Etiketterskolaförskoleklass
1/7/16, 12:47 PM

Hur många smörknivar tål Sverige?

"Hur många smörknivarslöjdade ni inför julen? Hemgjorda smörknivar är ju en ypperlig julklapp till mormor, pappa eller onkel Vanja. Och visst sitter konsten fortfarande i edra fingrar sedan ni i plugget lärde er att tyda träspatelns hemligheter? Eller också inte.

"Slöjd" är inte ett ord som vi strösslar konversationer med i vardagslag. Det är ålderdomligt. Men som ämne i grundskolan står slöjden urstarkDe flesta elever börjar slöjda i tredje klass och fortsätter i den andan tills de har snidat eller sytt sig till ett slutbetyg i nian. Är detta verkligen nödvändigt?"

Källa

Fridaaaa
1/7/16, 12:49 PM

Jag tycker slöjd är toppen och lärorikt. Få jobba med händerna med och inte bara mest teorier :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

2/12/16, 4:21 PM

Det verkar som att många reagerat på krönikan ovan och nu skriver hon igen:

"Jag har fått flera hundra smörknivar med posten, från skolor som vill protestera mot min krönika "Hur många smörknivar tål Sverige?". I den föreslår jag att slöjd ska göras valfritt på högstadiet.Detta fick landets slöjdlärare att gå i taket och, vips, så var "Smörknivsuppropet" ett faktum på Facebook: redaktör Marteus skulle "kärleksbombas" med smörknivar inför Alla hjärtans dag. /…/

Hur tänkte lärarna där? I alla de mejl jag har fått från slöjdpedagoger, hävdas det att slöjd är ofattbart viktigt och utvecklande. Inte minst sägs det främja finmotorik, skaparglädje, uthållighet och noggrannhet.Den poängen går liksom upp i rök när ni postar brasved. Och hur tänkte läraren som lät skicka med en smörkniv med den inbrända texten: "Kuk jävel. Fuck U."Är det fritt fram för särskrivningar, numera?

Källa

2/15/16, 9:16 AM

Här kan ni se skribenten som upprört slöjdlärarna, sitta med alla smörknivar som skickats till henne.

catcult
2/15/16, 12:21 PM

Jag håller med Ann-Charlotte Marteus helt och hållet i denna fråga. Slöjd är föråldrat och den enda anledning det fortfarande finns kvar som obligatoriskt ämne är att alla Sveriges slöjdlärare skulle gå ape-shit om det togs bort, vi har samma situation med ämnet musik.

Det bästa vore att eleverna själva fick välja ett tillvalsämne av estetisk sort som intresserar och stimulerar dem. Teater borde självklart också vara ett av de valbara ämnena.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Magi-cat
2/17/16, 11:35 AM

Det är naturligtvis löjligt att skicka smörknivar till henne och helt förkastligt att skicka smörknivar med hot och tillmälen.

Men jag håller ändå inte med. Människan behöver både teori och praktik, motorik och tänkande i samspel. Det råder ett förakt för "praktiska" ämnen som jag tycker är beklaglig och inte förenlig med hur hjärnan faktiskt fungerar. Det är både - och, inte antingen - eller.

Musik är ett annat exempel på något som gärna skärs bort. Det är ju bara underhållning, och skoltiden behövs till viktigare saker. Eller? Det är mer komplicerat än så. Musik har funnits med människan sedan förfäderna tände lägereldarna och musik har en stark koppling till språket.

Läs t.ex.

Att motorik i form idrott är bra för hälsa och inlärning tycks det finnas en acceptans för, medan handens motorik i slöjdsalen reduceras till något ovidkommande. Det är så mycket mer än att göra smörknivar….

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
2/17/16, 12:27 PM

Enligt mig är slöjd (och liknande aktiviteter) nödvändiigt för lärandet och ett måste att ha kvar.

Att det leder till jobb för vissa är ju inte heller fy skam.

l'm back