Annons:
Etiketteriktdigitalt-lärande
Läst 2695 ggr
Loris M
2016-01-14 18:30

Byt ut slöjd mot IT och ekonomi

"Byt ut slöjd mot IT och ekonomi. Vem kan inte spika upp en list? Och tänk om det ändå hade varit det elever lärt sig i träslöjd. I stället verkar fokus vara smörknivstillverkning och ljusstakar. Dagens unga behöver knappast den kunskapen lika mycket som de behöver förstå datorer, eller hur Internet kan kopplas till saker som hjälper människor i vardag och yrkesliv. En intressant jämförelse vore att räkna hur många gånger en individ använder IT kontra träslöjd en vanlig dag. Och vem stoppar sockor eller använder en symaskin i dag? Svaret är i stort sett ingen." 

Källa 

https://pixabay.com

Jag kan verkligen tycka att han (professor Per Kristensson) har en poäng. Skolan som institution "hänger inte med" faktiskt och är den institution som förändrats minst genom tiden. Det brukar skojas ibland om vad som skulle hända om en person som dött för 80 år sedan plötsligt skulle vakna. Hen skulle känna igen sig endast i skolan. Det är inte mycket som förändrats där. 

Vad tycker ni? Rustar vi våra barn (i skolan och förskolan) för det samhälle som de ska leva i som vuxna? Lär vi ut relevant och användbar kunskap? 🤔

Annons:
SegerSims
2016-01-14 18:46
#1

Klart slöjden ska vara kvar! Då får ju barnen veta att man faktiskt kan skapa egna saker och inte "Bara Köpa"!

Finns visst folk som fortfarande använder symaskin …

VildaVittra
2016-01-14 18:47
#2

Hur många använder kunskaper om hur man plockar ut satsdelar ur meningar till vardags? Typ ingen? Ändå så har vi kvar det i skolorna, eller ska det också tas bort?

Bara för att Per Kristensson inte stoppar strumpor osv, så betyder det inte att alla andra springer och köper nya som han gör. Att veta hur man säkert använder redskapen (en symaskin är ju faktiskt farlig fel använd) är enormt viktigt, knivvett inlärt som barn sitter i ryggraden och kommer skydda en mot skador i hela ens liv. 

Slöjden ska definitivt vara kvar, något annat vore korkat.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Loris M
2016-01-14 19:12
#3

Jag förstår hur ni tänker. Samtidigt, handlar det om vad de flesta behöver och att ny kunskap och nya färdigheter tagit mera plats och måste få göra det. Samhället förändras och då måste även undervisningen anpassas. Ämnen som inte känns lika aktuella nu som för fyrtio år sedan bytas ut och mot annat som är mera tidsenligt.

Loris M
2016-01-14 19:18
#4

Här finns det lite fler tankar på samma tema! Att slöjden borde digitaliseras för att kunna överleva: 

"Idag debatterades frågan i P1 Morgon av Karl Alfredsson, tidigare lärare och rektor, som i en debattartikel uttryckt att slöjd borde ersättas av digital produktion, och Maria Lantz, rektor på Konstfack.

Karl Alfredsson menar att programmering och digitalkunskap måste in på schemat och att en uppdatering av slöjdämnet skulle kunna vara en väg att gå genom att där låta eleverna arbeta mer med digitala material.

– Om det inte finns utrymme någon annanstans borde man kanske ta bort de traditionella materialen och införa digital slöjd, säger han i programmet."

[Zachapacka]
2016-01-14 19:34
#5

Självklart måste slöjd finnas kvar. Även om vi använder mer och mer teknik så behöver alla veta hur man sätter upp en bokhylla eller hur man lagar hål i byxorna. Men jag tycker också att basic programmering bör alla kunna. 

Istället för att ta bort slöjd kan man ju minska på svenska undervisningen eller ta bort bild.

monstermash
2016-01-14 20:21
#6

#5 "Minska på svenska undervisningen" Ja, det verkar inte vara någon som går på dem längre ändå…

Annons:
Loris M
2016-01-14 20:42
#7

#6 Ibland undrar jag om det överhuvudtaget bedrivs någon undervisning i svenska. Och om de som undervisar i svenska själva läst svenska. 🤐 Ett av mina barn kom hem med glosor i engelska och anmärkte att tre av tio ord (svenska) var felstavade. 😮Vad säger man? Hur kan en lärare skriva ut ett tjugotal papper utan att märka att hen stavat fel? Pinsamt att en tioåring såg det men inte läraren..

[Zachapacka]
2016-01-14 22:04
#8

självklart ska man lära eleverna att läsa,skriva, redovisa med mera. Men istället för att läsa om antikens litteratur historia tycker jag de vore bättre att lära sig grundläggande programmering

Magi-cat
2016-01-15 11:53
#9

Jag håller inte helt med professorn. Det är klart att skolan måste förändras och förnyas, men hur? Och till vad?

Att som han gör väga användande av IT mot träslöjd en vanlig dag håller inte.

Det finns mycket jag aldrig använt av det jag lärde mig i skolan och det finns mycket jag använt som jag inte lärde mig i skolan.
Men för att bygga en bra skola för elevers lärande och framtiden behövs ett helhetsperspektiv, inte bara att ta bort praktiska ämnen.

Dessutom tror jag alla visst behöver kunna spika list (jag överlåter det åt andra), sy sina kläder, ha kunskap om material och var de kommer ifrån, verktyg och vardagsekonomi, använda kreativitet och uppfinningsrikedom och ja - allt detta har man nytta av i flera ämnen om undervisningen läggs upp på ett bra sätt!
Och tillverkar man verkligen så kopiöst mycket smörknivar och ljusstakar? (Förresten använder jag smörkniv varenda dag.)🙂

#7 Sådant får jag huvudvärk av. VARFÖR, frågar man sig, är det så? 😮

#4 "– Om det inte finns utrymme någon annanstans borde man kanske ta bort de traditionella materialen och införa digital slöjd, säger han i programmet.""

Eller kombinera båda?😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2016-01-15 16:51
#10

Slöjd är viktigt. Bild är viktigt. Kreativitet behöver vi mer av, och framför allt behöver vi använda båda hjärnhalvorna. Mer ekonomi vore också bra, speciellt privatekonomi. Oroväckande många vet inte hur de bäst sköter en hushållsbudget och långt ifrån alla har ett buffertsparande, till exempel.

Loris M
2016-01-16 13:01
#11

#9 #10

Den praktiska kunskapen behövs också men tyvärr tenderar den att försvinna allt mer från lärarutbildningar. Det har diskuterats ett tag nu, att utbildningen, som är en yrkesutbildning, blivit för teoretiserad och att en nyutbildad förskollärare inte kan en enda ramsa. Det är inget de lär sig på universitetet. Estetiska inslag i utbildningen försvinner allt mer och det ställs krav på att universitetslärare ska vara disputerade. Något som många av dessa lärarna inte är. 

Att de "hakar upp sig" på slöjd nu, är bara en i leden där det praktiska håller på att försvinna.

#9

Sådant får jag huvudvärk av. VARFÖR, frågar man sig, är det så? Förskräckt

Det här är ett ämne i sig och jag skulle kunna skriva en hel bok om det. 😕Det är som en dominoeffekt med många dåliga beslut och förutsättningar. Intagningspoäng till lärarprogrammen till att börja med, är mycket låga och samtidigt är det inte så många som vill bli lärare. I praktiken innebär det att nästan vem som helst kan komma in oavsett deras kunskapsnivå. När det beslutades förra året att platserna på utbildningen skulle utökas (för att det behövs fler lärare) innebar det att universiteten skulle helt plötsligt göra plats för 50-100 fler studenter. Universitetslärare är det också brist på, så i praktiken innebär det att de får gå på knäna och att kvalité blir naturligtvis sämre. Studenterna får allt färre timmar som är lärarledda när de egentligen behöver mycket stöd med tanke på deras dåliga förkunskaper. När de sen kommer ut och är färdigutbildade får de arbeta i en tuff miljö där klasser är allt större, administrativa uppgifter allt fler… det låter egentligen rätt så deprimerande.

tlover
2016-01-18 20:40
#12

Att arbeta med händerna hjälper utvecklingen av intelligens och hjärnan i allmänt om jag minns rätt. Dessutom så lär sig barn olika, vissa lär sig genom att göra saker fysiskt (som min man) medan andra lär sig genom att se bilder (som jag). Att det då finns massa olika varianter redan i skolan hjälper ju då barnet att lära känna sig själv för senare val och för att kunna tänka själv.

Slöjd är dessutom något som man oftast inte kan läsa sig till allt utan behöver någon som visar och hjälper en till skillnad från mycket annat.

Nej det är en självklarhet att slöjden ska vara kvar.

Sen så kan det leda till jobb också, min man är tex läderhantverkare.

l'm back

Loris M
2016-01-19 16:11
#13

Mer om slöjden och varför det är viktigt att den ska finnas kvar: 

"Smörknivsupproret” har det kallats, stödet som slöjdämnets försvarare samlat under pågående mediala debatt om slöjdens vara eller icke vara i den svenska skolan. Och visst är det på tiden att slöjden gör sig hörd. I Pisa-studier och vardagligt tal om kunskap är det sällan ämnet diskuteras, mäts eller värderas. Slöjd associeras lätt med hobbyverksamhet eller ett förminskat ”pyssel”, vilket visar att många tycks ha missat poängen.

/…/

Sammanfattningsvis är slöjdämnet en fundamental kulturbärare som resulterar i såväl innovation som rekreation. Det är inte i så många länder man ser människor förnöjt snickra på sina hus, måla fönsterbågar eller slipa båtdäck – som i Sverige. Slöjden behövs och behöver ta plats både i läroplanen och i våra liv. I slöjden finns potential för omtänkande, hållbarhet, uppfinningsrikedom och lust. Precis som ordets ursprungliga betydelse antyder, är det i slöjdens väsen problemlösningar tränas. Här kan det nya tänkas och utprovas, det gamla återbrukas, repeteras och utvecklas."

Källa

Annons:
Loris M
2016-02-12 16:39
#14

#8 

"Programmering blir sannolikt inte ett eget ämne i grundskolan. Mycket tyder på att Skolverket istället kommer att föreslå att området integreras med ämnen som matematik, slöjd och teknik."

http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2016/02/11/skolverket-programmering-inget-eget-amne

Achatina
2016-02-17 14:52
#15

Om något ämne ska bort så är det väl musik och kanske hemkunskap. Slöjden i Australien har blivit digitaliserad. Man lär sig inte att bygga hyllor och göra egna bruksföremål. Alla samlas kring en 3D skrivare och så skriver de ut sina saker där. Men hur många har en 3D skrivare hemma eller nära till hands? Jag kan inte minnas att jag någonsin använt mig av den kunskap som jag fick (fick jag?!) i varesig musiken eller i hemkunskapen. 

Man bör kanske inte nalla på svensk, engelsk eller matte undervisningen, det är ändå de grundläggande ämnena. Bild och slöjd var det enda som fick mig att över huvudtaget gå till skolan. Det är ett andrum bland allt det andra. 

Kemi och fysik och andra sidan, där kan man tala onödiga ämnen. De hade man lätt kunnat byta ut mot datakunskap och typ diskussioner.

72mm
2016-02-17 14:54
#16

"Men istället för att läsa om antikens litteratur historia tycker jag de vore bättre att lära sig grundläggande programmering"

Jag förstår inte denna idé att alla måste lära sig grundläggande programmering. Datorer är bara ett verktyg bland andra. Vi använder mer och mer dator-kraft men mindre och mindre renodlade "datorer" (tekniken blir mer lättanvänd när den mognar).  

 Att alla ska kunna programmera är lika tokigt som att alla måste förstå grunderna i en modern explosionsmotor för att kunna köra bil eller kunna dimensionera ett förstärkarsteg för att kunna lyssna på musik. Tossigt!

Antikens litteratur är oerhört mycket viktigare att få en introduktion i under grundskolan än den senaste tekniken. Den tenderar ju unga att plocka upp i alla fall.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Loris M
2016-02-17 19:29
#17

#15

Jag skulle nog inte kalla några ämnen för onödiga. Fysisk och kemi är viktiga, de också. Men det är lite synd att varje gång när något nytt ska in, får estetiska och praktiska ämnen mindre utrymme. Även på lärarutbildningar blir det allt mindre av sådana ämnen och allt mer teori.

Loris M
2016-02-17 19:36
#18

På tal om onödiga ämnen, en del verkar tycka att även matte i skolan är onödigt. 🤪

"Det är Västsvenska Handelskammaren som har kartlagt svenskarnas attityd till matte i opinionsundersökningen Mattekollen. 1 000 personer i åldrarna 18-79 år över hela riket tillfrågades via Novus Sverigepanel.

– Trots att Pisaundersökningen visat på det här har vi inte lyckats plocka upp det. Vi möter inställningen även ute i skolorna. Elever kan säga: jag är ingen mattemänniska – och det är accepterat. Den inställningen kan spilla över från föräldrarna. Den attityden måste förändras, konstaterar Stina Olén.

Så mycket som en tredjedel av de tillfrågade tyckte att mycket av matten de lärde sig i skolan var onödig. I åldersgruppen 18-29 är var siffran hela 45 procent."

Källa

Magi-cat
2016-02-17 19:48
#19

Man kanske tenderar att tycka de ämnen man själv borde förkovrat sig i är onödiga. 😃

#18 45 % tycker matten är onödig? 😮


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

VildaVittra
2016-02-17 19:53
#20

#18 Det skulle inte förvåna mig om de där 45% är samma personer som tyckte att senaste julkalendern var jättedålig. Kunskap är något som är farligt och kan bitas tydligen. 😮

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tlover
2016-02-18 09:49
#21

#20 och antagligen de som har dyskalkyli. Att ha problem som ingen förstår kan nog leda till att man anser att det inte behövs.

l'm back

VildaVittra
2016-02-18 09:58
#22

#21 Jag har faktiskt dyskalkyli och jag älskar matte. Det gäller bara att ha rätt lärare som låter mig använda tiopotens istället för decimaltal samt få använda miniräknare. Min fysiklärare gav mig inte fel på tal där jag råkat vända på vi säger 45 Newton till 54 Newton heller. 
Förvisso har jag ingen svår form, men det är ett rent helvete att logga in på internetbanken med dosa och betala räkningar, därför föredrar jag att betala med kort, för den nummerföljden har jag lärt mig utantill.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2016-02-18 10:28
#23

#22 tyvärr så har inte alla med dyskalkyli bra lärare (jag talar inte av egen erfarenhet).

l'm back

[Thiah]
2016-02-18 11:27
#24

#23 här är en med den erfarenheten :( Jag har svårt att se vilket ämne som skulle kunna klassas som helt onödigt. Visst kanske några behöver utvecklas men inte försvinna helt.

Upp till toppen
Annons: