Etikettsamhällsdebatt
1/10/16, 7:42 PM

Inga vapenfria zoner i skolor

Visserligen är det politiska läget i Sverige oroande på fler än ett sätt, men vi kan i alla fall vara tacksamma över att den här mannen inte är politiskt aktiv i Sverige. 🥵

"– Jag vill ta bort de vapenfria zonerna i skolorna och även på militära baser. Det kommer jag att göra första dagen. Då kommer det inte att finnas några fler vapenfria zoner, sade Donald Trump inför jublande åskådare.

Källa

1/12/16, 5:21 PM

Alltså….Man blir alldeles förstummad och inte så lite bedrövad….😕

Men, ja, vi får väl vara tacksamma… och låta honom framstå som varnande exempel….🥵

tarantass
1/12/16, 7:34 PM

Man skulle ju kunna vitsa om vitahusmöten där Mister President alltid fäller avgörandet med repliken "ska vi skjuta på det".

Men den här mannen kan alltså bli president i världens mäktigaste stat. Det är något mer än Berlusconi i Italien. Jag tror Reagan och dynastin Bush skulle kunna framstå som "vänsterister" i jämförelse.

Men världen blir sådan när "näringslivet" görs överordnat politiken och ingen protesterar på allvar.

(Verkar också som att vi håller på att få en vapenlobby av amerikansk typ i Sverige.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

1/12/16, 9:23 PM

#2 Roligt att se dig här Tarantass! 🙂

Visst är det är lätt att vifta bort och skratta åt dumheter som Trump slänger ur sig. Men egentligen, det läskiga är att han, som du också skriver, kan bli president. 😐

Det är också intressant (och läskigt) hur en del saker normaliseras i vissa kulturer. Som det här med vapen. För många av de som stödjer Trumps idéer, om man pratar om helt vanliga människor, är det fullt rimligt att gå runt med vapen "för att kunna försvara sig". Att kunna agera när någon misstänkt terrorist dyker upp för att avrätta honom på plats. Trump sa att terrorattacker i Paris skulle aldrig ha hänt  om vapenlagar inte var så restriktiva.

1/12/16, 9:26 PM

En del tror det blir tryggare med vapen när det egentligen är precis tvärtom.😐

Det värsta är att likartade tongångar börjar höras på sina håll här också….

tarantass
1/13/16, 4:46 AM

#3: tack!

Tänkte annars att jag var i OT:igaste laget. Men problemet griper ju förstås över hela samhället. För att inte tala om den människosyn vi ger våra barn och den grad av tillit till godhet vi uppfostrar dem i, och som de suger i sig fortare än vi själva hinner göra oss medvetna om den. Som det ni båda skriver om att våga vara obeväpnad, våga ta ett första steg också när andra trappar upp sin rädsla och eggar varandra att göra det.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

1/13/16, 10:45 AM

Alltså vad är det som händer med folk? Har de helt tappat förståndet? Läste precis ett inlägg på en sajt (som jag annars undviker) där någon (som annars brukar sprida felaktig och främlingsfientlig information) skriver att allt fler i Tyskland och Österrike skaffar sig vapen eftersom polisen inte kan försvara dem. Samt att polisen mörklägger och inte anmäler när någon med utländsk bakgrund försöker skära halsen av andra. 🤪Hur kan någon tycka att det låter rimligt eller sanningsenligt? Men tydligen är det inte så svårt. Bara några inlägg senare konstateras att Sverige står inför ett inbördeskrig, en invasion och en katastrof och att det är dags att beväpna sig. 🤪 Det kan inte vara lätt att leva i den parallella världen.

1/13/16, 10:50 AM

Såg också den där tråden….🤢 Tyvärr, det verkar som om en stämning piskas upp utifrån hörsägen och rykten - sedan sätter folk sin lit till vapen! Jag blir svimfärdig…Se på vapenlagarna i USA - en helig ko som förstört livet för så många! En Trump i Sverige förefaller plötsligt inte så orimligt långt borta….😕

Det finns mer att säga, men jag stannar där…