Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Skola och förskoleklass

Slut för nationella prov i åk 6

2016-01-14 16:10 #0 av: Loris M

"Regeringen ska på torsdagen besluta att förändra skolförordningen och därmed slopa de nationella proven i NO (ett av ämnena biologi, kemi eller fysik) och SO (samhällskunskap) i årskurs 6. Det blir nu upp till varje lärare att besluta om något annat prov ska läggas in i stället, men inga krav finns om att rapportera in resultaten." 

Källa

Ser du någon risk för att lärarna tappar kunskap om elevernas kunskapsnivå? Vad tycker du om beslutet i övrigt?

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-01-14 18:42 #1 av: Loris M

Ett av  mina barn som går i fyran kom nyss från sitt rum och berättade att hen hört ovanstående på nyheterna. När jag frågade vad hen tyckte om det, blev svaret: "Fett bra!". Skrattar

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-01-15 07:45 #2 av: Loris M

Så här säger en lärare;

"Det är svårt att hinna med fem nationella prov. Som det har varit nu så upptar proven hela vårterminen för oss som har alla teoretiska ämnena, säger mellanstadieläraren Tommy Jansson, Rådabergsskolan i Stockholm till Skolvärlden.

– Dessutom hinner man inte ens följa upp proven som man ska. Jag vill helst gå in och titta på varje elev och utvärdera vad de behöver förbättra, men det har inte funnits tid till det. Men nu blir det mer tid över på vårterminen, säger han." Källa

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-01-15 07:51 #3 av: Loris M

"Framöver kommer lärare istället erbjudas ett bedömningsstöd för de sju ämnen det handlar om. Arbetet med att ta fram ett sådant pågår på Skolverket.

– Vi räknar med att det är publicerat i januari 2017, säger Karin Hector-Stahre, enhetschef prov- och bedömning på Skolverket.  

– Men redan nu i mars lägger vi ut bedömningsstöd i form av tidigare uppgifter från nationella prov som lärare kan använda. 

Ett antal uppgifter i vart och ett av ämnena kommer att tas fram. Om uppgifterna kommer att bytas ut efterhand är oklart. 

– Nya uppgifter kommer tas fram beroende på om det finns resurser, säger Karin Hector-Stahre. 

Gustav Fridolin ser inga nackdelar med att bedömningsstöd ersätter proven.
– Nej, jag har full tillit till att lärarna kan planera sin tid med eleverna på ett bra sätt och använda de verktyg som finns för att nå kunskapsmålen."

Källa

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-01-15 10:37 #4 av: Magi-cat

I Finland lägger man mycket mindre vikt vid tester och prov, och det verkar ju gå ganska bra för dem, i alla fall enligt Pisa undersökningarna.

Jag är inte pedagog, (vill jag betona), men jag tror det finns annat att lägga krafterna på som mer gagnar eleverna.

"Freden måste komma först. Gör den inte det min vän, kommer inget efter den." (Tage D.) 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.