Annons:
Etikettforskning
Läst 1633 ggr
Loris M
2016-01-12 18:20

Smarta hjärnrörelser i skolan

Skrev samma inlägg på Hjärnan tidigare idag. Det skulle vara intressant att höra om det finns någon här som har erfarenhet av kommunikologi.

 "Flera skolor i Sverige avbryter lektioner för att under några minuter låta eleverna göra så kallade långsamma smarta hjärnrörelser, ibland i tron att det kan förbättra inlärningen av matematik och läsförståelse. Idéerna är hämtade från kommunikologi - en pseudovetenskap som sågas av modern hjärnforskning.  /…/

Enligt kommunikologins grundare, norrmannen Truls Fleiner, har krypande på golvet, liksom olika typer av roterande och korsvisa rörelser stora effekter för lärandet i klassrummet. /…/

– Vad som påstås här är att specifika rörelser skulle ha specifika effekter på olika psykologiska funktioner, och det ser jag helt enkelt inte logiken i. Så från mitt perspektiv är det här ren nonsens, säger Torkel Klingberg Att röra på sig är bra för koncentrationen, men enligt Torkel Klingberg spelar det ingen roll vilken sorts rörelser man gör. Huvudsaken är att man rör på sig. Ändå sprids den här typen av felaktiga påståenden om hur specifika rörelser påverkar hjärnans utveckling på flera skolor runtom i Sverige."

Källa 

Skolinspektionen kommer tydligen att granska Antistilla skola på Värmdö utanför Stockholm där flera lärare är utbildade kommunikologer. Skolan har bland annat tagit fram utvecklingsplaner för ett barn baserat på kommunikologins idéer.

Annons:
Loris M
2016-01-20 13:15
#1

Mer om kommunikologi…

"Det är svårt för kommuner att bedöma den vetenskapliga kvaliteten på de coach- och ledarskapstjänster som myndigheterna köper in. Det visar en granskning som Vetenskapsradion har gjort.

Vetenskapsradions sammanställning visar att bara de senaste tre åren har 50 kommuner köpt in coachsamtal, personalutveckling och andra tjänster hos bolag som profilerar sig som experter på kommunikologi. Sammanlagt handlar det om drygt 10 miljoner kronor.

I listan är det särskilt Norrköpings kommun som sticker ut. Kommunen har handlat kommunikologi för över 4 miljoner kronor." Källa

Trots att det köpt in dessa utbildningar för så stora summor, verkar det som att de inte vet så noga vad kommunikologi går ut på. 🤔

"Hans Revenhorn är chef för stadsbyggnadskontoret, där samtliga Medarbetare fått utbildning baserad på kommunikologi - men vad kommunikologi är för något kan han inte svara på.

–Jag har inte läst på. Det har heller inte varit min intention, utan vi har ju varit ute efter att medarbetarna ska bli bättre på att kommunicera.

Men ni har ju köpt in en utbildning för mer än fyra miljoner kronor och du kan inte förklara för mig vad det är för någonting. Är inte det konstigt?

– Vi vet vad vi vill uppnå och det har vi ju uppnått, säger Hans Revenhorn, chef för stadsbyggnadskontoret i Norrköping." Källa

Magi-cat
2016-01-20 20:15
#2

#1 Anmärkningsvärt att inte ta reda på mer. 🤔 De köper grisen i säcken och satsar miljoner.😕 Sektvarning…

Med detta sagt, det är bra att röra på sig i skolan vilket säkert alla håller med om. Men det här konceptet (utan  vetenskaplig grund) är det lite sektvarning på och kostar skattebetalarna miljoner…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2016-01-20 20:23
#3

#2 Ja, det var märkligt. Jag kan inte så mycket mer om kommunikologi än det jag skrivit här och kan egentligen inte ha någon åsikt när jag kan så lite. Men hela konceptet är lite skumt. Fick veta igår att kommunen där jag arbetar också köpt in den här tjänsten. Har lust att ringa och fråga hur de tänker och vad är det som gör att de lägger ner så mycket pengar på något som saknar vetenskaplig grund. Skolan är ju inte direkt känd för att pengar i överflöd. De hade kunnat anställ fler lärare och satsa på särskilt stöd för barn som behöver det och och har svårigheter av olika slag. 😕

Magi-cat
2016-01-20 20:33
#4

#3 Märkligt! Då borde de kunna motivera att de använder pengarna till något som "kommunikologi" 😕..och om inte eleverna skulle gynnas mer av elevstöd och fler lärare. 
Det verkar ju som om inte många vet vad det är riktigt…Men sälja in konceptet är de tydligen skickliga på…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: