Etikettertraditionerfirande
5/19/16, 7:15 AM

Förskolans dag

Idag är det Förskolans dag! Grattis till alla barn och Pedagoger! 🥳 🎈

Brukar ni uppmärksamma dagen på något speciellt sätt?

Bild från Pixabay

"Väldigt många är nöjda med förskolan vi har i Sverige. Det måste vi förstås fira! Förskolans dag firas den tredje torsdagen i maj varje år av barn och vuxna för att synliggöra förskolan och dess verksamhet.

Förskolan har inte bara en viktig roll för barns lärande - verksamheten är även den mest uppskattade kommunala verksamheten. Enligt Svenskt kvalitetsindex 2014 är 77 procent av svenskar nöjda med förskolan. Det är ännu ett skäl till att uppmärksamma Förskolans dag…"

Källa

Året var 1984 och förskolan var ifrågasatt i samhällsdebatten. Det var då som idén med förskolans dag kläcktes.

"SFR:s ordförande i Göteborg och Bohuslän, Marita Öberg, kläckte då idén att anordna en kampanjvecka för att visa upp verksamheten för allmänheten. Hon skrev i tidningen Förskolan ihop med kollegan Susanne Rithander från Stockholm en insändare med rubriken: ”Förskolevecka i Göteborg! Förskolans dag i Sverige?” där de föreslog att förskolorna skulle gå ut och visa verksamheten för omvärlden med en egen dag. Insändaren inleddes med ett brandtal:

”Det som dikterar förskolans existens i dag är kortsiktigt ekonomiskt tänkande. Dessutom sprider sig idéer om sänkt skolpliktsålder. Det är därför hög tid att vi som arbetar i förskolan (…) förklarar vår verksamhet genom att aktivt gå ut och visa vad den innebär.”

Magi-cat
5/19/16, 7:17 AM

Grattis! 🌺🎈🎂🎁☀️❤️

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

5/20/16, 9:35 AM

"Idag på Förskolans dag har Lärarförbundet skickat en skrivelse till utbildningsminister Gustav Fridolin där vi lyfter fram våra krav för fortsatta satsningar på förskolan. De mest effektiva utbildningsinsatserna görs under förskoleåren, det är både dyrare och svårare att tvingas reparera senare."

Magi-cat
5/20/16, 10:47 AM

"I dag firas Förskolans dag på många håll i Sverige. På förskolan jobbar barnskötare och förskollärare som har en stor betydelse för barnens utveckling – och med tanke på deras arbetsvillkor är de värda att hyllas."

🌺

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

StillaSinnet
5/28/16, 3:16 PM

Vi firar med Lyckoruset, en liten lagom löparrunda med saftpaus och diplomutdelning till alla deltaganden. De som ännu inte kan springa blir skjutsade i vagn. Sedan blev det glass 🙂