Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Specialpedagogik

Nytt material ska öka lärarnas kunskaper om NPF

2016-01-19 16:31 #0 av: Loris M

Jag har skrivit tidigare om att Karolinska institutet genomförde en undersökning bland 600 lärare som visade att deras kunskaper om NPF (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar) är alarmerande dåliga. Bara 1,6 procent av lärarna uppger att de känner att de har tillräckliga kunskaper om NPF diagnoser som ADHD eller autism. 

Precis idag har Specialpedagogiska skolmyndigheten tagit fram ett studiepaket som ska ge lärarna mer kunskap om de olika diagnoserna. 

"Rapporter från Skolinspektionen, forskare och intresseorganisationer visar att barn och unga med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning inte får det stöd och de anpassningar de har rätt till i förskolan och skolan. Behovet av kompetensutveckling inom området är stort. För att möta det behovet lanserar Specialpedagogiska skolmyndigheten idag ett studiepaket på webben för självstudier och kollegialt lärande för personal i förskola, skola och gymnasiet.

/.../

Studiepaketet innehåller filmer, föreläsningar, texter och reflektionsfrågor, och de olika delarna visar hur viktigt det är att ha förståelse för de behov och förutsättningar den unika individen har. Det ges också exempel på hur en tillgänglig lärmiljö kan utformas."

Källa

Via länken nedan kommer ni direkt till materialet som är indelat i fem olika moment och varje moment innehåller filmer, diskussionsunderlag m.m. Det verkar som att materialet är avsedd för diskussioner i arbetslaget men kan även användas individuellt. jag har inte hunnit titta igenom  materialet, men det här verkar vara ett alldeles utmärkt hjälp och stöd. materialet lämpar sig både för förskolan och skolan. 

Här kommer ni till studiepaketet!

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-01-19 19:27 #1 av: tlover

Jag hoppas att studiematerialet tar upp hur olika personer med NPF är, även inom samma diagnos.

En sak man ofta möts med är "En person jag känner med asperger kan inte Y därför kan inte du kunna det" eller "Personer med asperger kan inte vara kär så därför kan du inte ha asperger" eller liknande.

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!


Anmäl
2016-01-20 10:35 #2 av: Loris M

#1 Det hoppas jag också. Det är bland de svåraste bitarna tycker jag som lärarutbildare att förmedla till studenter. Även om vi ofta pratar om att alla är egna individer och att det som fungerar för ett barn med Asperger, behöver inte funka för ett annat. Så hör jag ändå rätt så ofta: "Han har ADHD, då är han så här".  Men vad som ännu är värre, allt som en person med diagnos gör och säger tolkas utifrån diagnosen. Något som är jätte farligt tänker jag när det kommer till barn. Då kan lärare missa att det finns något annat runt barnet som gör att hen inte mår bra som överhuvudtaget inte har med diagnosen att göra. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.