Annons:
Etiketterlekarundersökningar
Läst 2066 ggr
Loris M
1/31/16, 10:08 AM

Skulle du välja bort förskolan?

Det har skrivits en hel del negativt om förskolan på sista tiden, framförallt i medier. Något som vi tar upp i den här tråden. En del (mest föräldrar) har börjat ifrågasätta om det överhuvudtaget är bra för barn att skiljas från föräldrar varje dag och vistas på förskolan. Det verkar som att de som vill vara hemma med sina barn är allt fler. 

Min fråga till er är:

Om du inte behövde tänka på ekonomi och kunde leva gott utan att arbeta; Skulle du välja bort förskolan för ditt barn? Berätta gärna varför/varför inte.

Annons:
Maria
1/31/16, 10:11 AM
#1

Jag valde att vara hemma med vår son de första 5 åren men detta var på 80-talet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loris M
1/31/16, 10:16 AM
#2

Mina barn fick börja förskolan som ettåringar och hade jag haft möjlighet så hade jag väntat tills de åtminstone var två år. Men jag skulle aldrig välja bort förskolan helt och hålet.

[Mazamizari]
1/31/16, 10:23 AM
#3

Jag är inte förälder, men jag är lärarstudent. Jag pluggar just nu på högskolan för att bli just förskollärare. Och anledningen till att jag svarar nej är helt enkelt för att min personliga åsikt är att barn tjänar på att få umgås med andra barn bland annat. Sen är faktiskt förskollärare utbildade för att lära upp barnen inom de olika ämnena som tas upp under senare skolgång. Förskolan handlar ju inte bara om att ta hand om barnen. Det har ju en egen läroplan så räknas därför som en skola.

zakkris
1/31/16, 10:30 AM
#4

Jag tog annat, har jobbat under ett år nu med barn i förskola osv. Och jag ser hur jobbigt det är för dem att vara så mycket hemifrån. Vissa mår verkligen inte bra utav det. 
Men jag som person känner att jag skulle nog om möjligt ha bara någon dag just för umgänge och att få distans till barnet inför skola osv. Men om jag kunde välja, inte heltid eller från ung tid. Utan i så fall först vid 2-3 års ålder. 
Och om jag jobbar som jag gör nu kommer mitt barn vara på förskola i 5h bara vilket kan vara överkomligt.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

[Anata]
1/31/16, 10:37 AM
#5

Min dotter är hemma från dagis.

Detta då 1 dagis inte funkade för oss. 2 hon var sjuk hela tiden så 60% var hon hemma för sjukdom och dom 40% som hon var på dagis blev inte bra.

Föräldrar som går hemma men lämnar sina sjuka barn på dagis :( Dagis är något som har blivit populärt efter att allt du köper kostar mycket pengar. Detta gör att barn skiljer sig från sina föräldrar för tidigt enligt mig.

Vi hade större del av dagis tiden nattskräck och de var byte på personal ofta. En äldre kvinna som aldrig hade träffat vår dotter som går fram och tar henne för hon ska gå in på samlingen de var under i skolningen. Jag ser på min dotter hur rädd hon blir. Hon är ett bra med hög intigritet. Alltså hon vill ha sitt spec för att de ska gå bra. Speciellt mot nya vuxna och äldre bra. 

Men detta var något som inte blev så bra på dagis. Så nu är de öppna förskolan som gäller. Men även de är lite så då hon har varit sjuk så mycket :(

Yehet121
1/31/16, 11:12 AM
#6

Nu har jag inte barn än, men jag svarar ändå :) Jag skulle nog vara hemma med barnet tills ungefär 1,5-2 år, men sen vill jag nog att barnet ska få träna lite på att vara ifrån mig och träffa kompisar och få träna på att vara i situationer då jag inte är där och kan hjälpa hen. Så jag skulle nog vilja att barnet skulle gå till dagis kanske 2-3 dagar i veckan, så blir det inte för mycket tid ifrån mig men hen får samtidigt träna lite och får chansen att träffa kompisar :)

Annons:
Ria74
1/31/16, 7:11 PM
#7

Jag skolade in vid 15 månaders ålder och hade jag haft möjlighet hade hon fått vara hemma till 2 i alla fall. Nu har vi tur eftersom jag kan anpassa mina arbetstider och med hjälp av mormor går hon bara 15 timmar per vecka. Jag skulle inte vilja att hon var utan dessa 15 timmar eftersom jag tycker det är bra att hon lär känna och blir vän med sina framtida skolkompisar.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[NeferNefer]
1/31/16, 9:13 PM
#8

Jag tycker det är viktigt med social träning och kompisar, det är något jag inte fick eftersom jag aldrig gick på förskolan. Det hämmade mig när jag började skolan och det hängde ju i hela skoltiden, tyvärr. Så ja, mina barn ska definitivt gå på förskola.

Maria
1/31/16, 10:01 PM
#9

#8 Fast så behöver det ju inte alltid vara bara för att man är hemma med barn.

Jag var jättenoga med sonen att han gick i pysselgrupper, jag hade dagbarn och det var jämt ungar hemma hos oss eller i den aktiva lekpark vi brukade hänga i.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[NeferNefer]
2/1/16, 9:26 AM
#10

#9: Nej, det behöver det inte, men det kan bli så. Frågan var ju trots allt "Skulle du välja bort förskolan för ditt barn? Berätta gärna varför/varför inte. ", och jag svarade på den frågan och berättade varför. Inte speciellt intresserad av diskussion på den punkten eftersom det vore meningslöst då var och en förmodligen vet vad som är bäst för den enskilda familjen.

Fridaaaa
2/1/16, 5:18 PM
#11

Nej. Får jag barn kommer den få börja på förskola.
Läser själv till förskollärare. Och tycker förskola är bra för många barn. Finns såklart alltid undantag.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vallhund
2/1/16, 5:30 PM
#12

Jag hade gått bananas o barnet förmodligen oxå.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Loris M
2/1/16, 7:04 PM
#13

Jag har jobbat som förskollärare i tio år och ni kan räkna ut att jag träffat många barn. Under alla år har jag träffat ett enda barn som verkligen vantrivdes och där jag tänkte att hon skulle ha det bättre hemma.

Annons:
tlover
2/2/16, 11:45 AM
#14

Valde annat

Jag skulle börjat senare och ha barnet färre timmar sen när barnet väl börjar.

Sen skulle jag också gå efter barnet, har barnet stort behov av egentid, klarar dåligt av stök osv så skulle jag ha barnet mindre på förskolan. Älskar barnet förskolan skulle jag ha det mer.

Dvs jag skulle gå efter barnet själv.

Vi ska börja skola in dottern på måndag och hon är då 12½mån. Lite väl tidigt enligt mig men det behövs för att livspusslet ska gå ihop. Som tur är älskar hon annat folk både vuxna och barn så för just henne tror jag det kommer att bli bra.

l'm back

StillaSinnet
2/4/16, 8:33 PM
#15

#2 precis så tänker jag med. Jag skolade in mitt första barn vid 18 månader och mitt andra barn vid 16 månader men hade vi haft fler föräldradagar så hade jag gärna stannat hemma tills de var minst två år. 

Sedan kommer det en gräns…  i alla fall som jag har upplevt det som pedagog. Barn som varit hemma tills de är 3-4 år eller äldre har svårare att acceptera att vara utan sina föräldrar och de har svårare att känna gemenskap i gruppen än barn som skolats in i tidigare år. Håller ni med?

Däremot skulle jag, om jag hade fått välja, att ha dem där kortare dagar under hela förskoleåldern. Min första kunde vi ha hemma mer för då var min man arbetslös men mitt andra barn fick gå heltid direkt och det kändes inte ok… Vi var ifrån varann så många timmar i veckan.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[Thiah]
2/5/16, 4:51 PM
#16

Nej jag skulle inte helt välja bort förskola men drastiskt dra ner på timmarna samt ha många lediga dagar.

MelodyX
2/6/16, 9:39 PM
#17

Förskolan är bra för mina barn, de trivs där och de vill dit (även om jag har konflikter med förskolan nu) så välja bort - absolut inte. Dock. Hade jag haft möjlighet hade jag minskat ner och rest runt mer med barnen i världen och kanske minskat ner tiden mot nu. Jobba fulla dagar kommer de att göra ändå i sitt liv.

Upp till toppen
Annons: