Etiketteriktdigitalt-lärande
2016-01-18 20:02

Självklart ska ungarna ha mobiler i skolan!

Det tycker i alla fall Michael Ländin, Socialdemokratisk politiker och IT-företagare. Han menar att:

"Det finns de som tycker att man ska ta ifrån elever både mobiltelefoner och datorer i samma stund som de sätter foten i skolan och lektionen börjar. Det tycker inte jag. Jag tycker att man redan i tidig ålder ska vänja sig vid både mobiler, surfplattor och datorer.

Ämnet med mobiltelefoner i skolan är dock inte helt enkelt. Det har gjorts många studier och det finns både för- och nackdelar. Jag är dock helt för att tillåta mobiler i skolan. En fördel som kommer från en studie gjord på Karlstads universitet med att tillåta mobiler är att man då kan sätta upp regler för själva användningen istället. Som till exempel att de ska vara på ljudlöst under lektionen eller man inte får fotografera eller filma någon utan lov.

Mobilen är ett utmärkt verktyg där man hittar snabbfakta. Man kan ladda ner ordböcker eller matteuppgifter. Fördjupa sig i en video om i stort sett vilket ämne som helst. Man kan också skriva in läxor, kolla kalendern eller bara använda som miniräknare. Surfplattor borde vara självklara ända ner till förskolorna – och de gymnasier som inte har bärbara datorer till alla borde skämmas."

Källa

Min fråga är: Håller du med skribenten?

tlover
2016-01-18 20:23

Nej, forskare som forskar på hälsan vill sätta 18 års gräns på mobiler av hälsoskäl så därför tycker jag att man inte ska ha mobiler i skolan.

Att slå upp något i en bok dödade inte mig då kommer det inte döda min dotter heller.

l'm back

Niklas
2016-01-19 10:58

#1: Jag förstår din ståndpunkt men ser en del svårigheter. Dels ser jag en risk att de barn som inte har tillgång till samma kunskap och faktakällor som sina klasskamrater har sämre förutsättningar och dels ser jag mobiltelefon som en trygghetspryl för både barn och föräldrar. Visst kan de slå upp en del saker i Lilla focus och Min ordbok men det kan bli lite torftigt i jämförelse med allt internet har att erbjuda kamraterna.

Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

2016-01-19 11:27

Njaee jag svarade delvis.

Jag använder själv mobilen på förskolan då vi snabbt vill ta reda på något men samtidigt vill jag lära min son att läsa i riktiga böcker och atlaser.

Så kanske några lektioner men inte alla.

tlover
2016-01-19 11:47

#2 fast det finns mycket skit och osanning på nätet, okej det kan det finnas i böcker också men inte på samma nivå.

Med tanke på att barn kunde vara trygga förr så ser jag inte varför mobilen är ett måste för trygghet heller.

Det viktigaste för mina barn är att dom kan tänka själv, sen om jag får lära dom det eller om skolan gör det spelar ingen roll, kan man tänka själv har man än bättre grund än vilka betyg som helst.

l'm back

[Zachapacka]
2016-01-19 18:20

Nej jag håller inte med. När elever använder sina mobiler i skolan gör de inte det för att söka fakta utan för att typ kolla instagram. Jag tror det skulle va bättre att lära elever basic programmering och hur man beter sig på internet(källkritik och liknande)

Niklas
2016-01-20 11:15

#5: Programmeringsutbildning och källkritik får de lära sig i många skolor. Det hindrar ju inte att de har mobiler också. Jag tycker dessutom att det är självklart att det ska finnas regler för hur och när eleverna får använda mobiler i skolan.

Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Chilinöt
2016-01-20 13:07

Jag tog delvis för jag tycker det beror mycket på vilket ämne och vilken klass det handlar om. Jag tycker läraren ska få bestämma det själv om det kommer vara lämpligt att de får använda mobiler dyl. eller inte. Ger man eleverna ett mål med mobil-användandet kan det nog hamna rätt, men att de alltid ska få ha tillgång till mobil tror jag inte värst mycket på. Eller att de faktiskt kan fråga läraren om det går bra att använda deras mobiler för att titta upp det här och det där?

MelodyX
2016-01-24 12:15

Jag tror inte det fungerar, helt enkelt. Jag vet ju att vi gjorde en hel del annat bakom dataskärmarna än vad vi skulle göra när vi hade datakunskap, tror det blir samma sak om mobilder ska användas i klassrummen. En lärare kan knappast kontrollera om 30 elever sitter och söker kunskap eller om de helt enkelt sitter på instagram.

[Zachapacka]
2016-01-24 17:45

#8 Självklart kommer vissa elever göra annat vid sina skärmar. Däremot anser jag att det är stor skillnad på datorer och mobiltelefoner i det här sammanhanget då mobiler är privata. Det är krångligt att söka efter information och jobba via en mobil men det är lätt att kolla instagram.

På en dator som de får av skolan är chansen betydligt större att de jobbar eftersom att det är ett redskap. För att skriva uppsatser och söka fakta använder alla datorer.

Att lära sig inte distraheras av allt på internet kan också va en väldigt bra sak att lära sig i skolan.

2016-02-05 10:05

Och det här är vad som kan hända och (troligen hände oftare än vi tror) när lärarna inte har någon kontroll över när, om och hur mobiler ska användas i klassrummet:

Krissamtal efter "Sexskämt"