2016-01-18 20:02 #0 av: Loris M

Det tycker i alla fall Michael Ländin, Socialdemokratisk politiker och IT-företagare. Han menar att:

"Det finns de som tycker att man ska ta ifrån elever både mobiltelefoner och datorer i samma stund som de sätter foten i skolan och lektionen börjar. Det tycker inte jag. Jag tycker att man redan i tidig ålder ska vänja sig vid både mobiler, surfplattor och datorer.

Ämnet med mobiltelefoner i skolan är dock inte helt enkelt. Det har gjorts många studier och det finns både för- och nackdelar. Jag är dock helt för att tillåta mobiler i skolan. En fördel som kommer från en studie gjord på Karlstads universitet med att tillåta mobiler är att man då kan sätta upp regler för själva användningen istället. Som till exempel att de ska vara på ljudlöst under lektionen eller man inte får fotografera eller filma någon utan lov.

Mobilen är ett utmärkt verktyg där man hittar snabbfakta. Man kan ladda ner ordböcker eller matteuppgifter. Fördjupa sig i en video om i stort sett vilket ämne som helst. Man kan också skriva in läxor, kolla kalendern eller bara använda som miniräknare. Surfplattor borde vara självklara ända ner till förskolorna – och de gymnasier som inte har bärbara datorer till alla borde skämmas."

Källa

Min fråga är: Håller du med skribenten?