Etikettvärdegrundsfrågor
StillaSinnet
1/2/16, 11:00 AM

Friendly dockor

Hur många här inne har erfarenhet av Friendly dockorna, förr kallade EQ-dockor?

De 6 könsneutrala dockorna representerar varsin känsla (dockan Glad, Ledsen, Arg, Rädd, Lugn och Sur) är ett verktyg för att få barn att förstå att alla våra känslor är viktiga och att vi får (till och med SKA) känna ilska, vara ledsna, få gråta, känna glädje, sorg, vara rädda, känna lugn, vara sur och grinig men man får inte göra vad som helst. Vi måste lära oss strategier för att hantera tex ilska. Man kan tex få skrika, be att få vara ensam, slå i kuddar osv, men man får inte slå en kompis, rymma, bitas eller på annat sätt skada sig själv eller andra. Det här är viktiga byggstenar för ett litet barns sätt att lära sig hantera konfliktsituationer eller läsa av kamrater som hamnar i affekt, eller lära sig att dela glädje istället för att känna avund. De lär sig sätta ord på sina känslor.

-Jag är arg nu och vill vara ensam! Och detta ska då respekteras. Se till att frigöra ett rum där barnet kan få vara ensam tills känslan har rasat färdigt. Stanna hos barnet om den vill det, finns annars i närheten.

-Jag är så glad för jag vann i Fia med knuff! Och då ska man kunna gratulera vinnaren. Ja, så kul att du fick vinna! Grattis!

-Jag är sur för jag fick inte vara med! Nej, man kan ju inte alltid vara med. Nu lekte de två ihop innan du kom och de vill leka klart. Det är ok att du är besviken och sur (hjälp barnet att sätta ord på känslorna) men kom till oss och var med när det har gått över :)

Detta är sådant vi vuxna också är dåliga på för vi fick aldrig öva på det som barn. Pojkar ska inte gråta var något man försökte tvätta bort när jag var barn på 70-talet men det låg kvar länge och jag tror att vi fortfarande har det långt in i benmärgen. Framför allt hos den äldre generationen. Att stänga inne känslor och uppföra sig gynnar ingen på sikt. Det skapar blockeringar och hinder i den personliga utvecklingen. Har man otur kan det leda till personlighetsstörningar och psykiska sjukdomar.

Vi startade med dem för några år sedan och kör grundkonceptet då och då så alla barn ska ha mött dockorna och jobbat med dem innan de lämnar förskolan. Vi fastnar tyvärr i samma spår. Vi visar tex en docka i taget, ställer frågor om dockans känslor, lyssnar till barnens tankar och deras strategier om hur man ska hantera känslan, hjälpa kamrater, se till att få utlopp för känslan, kunna koda av och måla ansiktsuttryckets särdrag för just den känslan. En känsla tar ca 1-2 veckor att bearbeta och vi hinner sällan med alla sex representerade känslorna under en termin. Oftast fokuserar vi på de starkaste känslorna som glad, arg, ledsen och rädd. Den känsla ni har haft svårast för att associera till har varit dockan Lugn. Med mindfulnessen har vi ändå hittat ett sätt att kunna få barnen att förstå känslan lugn.

Hur jobbar du med Friendly dockorna?

LÄNK

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

1/2/16, 1:15 PM

Intressant! Själv har jag aldrig jobbat med dockorna men däremot med känslor och böcker på samma tema. Vet inte var böckerna kommer ifrån (vilket förlag) men de heter just "Jag är glad", "Jag är ledsen" o.s.v. Då har vi läst och diskuterat i vilka situationer man kan känna dessa känslor. Men även när det uppstod specifika situationer som ex. när något barn blev riktigt arg, att ta upp boken och prata hur det känns i kroppen när man är arg. Hur ska man göra då? m.m.

Jag tycker också att det är jätteviktigt att prata om alla känslor istället för att försöka dämpa de negativa känslorna. Många gånger är vi dåliga på att förmedla till barnen att vara arg eller sur är en lika okej känsla som att vara glad.