Annons:
Etikettinfo-från-admin
Läst 1681 ggr
Loris M
1/8/16, 7:37 PM

Kommer inom kort....

Här kommer en liten försmak av kommande artiklar som ni kan läsa på Förskolan:

  • Leken är livsviktig! - Vad är lek egentligen och varför leker barnen? Finns det barn om inte leker? Vad utvecklar barnen i leken och hur ska de de vuxna förhålla sig till barnens lek? Ska de vara med eller är leken barnens egen? Vilken syn på lek finns inom olika teorier och hur ser de stora teoretiker som Piaget och Vygotskij på leken? Kan leken användas i pedagogiskt arbete och i så fall hur?  Dessa frågor besvaras i artikeln. 

  • Tillträdesstrategier - Hur gör barnen när de vill komma in i en pågående lek? Lekforskaren Willam Corsaro kan svara på den frågan. Han har nämligen  genom sina etnografiska studier identifierat redan året 1979 inte mindre än 15 olika tillträdesstrategier som barnen använder sig av när de vill få tillträde till leken. I artikeln får ni reda på vilka dessa strategier är, samt vilka är av dem är mest framgångsrika. En av strategierna uppmuntras barnen ofta av vuxna att använda. Men enligt Corsaros studier är just den strategin den minst lyckade och leder ofta till att barnen nekas tillträde eller också utesluts ur leken. 

    publicdomainpictures.net/

  • Waldorfpedagogiken - Vad går Waldorfpedagogiken ut på? Hur och när växte den fram? Varför använder man inom denna pedagogiska inriktning enkelt utformade leksaker av naturmaterial och varför avråder de från att barnen ska använda sig av digitala medier? Waldorfpedagogiken  har kritiserats för att vila på en outtalad andlig grund. Hur svarar de själva på den kritiken? 

  • Fristående förskolor - Vilka regler gäller för fristående förskolor? Vilka krav  ställs på utbildning för den som vill starta en fristående förskola? Kan en förskola vila på religiös grund och kan förskolor ha vilken inriktning som helst? En medlem frågade om det exempelvis är möjligt att öppna en häxförskola? 🙂 Det och mycket annat får ni redan på i artikeln.

Hoppas att ni tycker att teman jag valt för artiklarna verkar intressant! 🌈

Annons:
Lia
1/8/16, 8:06 PM
#1

Detta är ju inte förskola, men jag gick i waldorfskola ett år i mellanstadiet. Då hette det att man absolut inte var religiös, när vi i själva verket tvingades be till gud tre gånger om dagen. Själv kommer jag aldrig sätta mina kommande barn i en sån skola, inte mamma heller och det var därför min vistelse där blev så kortvarig. Mycket intressanta artiklar du har planerade!

Loris M
1/8/16, 8:13 PM
#2

#1 Tack! 🙂

Jag får kanske bjuda in dig när jag skrivit artikeln om Waldorf? Det skulle vara roligt att höra lite mer om dina upplevelser. Jag har själv ingen erfarenhet av denna pedagogik men hade en studiekamrat en gång som jobbade som lärare på Waldorfskolan och hon var helt frälst.

Lia
1/8/16, 8:21 PM
#3

#2 Ja detta var ju 12 år sen nu, och jag gick endast ett år. Men absolut om det hjälper så :-)

[NeferNefer]
1/9/16, 5:01 AM
#4

Jag ser fram emot artiklarna, det ska bli intressant att få veta mer om alla teman! 👍🌺

Magi-cat
1/9/16, 7:45 AM
#5

Ser jag också fram emot. 🙂🌺

På tal om Waldorf så känner jag en som varit lärare på Waldorfskola/förskola. De hade inga sådana där inslag som att sitta och be, så det kan säkert skilja mellan olika skolor. (Skulle tro att det var ca 15 år sedan.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
1/9/16, 10:48 AM
#6

Tack! 🌺🙂

#5 Det kan säkert skilja något men i grund och botten finns ändå en idé om att människan kan nå kunskap genom meditation, yoga och vikten läggs vid den själsliga utvecklingen. Men jag får utforska det lite mer när jag skriver artikeln. 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: