Annons:
Etikettertematiskt-arbetssättprojekt
Läst 1416 ggr
Loris M
1/6/16, 8:01 PM

Vad jobbar ni med just nu....

… på era förskolor?

Vilka teman, projekt, vilka läroplansmål fokuserar ni på? Det skulle vara roligt att höra vad och varför ni valt att jobba med just detta. 🙂

Annons:
Loris M
1/23/16, 11:03 AM
#1

Fortfarande ingen som jobbar med något? 😛

Terminen har precis börjat och min erfarenhet är i all fall att det många gånger kommer direktiv "uppifrån" vilka prioriteringsområden vi ska arbeta med. Eller så har förskolan tillsammans valt ut vissa områden som ni vill prioritera. Eller/och så har avdelningar egna prioriteringsmål. Vi brukade observera mycket när så här dags när barnen kommit tillbaka efter julledigheten. Vad leker de? Vad pratat de om? Vad visar de intresse för? Vad kan de? Vad skulle de behöva lära/utveckla? Finns det något område i läroplanen som vi eftersatt och som vi hade kunnat arbeta med och samtidigt ta till vara barnens kunskaper och intressen? o.s.v. 

Gör inte ni så här?

[Thiah]
1/23/16, 12:38 PM
#2

Vi har tema världen i allmänhet. Januari är europa. Vi pysslar och har 3 delade (två olika beroende av ålder) samlingar som rör temat. :)

Magi-cat
1/29/16, 11:15 AM
#3

Nu jobbar jag inte på förskola, men hörde igår talas om ett tema som lät verkligt inspirerande och som man kan göra väldigt mycket bra av, nämligen Sagor från hela världen!

Den aktuella förskolan skulle ha ett sagoprojekt under våren med sagotema där sagor från hela världen får inspirera och stimulera både berättande, läsande, fantasi och kreativitet!
Det finns barn med flera ursprungsnationaliteter på förskolan och naturligtvis läser man och arbetar med sagor från deras hemländer också. Sagor och berättande förenar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: