Annons:
Etikettertipsinspiration
Läst 2435 ggr
vallhund
2016-01-01 18:13

Passa varandras barn istället för dagis?

Jag hittade denna tråd på bukefalos o blev fascinerad av vilket gensvar den väckte. Många välgrundade argument o minst lika många fördomar. Väcker frågeställningen några tankar o idéer?

http://www.bukefalos.com/threads/passa-varandras-barn-istallet-for-dagis.1363858/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Fridaaaa
2016-01-01 18:18
#1

Mer fördelar med barn på förskola anser jag. Blir helt annat för barnen, mer än vad många föräldrar kanske vill tro (tyvärr har många bilden av förskola att det är bara barnpassning, tyvärr)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

smellcaramell
2016-01-01 18:27
#2

Jag kommer själv att undvika förskola så gott det går den dagen jag får barn, är ännu ung och det kommer dröja innan jag skaffar egna barn.

Jag har själv aldrig gått på dagis(vet inte när man bytte namn till förskola?), utan mamma har jobbat dygn = 7 arbetspass på 4 veckor och de dagarna har pappa tagit ut sin föräldraledighet/kompledigt/jobbat hemifrån. Har alltid fått beröm för min sociala kompetens och varit duktig i skolan så ser inte alls förskola som ett måste. Tycker mest barna lär sig dumheter från andra barn på förskolan faktiskt..(min systerson har lärt sig att nypas och bitas på dagis till exempel, 1.5 år). Är man hemma och passar sina egna barn har man oftast bättre koll, man kan även vara dagmamma/pappa åt andra barn om man ändå ska vara hemma och på så sätt får barnen kompisar. Jag minns dock inte att jag hade typ några kompisar alls innan jag var 5-6 år (typ när jag började på förskoleklass), gick dock på kyrkis och öppna förskolan någon gång när jag var liten, dock inget jag minns något av mer än att min bror inte kunde knäppa händerna.

Fridaaaa
2016-01-01 18:35
#3

#2 Hetat förskola ett antal år nu 🙂
Trist att du har sån bild av förskolan! Skulle säga att det är större risk att de lär sig "dumheter" när de kommer upp i skolåldern sen. Men är mina upplevelser :) 

Nypas och bitas är inget som tillåts på förskola och kan vara tecken på att barnet vill berätta något också, vet 1,5-2 åringar som bits och nyps som inte går på förskola, så behöver ju inte ha koppling :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LinaLj
2016-01-01 19:00
#4

Jag har samma känsla som #2. Jag gick själv i förskolan i kanske sammanlagt 5 veckor under min uppväxt, när min dagmamma hade ledigt och min mamma inte kunde ta ledigt samtidigt. Vet att jag avskydde det och gav mamma vansinnigt dåligt samvete att hon var tvungen att lämna mig där.

Har nu i vuxenålder vänner som har fått flytta sina barn från förskola till dagmamma där det har varit otrolig skillnad på barnet (åt det positiva hållet) när de har kommit från stora barngrupper och till en hemmiljö. Jag ser också stora skillnader mellan mina vänner och släktingars barn som går på förskolan och de som har dagmamma eller en förälder som är hemma med barnen.

Tyvärr så är det systemet som inte helt fungerar idag upplever jag det som. För många barn på för få personal och man kan inte begära att personalen ska kunna åstadkomma mirakel med de resurserna de har.

Där jag bor nu så finns det i princip inte dagmammor då kommunen har valt att satsa på förskolor istället vilket enligt dem är mer kostnadseffektivt. Så om jag skulle få bran nu så skulle jag välja att lösa det på ett annat sätt.

smellcaramell
2016-01-02 04:41
#5

#3 När barnet plötsligt kommer hem en dag och säger aj och sedan nyps från att aldrig gjort så innan så är det definitivt något denne lärt sig av andra barn, att det växer fram kan jag förstå har med något annat att göra men att på några timmar gå från att aldrig ha nypts till att göra det konstant brukar bero på de andra barnen. Tyvärr har lärare på förskolan inte möjlighet att hålla koll på alla barn konstant, har själv jobbat extra på förskola och vet inte hur många gånger man inte alls hinner med att se vad som händer.

Klart barnen kan lära sig "samma" olater senare i skolåldern, men då är det oftast mer strukturerade former (man sitter vid sin bänk i en sal och lär sig saker = inte lika mycket tid att ta efter andra) dessutom brukar barnet i den åldern ha lite bättre förståelse för vad som är rätt och fel än vad en 1.5 åring har som bara tycker det är kul att göra dumheter och tror den vuxna är med och leker när denne säger aj/sluta/tar bort handen när barnet till exempel nyps.

Dessutom har jag allt för många upplevelser från förskolelärare som tycker att barnen lär sig "för sakta" och använder metoder som inte alls fungerar för det barnet. Vet till exempel en lärare som tyckte att ett barn måste sluta med blöja på direkten och då inte tog på någon ny blöja vid blöjbytet, efter den händelsen har detta barn vägrat att vara utan blöja mer än någon minut under blöjbytet, innan var barnet okej med att va utan blöja iallafall kortare stunder. Varit liknande händelser med andra lärare och användandet av napp, middagssovningen i vagn o.s.v.

Loris M
2016-01-02 10:22
#6

#2 #5

Säger som Frida, trist att ni har en så negativ bild av förskolan. Dumheter kan barnen lära sig överallt. Även av föräldrar. Den bilden av förskolan och lärare du beskriver känner inte jag igen. Förskolan är bra för barnen. Det finns hur många studier som helst som visar att vistelse på förskolan gynnar barnen både kunskapsmässigt och socialt. Däremot har jag aldrig stött på studier som visar att förskolan inte är bra för barnen. Jag tror att här handlar det bara om dina egna förutfattade meningar i kombination med att vara dåligt insatt. 

#4 

Det är inte konstigt att du inte tyckte om förskolan eftersom du fick vistas där under en kort period och var ovan. Det finns en anledning till varför dagmammor försvinner. Dels är det inte tillräckligt många som efterfrågar det. Dels håller inte den verksamheten måttet. De flesta dagmammor har inte någon pedagogisk utbildning. 

Men jag kan hålla med dig om att systemet inte helt fungerar mest p.g.a. brist på resurser och stora barngrupper. Men som förälder får man fundera över vilken förskola man väljer. Det finns stora skillnader mellan olika förskolor både när det gäller barnantal och kvalitet. Att välja bort förskolan känns lite drastiskt och onödigt tycker jag. Mina barn har gått i förskolan och då är jag ändå väldigt insatt hur allt fungerar när jag själv jobbat på förskolan under samma tid.

Annons:
Loris M
2016-01-02 11:31
#7

#0 Många välgrundade argument o minst lika många fördomar.

Så upplever jag det också. Det verkar finnas tydliga för- och emot förskolan. Antigen är det bra eller dåligt att barnen går i förskolan. Frågan är dock mycket mera komplex. Och det är så mycket som spelar in. Rent generellt så är förskolan bra för barnen. Sen finns det många saker som inverkar, kvalitet, pedagogernas utbildning/förhållningssätt, barnantal, hur barnen mår i övrigt och hur har de det hemma….

Om det skulle vara så att ett barn har ett mycket tryggt och fungerade hemmiljö, föräldrar som är väldigt engagerade och vet hur de ska hjälpa barnet att utveckla språket, matematiskt tänkande m.m. Som ser till att barnet ofta träffar och leker med andra barn och att en av föräldrarna inte arbetar. Då skulle barnet ha det bra ändå utan att gå på förskolan. Men de flesta föräldrar måste arbeta.

MelodyX
2016-01-03 11:42
#8

Nu läste jag inte inte hela tråden på buke, är ganska trött överlag på forumet för tillfället. MEN här kommer min uppfattning;

När vi bodde utomlands insåg man hur bra den svenska förskolan är, det är väl den instans som faktiskt fungerar i Sverige när det kommer till utbildning. Att inte har sina barn på förskolan tror jag är att göra dem en otjänst. Däremot anser jag inte att man ska behöva ha barnen över heltid. Jag plågas när jag lämnar mina barn för väldigt långa pass på förskolan, jag vet att de har det bra där, samtidigt är de barn och de kommer ändå slita i skola och på jobb med långa arbetsdagar i hela sitt liv sedan. 

Jag ser väl egentligen inte heller varför det skulle vara så illa att skola in barnet lite senare i livet, vid 2,5 till treårsåldern. Jag skolade in mina vid 1,5 år men hade dem 15 timmar i veckan tills vi flyttade utomlands. Sedan flyttade vi utomlands, där var förskolan inte jättebra och dessutom mycket barn på liten plats, de gick även då 15 timmar i veckan, bara för att lära sig engelskan (skolan följde det engelska systemet där och de började skolan när de var fem). Energin i övrigt gjorde de av på lekparker med massor av vänner. När vi flyttade hem igen hamnade vi långt ut på landet, jag avslutade mina studier och har både heltidsstudier och heltidsjobb nu och de går mer än heltid varje dag. Jag har under långa perioder varit ensam så jag har inte så mycket val. Hur som helst. Jag har dåligt samvete varje dag efter som vi åker halv åtta på morgonen och är hemma typ halv sju (restiden inkluderad, har 2,5 mil till förskolan enkel väg). 

Nu har mannen flyttat hem så nu hoppas jag vi kan dra in på ett par av dagarna. 

Svensk förskola är bra, men som sagt, vill man skola in lite senare ser jag inget fel med det. Eller bara utnyttja den 15-20 timmar i veckan.

[Thiah]
2016-01-07 17:22
#9

Här(finland) ska dagmammorna ha utbildning för att få vara dagmammor officiellt. Så dom har viss pedagogisk utbildning. Jag hade gärna haft joel hos dagmamma tills han är 4 i alla fall. Intimare och mer hemlikt istället för den 13 barns grupp han är i nu. Joels personal gör ett riktigt bra jobb men som dagistant vet man ju hur det är o de stora grupperna som finns idag.

Upp till toppen
Annons: