Annons:
Etikettlek-lärande
Läst 4279 ggr
Loris M
2016-01-28 18:52

Lärande i tamburen misslyckas många med

Skolinspektionen har presenterat idag en rapport där de kommit fram till att:

"Småbarnen på hälften av de förskolor som Skolinspektionen har granskat fick väldigt begränsade möjligheter att lära sig, och utveckla sina förmågor när de ska klä på och av sig ytterkläderna./…/

Skolinspektionen har besökt 196 slumpmässigt utvalda förskolor och granskat bland annat personalens lyhördhet för barnens behov av tröst, närhet och bekräftelse. Under hösten fördjupades granskningen på 80 förskolor där Skolinspektionen även tittade närmare på på- och avklädning i hallen, eftersom det är en återkommande rutinsituation./…/

På ungefär hälften av förskolorna som iakttogs gavs barnen möjligheter till att träna självständighet, språk, och kommunikation i hallen, men på andra hälften fick barnen begränsade möjligheter att utveckla sina förmågor. På nio förskolor var det en enbart på- och avklädningsprocess med tillrättavisningar och kommandon till barnen. " Källa 

HÄR kan ni läsa om granskningen på Skolinspektionens hemsida och här kommer ni direkt till hela rapporten (PDF format) på ca 20 sidor. Där kan ni bl.a. läsa om andra resultat i granskningen, vilka faktorer som påverkar lärandet i tamburen, samt vad som är viktigt för en trygg miljö i förskolan.

Annons:
Magi-cat
2016-01-29 11:09
#1

Såg inslag om det där på TV:s Rapport igår!

Ett beundransvärt arbete de gör, pedagogerna, är väl mitt starkaste intryck av tambursituationen…🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2016-01-29 11:18
#2

#1 Mitt också! 🙂Och erfarenhet. Just alla dessa spontana situationer som på- och avklädning, måltider, tycker jag vi är vi duktiga på att ta till vara (generellt sett). Att det ibland går snabbt när vi ska ut och att det pedagogiska samtalet kommer i skymundan, beror på en massa faktorer. Personalbrist exempelvis.

Upp till toppen
Annons: