Etikettsamhällsdebatt
2016-01-07 11:00

Skolor skärper säkerheten

"_Ingen giltig legitimation – ingen rätt att vara på skolan. Nu skärps säkerheten på många skolor för att hindra obehöriga att klampa in. Men i hela landet diskuteras åtgärder för att värna den trygghet som alla förväntar sig i skolan.
_

Skolattacken som kostade livet för en 17-årig elev, en lärare och en elevassistent i Trollhättan var en slags väckarklocka för många skolor. Allvarliga våldsdåd här? Ja, det hände i Sverige också, och öppenheten på många skolor är inte längre densamma. Id-kontroller, vakter och låsta dörrar är möjliga åtgärder som ska hålla objudna gäster borta och därmed öka säkerheten.

Källa

Vad tycker ni? För- och nackdelar? Kan åtgärderna bidra till ökad säkerhet?

2016-01-08 12:04

Kronan i Trollhättan byggs om för ökad säkerhet:

"Det var den 22 oktober som en ensam gärningsman gick in på skolan och mördade tre personer och skadade en fjärde allvarligt, innan han själv sköts till döds av polis.

Efter dådet, som förstås ledde till stor otrygghet bland eleverna på skolan, har entrén hållits låst under skoltid och vakter har funnits på plats. Så ser det alltså också ut nu när vårterminen startar.

– Vi ska börja precis på samma sätt som vi slutade, med låsta dörrar, samma tider och vakter och så vidare. Sedan får vi diskutera igen, "hur känns det nu och vad är behovet nu och hur ska det se ut framåt", säger Birgitta Lundskog, skolområdeschef i Trollhättan. Dessutom har man nu bestämt att skolan ska byggas om. "

Källa