Etikettövrigt
2016-01-16 12:01

Barn och vinterkylan

Nu är det lite ovanligt kallt på många håll i Sverige 🥶 och jag undrar hur ni tänker kring utevistelse. Går ni ut med era barn oavsett hur kallt det är? Har ni fått några rekommendationer/riktlinjer från ledningen eller från något annat håll?

Jag tror att det handlar väldigt mycket om att vara uppmärksam på hur barnen verkar må. Speciellt när det gäller riktigt små barn som inte kan vara lika aktiva som de äldre. Är de aktiva, verkar de vara ledsna, verkar de frysa, hur ser de ut i ansikten, vad har de för vantar, skor….

När jag jobbade på småbarnsavdelning så vet jag många gånger att en del barn var i princip orörliga. Dels kunde det vara mycket snö, dels hade de kanske mycket kläder på sig, ibland alldeles för stora, som gjorde att de inte kunde röra sig fritt. Då kan det vara farligt att vistas i kylan.

Hittade bra information på 1177, dels om hur man ska klä barnen i vinter och på sommaren. Dels vad man ska tänka på…

"På vintern är det bra att komma ihåg att vind i kombination med minusgrader gör att det blir ännu kallare. En blåsig vinterdag kan vara betydligt kallare än vad termometern visar. En vindhastighet på två meter i sekunden när det är två minusgrader gör till exempel att det blir lika kallt som när det är minus fem grader och vindstilla.

Barn som leker ute långa stunder när det är kallt behöver in och värma sig med jämna mellanrum. Man kan tänka på att lossa på klädseln så att det inte blir för varmt inomhus. Gör man inte det blir barnet fortare avkylt när det går ut igen.

Att klä barnet för kyla

Vilken sorts kläder barnet behöver beror på barnets ålder, rörelseförmåga och aktivitet.

I den värme som kroppen avger finns fukt. Om inte värmen kan ventileras ut blir barnets hud fuktig och svettig och denna fukt kommer så småningom att kyla ner kroppen……"

Källa

Chilinöt
2016-01-16 13:20

De kallaste dagarna har vi haft barnen inne, hade tur att barngruppen inte var så stor dessa dagar så det var relativt lugnt. Vi var ute en vända men bara i en cirka halvtimma med de större barnen. De yngsta rör sig alldeles för lite och deras vantar flyger av på två röda, dessutom tycker dem inte det är speciellt roligt i alla fall.

[Thiah]
2016-01-19 11:35

Vi har satt gränsen på ungefär -10 med de små och runt 15,16 med de stora men det beror på vind och fuktighet i luften också.

Att klä på 22 barn alla olika lager kläder (om alla ens har ordentligt med kläder med sig) för att vara ute i 20 min känns inte direkt roligt.

Förvånansvärt många föräldrar vet inte vad barnen ska ha på sig heller. Har en flicka som haft ylleställ sedan hösten och nu fryser rumpan av sig  samt en liten, liten filur som har ärvda slitna utekläder men inte ett enda underställ…..