Etiketterotdiverse
Läst 1999 ggr
1/19/16, 10:19 AM

Mobildagis i skolan?

En skola i Österbotten, Finland, har tagit ett djärvt grepp:

Före varje lektion samlas mobilerna in och får vänta i "mobildagiset" till rasten.

Det är helt ok, säger de elever som uttalar sig i yle-artikeln. Vårdnadshavare är också med på noterna.

Orsaken till att man tagit beslut om att samla in mobilerna är dels att eleverna ska hålla uppmärksamheten på lektionen, dels har man tydligen funderat en hel del på strålningen. Beträffande strålningen är man osäker men att mobilanvändandet påverkar skolan är man säker på.

Pedagogen och arbetshandledaren säger så här:

"Risken är hjärntrötthet som stör koncentrationen, säger Kjerulf. Fenomenet kallas allmänt infostress. Kjerulf vill ha en diskussion hemma och i skolan om mobiler."

Vad tycker ni? Bör barn (och vuxna!) träna sig på att stänga av mobilen? Eller är det ett angrepp på integriteten? 🙂🎧

1/19/16, 10:22 AM

[Devya]
1/19/16, 10:24 AM

Jag tycker att det är en jättebra idé. Mera sådant, tack.

Jag har tyvärr sett de som går i 3:an bli totalt beroende av sina telefoner. Ett barn skulle hela tiden kolla på telefonen och blev otroligt orolig om hon/han inte fick svar från sin mamma. Hon/han kunde börja gråta om mamman inte svarade genast. Ett väldigt oroligt barn och det här började först då hon/han fick en egen telefon, ett onormalt kontrollbehov.

Barnet var också väldigt orolig över att telefonen skulle gå sönder, att någon skulle råka trampa på hennes väska så att hennes telefon inte längre skulle fungera.

Calcifer
1/19/16, 10:24 AM

Tycker inte det är djärvt alls utan rimligt och något som är sant för skolor i andra länder i världen också. När jag var yngre fanns inte riktigt något som distraherade på samma sätt, men man kan väl jämföra det med om alla elever skulle ta upp serietidningar och bläddra i dem hela lektionerna. Då vore det ju rimligt att säga ifrån att man inte får ha serietidningar under lektionerna.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Tuulikki]
1/19/16, 10:27 AM

Vi hade så på vissa lektioner i högstadiet. Ingen som klagade.

[Zachapacka]
1/19/16, 10:33 AM

Så har vi i princip på alla lektioner och jag går på gymnasiet. Antingen så lägger du mobilen i lådan som låses in, eller i väskan och på ljudlöst. Det är ingen som klagar, de som har något vett i huvudet tar aldrig fram sin mobil och de andra inser själva att de jobbar bättre när de har mobilen inlåst långt borta.

1/19/16, 10:49 AM

Alla håller inte med.

Skribenten i artikeln tycker tvärtom. Elever ska tidigt lära sig använda tekniken.

"Mobilen är ett utmärkt verktyg där man hittar snabbfakta. Man kan ladda ner ordböcker eller matteuppgifter. Fördjupa sig i en video om i stort sett vilket ämne som helst. Man kan också skriva in läxor, kolla kalendern eller bara använda som miniräknare."

Men - ärligt talat - om det enbart var för sådana behjärtansvärda ändamål mobilen användes skulle säkert aldrig tanken på "mobildagis" eller förbud komma upp.

Att elever ska lära sig använda tekniken invänder säkert ingen emot. Frågan är hur - och när.

Åsa S
1/19/16, 10:51 AM

Det är rimligt och tycker det ska vara så för många vuxna med finns många som sitter och pillar nästan mera med sin telefon än jobbar på sin arbetsplats, och blir de frågasatta av sin arbetsgivare och tillsagda så har man kränkt deras mänskliga rättigheter. Men det är ju inte kul för kollegor som får ökad arbetsbörda när nån smiter iväg och pillar på telefonen.

1/19/16, 11:10 AM

Tack Magi-cat för ett intressant inlägg! 🌺

På mina barns skolor har de ungefär samma. Mobiler får låsas in i skåpet eller ha på ljudlös men den får inte tas upp. Det tycker jag är bra. Skulle någon (föräldrar eller elever) uppleva det som ett problem så får man ta upp det till diskussion och lösa. Men jag har svårt att se att elever kan koncentrera sig på lektionerna samtidigt som de håller på med mobiler.

#6 Visst är det bra med IKT och det borde underlättar och främjar lärandet. Men problemet är som du också är inne på "när och hur?". Att tillåta eleverna använda mobiler eller datorer när och hur de vill har forskningen kunnat visa leder inte någon vart om det inte finns en tydlig pedagogisk tanke bakom hur användandet ska gå till. Det är även problematiskt att lärare inte kan ha koll hela tiden på att elever söker just den information som de behöver i undervisningen och inte något annat.