tidigare, för fenomenet är inte nytt. Efter att jag jobbat som leg. förskollärare i ca sju år insåg jag att jag låg under ingångslönen för nyutbildade förskollärare. Då gick jag ur Lärarförbundet. Visst är det viktigt att "locka" fler till att utbilda sig till förskollärare men det är minst lika viktigt att behålla de som redan jobbat i många år och har både en utbildning och yrkeserfarenhet. Lärarförbundet har under många år nu satsat på högre ingångslöner men de gör inte så mycket för att höja löner för de som redan jobbar, fast de uttrycker i artikeln att det är viktigt. Otroligt tråkigt och snett!

12/25/15, 11:31 AM

Sen är det förstås bra att Årjängs kommun gör den här satsningen och att satsningen omfattar alla förskollärare och inte bara nyutbildade som Lärarförbundet oftast favoriserar. 😟

StillaSinnet
12/25/15, 11:32 AM

Ja, jag tycker också det är tokigt att vår löneutveckling har gått så sakta så de nya lägger anspråk på nästan samma lön och kommer in jämsides trots att vi har långt mycket större erfarenhet. Det känns jättetråkigt!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

OberonsMatte
12/26/15, 7:51 AM

Det enda man kan göra för att få ett vettigt lönelyft är tyvärr att byta arbetsgivare om man jobbat några år och hamnat på efterkälken med en gammal lönenivå. Det gäller också att vara tuff i förhandlingar och våga ta i lite. Efterfrågan på förskollärare är stor och även om jag förstår att nyutexaminerade har mycket att tillföra med aktuella kunskaper och tankar, så är erfarenhet inte heller något som föraktas vid nyanställningar.

När det gäller löner ser det ju också väldigt olika ut beroende på var i landet man bor. Här i Stockholm vet jag nyutexaminerade som fick 32.000 i ingångslön (och det var för ett par år sedan).

Sajtvärd Katter iFokus

StillaSinnet
12/26/15, 1:21 PM

#3 Ja, det stämmer. Det har till och med arbetsgivaren sagt när vi har knorrat; är ni inte nöjda får ni säga upp er och söka tjänsten på nytt med nytt löneanspråk men det finns ingen garanti att ni får er tjänst tillbaka.

Nu är det många år sedan man sa så och just då hade vi överskott på förskollärare så idag ligger vi i ett annat läge. Just nu har vi ganska svårt att rekrytera leg.förskollärare till vår kommun. Problemet som jag ser det är att om jag ska byta arbetsgivare får jag byta kommun och det innebär att jag ska behöva pendla. Just nu jobbar jag på en avdelning som jag var med och öppnade och har varit där längst i mitt arbetslag så jag känner mig mycket hemma och bekväm på min arbetsplast. ibland måste man väga trivsel mot ekonomi och än så länge väljer jag att stanna.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Magi-cat
12/27/15, 3:17 PM

Det där är så fel, tycker jag! Inte för att missunna någon en vettig lön eller att det är dåligt med en bra ingångslön osv men det måste visa sig i lönen också att man skaffar en massa erfarenhet med åren och att det är värt något från arbetsgivarens sida att behålla dem!

Det förekommer tyvärr inom andra branscher också.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen