Etikettsamhällsdebatt
2016-01-16 20:25

Unga tjejer skadar sig med sex

Ny forskning om att unga (främst tjejer) använder sex för att skada sig själva:

"Att använda sex för att skada sig är än så länge ett område som det finns väldigt lite forskning kring, men en ny enkätstudie från Stiftelsen Allmänna Barnhuset, som gjorts bland 5873 elever från 171 gymnasieskolor i Sverige har gett en liten inblick i hur utbrett det är.

Ungdomarna har fått svara på frågan om de någon gång har använt sex för att avsiktligt skada sig själva och 2,2%, ungefär 130 personer, har svarat ja. Socionomen Linda Jonsson har arbetat med studien, och också gjort intervjuer med unga tjejer som uppgett att de just skadat sig med sex:

– Var exakt gränsen går kan vi inte säga. Det går inte att säga att det handlar om si eller så många partners eller när man har sex på ett visst sätt. Men det är ju när du känner att du mår dåligt av det, och att du får ångest efteråt. Att det upplevs som väldigt negativt. Eller att man får fysiska skador, vilket har kommit fram i intervjustudierna. Flera tjejer har fått så allvarliga fysiska skador som gjort att de behövt söka vård, säger Linda Jonsson."

Källa

2016-01-16 20:44

Egentligen är det här en väldigt trist läsning. 😕Om man lägger till även de som "ställer upp", inte i syfte att skada sig själva , utan för att inte göra sin partner besviken, ledsen m.m. så handlar det om ännu fler tyvärr.

Vanja
2016-01-17 04:41

Men vad i hela fridens namn har det här med förskolan att göra?

/ Vanja
Sajtvärd på Politik I Fokus.

2016-01-17 08:58

#2 Tråkigt att det är det enda du har att skriva om inlägget. 😕

Om du tittar på diskussionskategorin så ser du att det står "Samhällsdebatt". Ibland vill jag uppmärksamma aktuella och viktiga ämnen som inte har en direkt koppling till förskolan. Tycker du att det är fel eller vad då?

Vi diskuterar även skolan och dessa flickor går i skolan. Sen är det också så att det inte är helt irrelevant. Redan i förskolan kan vi se tendenser när ett barn far illa och inte mår bra. Och redan i förskolan har vi stora möjligheter att göra en insats och arbeta för att barnen ska få utveckla ett bra självförtroende och ha en god självbild.

[NeferNefer]
2016-01-17 09:04

#2: Det har väl allt med förskolan att göra, av de skäl som Loris nämner. Eller menar du att Förskolan i fokus bara ska handla om byggnaderna och pedagogiken, inte om barnen och att se dem? Jag förstår inte din invändning … Om du hade klickat på länken hade du kunnat se allra högst upp i texten "Ofta har ungdomarna själva erfarenhet av fysisk misshandel och sexuella övergrepp. Dessutom berättar eller söker de här personerna sällan hjälp." Jag personligen tycker att det är väldigt viktigt att uppmärksamma barn och ungdomar som inte mår bra och som skadar sig själva på olika sätt, och det är ju också av yttersta vikt att de barn som far illa i förskoleåldern upptäcks och får hjälp redan då. Jag tror att om du tänker efter lite kanske du håller med.

2016-01-17 11:04

Jag skulle uppskatta om allt som inte har med ämnet i  #0 att göra flyttas till denna tråd:

Där är det fritt fram att gå OT men låt denna tråd handla om unga tjejer som skada sig själva. Tack!