Annons:
Etikettövrigt
Läst 2763 ggr
VildaVittra
2016-01-13 09:40

Förskola anmäld – visade Alfons Åberg

En förälder har anmält en förskola efter att de visat "Alfons och odjuret" varpå barnet drömde mardrömmar. 

http://www.sydsvenskan.se/malmo/alfons-anmaldefter-mar-drommar/?utm_source=Tw&utm_medium=sds&utm_campaign=ma

Har inte skolinspektionen och kommunen viktigare saker för sig att utreda?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
aggeelin
2016-01-13 09:45
#1

Men snälla nån …

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Loris M
2016-01-13 09:49
#2

Mycket märkligt! 

Har läst boken för mina förskolebarn många gånger och kan inte se att den är så otäck. Jag gillar Alfons och hans pappa. 🙂

Håller med dig, det måste finnas vettigare saker som Skolinspektionen kan syssla med.

StillaSinnet
2016-01-13 09:53
#3

Hahaha, ursäkta mig! Vi har precis köpt in Alfon vänskapslåda från friends, ett pedagogiskt material utifrån Normer och värden i läroplanen, och där ingår boken Alfons och odjuret, om jag inte har helt fel. får kika på jobbet idag.

LÄNK

Men en anmälan i skolverket betyder inte att den som anmäler har rätt. Om Skolinspektionen friar innebär det att anmälaren hade fel. det får vi sällan se rubriker om och det tar tid innan sådan är klart.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2016-01-13 09:55
#4

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Loris M
2016-01-13 10:08
#5

#3

Troligen så visar granskningen att det inte finns någon grund för anmälan (allt annat vore ju märkligt). Men någon kommer i alla fall att sitta med det här och få betalt för tiden hen lägger ner. Slöseri med pengar! 

Just den här boken handlar om att alla gör fel ibland men att det är viktigt att be om förlåtelse och inse att det var fel. Det handlar inte ens om "otäcka odjur".

Magi-cat
2016-01-13 11:03
#6

Slöseri med pengar, absolut, och vad lär sig barnet av det här? Att förskolan/samhället gör fel och ska ställas till svars om man får mardrömmar?

Föräldrar och förskola hade annars haft en chans här att lära barnet bemästra även det som är svårt att förstå och känns läskigt. Hoppas det görs ändå.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
StillaSinnet
2016-01-13 12:52
#7

#5 precis! Och OM ett barn får mardrömmar av detta så kanske det kan bero på att den själv har dåligt samvete för en liknande händelse? Ibland kan det vara bra att gräva lite djupare i nattoro än att bara skyffla över händelsen på något tillfälligt, men det kräver engagemang och om föräldrarna inte har tid med det är det enklare att lasta det på förskolan. Tyvärr…

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

catcult
2016-01-14 01:17
#8

 "anmälan skriver föräldern att barnet fått ”ohyggliga mardrömmar” på grund av filmens ”förskräckliga art”.

Herregud, såna föräldrar gör mig illamående. Jag kan för mitt liv inte förstå hur de resonerar?!  Stackars barn som tvingas växa upp med dessa hispiga föräldrar.

Jag kommer ihåg vilket ramaskri det blev när Power Rangers och Darkwing Duck sändes på 90-talet. Några skitnödiga föräldrar mobiliserade sig och trakasserade TV3 och SVT tills de gav med sig och strök dessa totalt harmlösa barnprogram från sina tablåer. Trots att jag inte var särskilt gammal då det begav sig var jag kolossalt förbannad på dessa idioter som gjorde att mitt favoritprogram inte fick sändas längre (Darkwing Duck).

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Fridaaaa
2016-01-14 16:12
#9

Jag tycker det är väldigt löjligt att anmäla det!
Har man ett känsligt barn, meddela det till förskolan istället.

Låter inte så troligt att barnet fått "ohygglia mardrömmar".

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Loris M
2016-02-10 15:54
#10

"I detta fall har förskolan visat en film som varit direkt opassande för små barn, våldsam och alldeles för skrämmande," skriver föräldrarna i anmälan till Skolinspektionen. Skolinspektionen har med stöd av skollagen (se fakta) begärt utredning och svar från Malmö stad.

Nu har Malmö stad fattat följande beslut:

Att film inte ska visas på förskolan den närmaste tiden.

Att personal ska informera föräldrarna dagligen på tavlan i entrén om dagens aktiviteter.

Att ett uppföljningsmötete snart ska hållas mellan de anmälande föräldrarna, personal och förskolechef." 

Källa

Seriöst?! 😴

Magi-cat
2016-02-10 19:51
#11

"– Filmen har visats på bio i 25 år. Det kan nog vara en miljon barn som har sett den. Det här är första gången jag hör att någon förälder har blivit upprörd, säger Pelle Svensson."

Alltså…🤦‍♂️ På vilka grunder fattar de egentligen beslutet? Och hur drabbas barnen?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

aggeelin
2016-02-11 08:13
#12

Suck. Jag vet personal på förskola som inte vill jobba kvar för att föräldrarna har blivit så jobbiga.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Magi-cat
2016-02-11 08:25
#13

Även i Finland reagerar man på Alfons-rabaldret:

"De är tassiga de där svenskarna, eller?" 😂 (Från FB)

ur länken:

"Liberalernas gruppledare Fredrik Sjögren framhåller att "Alfons och odjuret" handlar om mobbning, ett viktigt ämne.

– Det är en enorm överdrift att stoppa all filmvisning på grund av detta, anser han.

Förskolan betonar att stoppet är tillfälligt."

https://www.hbl.fi/artikel/alfons-aberg-duger-inte-i-sverige/

(Jag har hört, har ingen källa, att Alfons lånas som aldrig förr på många bibliotek, så sannolikt ger i alla fall inte böckerna upphov till "ohyggliga mardrömmar". Det var ju tur, efter 40 år.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
2016-02-15 08:35
#14

Mer om Alfons och odjuret….

"Detta är alltså tendensen: vi har gått från ett påtagligt paternalistiskt system, där staten och dess myndigheter bestämde var gränserna gick för vad dess medborgare kunde tåla utan att lida skada, till ett mer liberaliserat system som emellertid inte saknar inslag av repression. Tvärtom! Nu kan alltså en film, ”Odjuret och Alfons Åberg”, som sedan 1980 setts av miljontals – den har visats på barnprogramtid otaliga gånger i Sveriges Television, gått på bio och därmed granskats av filmcensuren (som fann den barntillåten och därmed fri att ses av bebisar) – anses så skadlig att den motiverar ett förbud för all filmvisning. Ironiskt, eller hur?"

Källa

StillaSinnet
2016-02-19 09:53
#15

Jag tycker det är svagt av kommunen att vika sig för EN familj. Var tog demokratin vägen?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Upp till toppen
Annons: