Etiketterledningorganisation
2016-01-06 20:13

Har ni en krishanteringsplan...

…. på era förskolor?

Vi har alltid haft en krishanteringsplan för olika händelser som exempelvis: brand, när ett barn rymmer, när föräldrar inte hämtar, sexuella övergrepp, misstanke om att ett barn far illa m.m. Det ska egentligen alla förskolor ha, men det visade sig vid en granskning av slumpvis valda förskolor, att 25% av förskolorna saknar en sådan plan och rutiner. Jag blev förvånad måste jag säga.

Hur ser det ut hos er?

Chilinöt
2016-01-07 21:20

(Blev just medlem här, så hej hej ^^) På förskolan som jag vikarierar på sen länge, finns det strukturerade planer för utrymning och sjukdom, men jag har faktiskt inte hört talats eller läst om andra kriser som att föräldrarna inte hämtar eller att någon skulle rymma. Lite märkligt egentligen, men jag antar att de helt enkelt inte ser det som behövligt med den barngrupp vi har. Inte för att det är en ursäkt, men jag ska undersöka det faktiskt. Jag kanske helt enkelt missat den informationen.

2016-01-07 22:45

Hej och välkommen! Roligt att du hittade hit. 🙂

Det är möjligt att de missat att informera dig. Eller så har de inte skrivit en sådan plan. Vi brukade ha krishanteringsplanen hängande på väggen på vårt "kontor" och alla nya vikarier och studenter informerades om det. Jag tycker att det är jätteviktigt. Men tyvärr tror jag att det mycket väl kan vara så som du också är inne på, att många förskolor inte ser behov. Vilket är galet, för rätt som det är står man inför en situation som man inte vet hur man ska hantera. En del saker kan man ju själv räkna ut som möjliga. Som ex. det här med branden.

Jag vet att vi vid ett tillfälle hade ett barn vars mamma gick bort. Hon var ung och det är inget man väntar sig direkt. Det blev en stor förvirring när vi fick beskedet och det blev inte lättare heller när barnet kom till förskolan dagen efter. Vad gör vi, vad säger vi, vad säger vi till andra barn, föräldrar…. Efter det la vi till i krishanteringsplanen även detta, när barnet förlorar en förälder. Otroligt viktigt med rutiner och en gemensam krishanteringsplan som alla känner till, tycker jag.