Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Samhällsdebatt

Avskaffa förskolan?!

2016-01-31 18:54 #0 av: Loris M

Nä, kanske inte riktigt,  men diskussioner på sista tiden har tenderat att handla om förskolan verkligen är bra för barn eller inte. Och om barn överhuvudtaget borde gå på förskolan. Inom pedagogisk forskning finns det ingen tvekan om att förskolevistelsen är fördelaktigt för barn och deras utveckling och lärande. Men när andra som inte är lika insatta (som skribenten nedan) men ändå får möjlighet att uttala sig offentligt, låter det annorlunda. 

"33 – 50 procent av alla barn (och vuxna) är introverta. Enligt psykologen Carl Jung och efterföljande forskning har de ett stort behov av att få vara för sig själva och reflektera, medan de fort tappar energi i aktiviteter med andra. Det behovet är inte möjligt att tillgodose i dagens stora förskolegrupper... /.../ 

15 – 20 procent av alla barn (och vuxna) är högkänsliga. Enligt psykologen Elaine Arons forskning innebär det att de tar in en mycket större mängd intryck från sin omgivning än icke högkänsliga, samt bearbetar informationen längre och djupare. Detta leder till att de lätt blir överstimulerade och behöver dra sig undan för att få vara ifred. Majoriteten av de högkänsliga barnen är också introverta, vilket ytterligare förstärker deras behov av ensamhet. För dessa är behovet sannolikt nära eller lika med noll barn i gruppen. "

Källa 

Ärligt talat börjar jag bli lite trött på den sortens diskussioner. För det första, att vara introvert eller "högkänslig" innebär inte att man måste hålla sig hemma och isolerad. Det är bara ett personlighetsdrag som dessa barn kommer att ha även när de är äldre och när de börjar skolan. Som är ju obligatorisk och då kan kan man inte gömma sina barn hemma. Eller hur tänker skribenten att det skulle gynna introverta barn att skippa förskolan för att sedan kastas in i skolans värld? Det blir nog inte lättare då. I förskolan kan barnen få många möjligheter att bygga upp relationer och träna på det sociala samspelet på ett annat sätt än de kan göra hemma. 

Jag tycker också att skribenten är lite oförsiktig när hon klankar ner på professorer med gedigna kunskaper om barn och pedagogisk forskning, till förmån av två psykologer (Jung och Arons) som egentligen skriver om personlighetsdrag hos vuxna. Om det verkligen stämmer att 50% av alla barn är introverta (?!) så skulle det innebära enligt hennes logik att dessa barn har inget behov av förskolan. Mycket märkligt! Men då skulle vi i alla fall lösa problemet med de stora barngrupperna. Vilket förresten även hon påpekar. Bra, då har vi löst det problemet. Skrattar

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-01-31 21:18 #1 av: [NeferNefer]

Det lät ju ... YrarGalenMen då kan ju alla vi introverta stanna hemma hela livet så vi slipper träffa någon annan nånsin. Det lät ju, öh, genomförbart. Joråmensåatteee...

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2016-02-02 10:27 #2 av: Magi-cat

Lite märkliga krav att "ta forskningen på allvar" och lite luddigt hänvisa till Jung och Aron som mig veterligt inte forskat specifikt om förskolan eller gruppstorlek. Galen

Alltihop blir väldigt konstigt vinklat när det hänvisas till "forskning" men inte vilken forskning.
Även om det finns introverta och särskilt känsliga barn (OM man ska stoppa in dem i fack redan i späd ålder???) finns det ingenting som säger att de skulle må dåligt av att gå i en bra förskola.Yrar Ungefär som om det vore så synd om de barnen (en väldigt stor procent, tydligen) så de inte tål att vara med andra. Oberörd

Snarare finns det väl i förskolan pedagogisk underlag och förutsättningar för att alla barn ska komma till sin rätt?

Däremot finns det säkert saker som kan bli bättre, t.ex. pedagogernas inflytande över barngruppernas storlek.

"Freden måste komma först. Gör den inte det min vän, kommer inget efter den." (Tage D.) 

Anmäl
2016-02-02 10:31 #3 av: Magi-cat

#1 Jomenvisst, vi kan umgås via internet! Skrattar

"Freden måste komma först. Gör den inte det min vän, kommer inget efter den." (Tage D.) 

Anmäl
2016-02-02 10:54 #4 av: [NeferNefer]

#3: Fint, då har vi löst det problemet Skrattar

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2016-02-02 11:30 #5 av: tlover

Nu har jag inte läst forskning om förskolan men jag tror att det nog finns barn som inte klarar av att gå i förskolan. Värre fall av autism tex.

Sen finns det nog betydligt fler som inte klarar av stora grupper och/eller långa dagar. Men de som har så stora problem att dom inte klarar av att gå i förskolan alls är nog väldigt få.

Själv skulle jag inte alls klara av att träffa folk varje dag (borträknat min man och min dotter) men några gånger i veckan skulle funka så jag tänker inte ta för givet att barn klarar av att vara med massa andra barn varje dag.

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!


Anmäl
2016-02-04 21:57 #6 av: Artlink

#5 det finns speciella förskolor och avdelningar som har fler vuxna och färre barn för att kunna möta olika typer av handikapp. Tex autismspeicifika förskolor. Där har de betydligt större förutsättningar att låta barn få en egen vrå, pedagoger med specialistutbildningar och tider som passar familjen. Familjerna får dessutom bidrag för tex nedsatt arbetstid så de kan låta barnen vara färre timmar på förskolan och mer tid hemma. 

Även om barn med särskilda behov mår bra av färre eller inga barn alls så behöver de tränas i lagom takt för att klara av att hantera möten med andra människor.

Sajtvärd: Yoga & Meditation iFokus
Medarbetare: Stenar i Fokus

Anmäl
2016-02-04 22:06 #7 av: tlover

#6 De jag tänker som kanske inte skulle gå på förskola alls är de med väldigt grovt handikapp, dessa skulle antagligen inte klara skola och jobb heller.

Men majoriteten av dom som har autism klarar nog förskola om än i mindre grupper och/eller kortare tid/färre dagar.

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!


Anmäl
2016-02-07 04:43 #8 av: vallhund

För er som har FB
Obs ej för känsliga läsare.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1668967700059027&set=pcb.875422759222210&type=3&relevant_count=2

Modern till det autistiska barnet blir ifrågasatt för att hon inte aborterat det defekta fostret. I samma slev får hon veta att hon själv aldrig borde ha fått födas!

Jag dubbelkollade med den som delat inlägget till mig, samt även den som skrev ursprungsinlägget, som dessutom vill att det sprids.

Undrar om en helvit "arisk" familj skulle bemötts på samma sätt?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 
Anmäl
2016-02-07 17:01 #9 av: tarantass

Som andra är inne på, det handlar om att respektera individen där hen är och i det övriga sammanhang (familj osv.) där hen befinner sig. Med eller utan diagnos, vill jag tillägga. Och att ha ett system som tillåter detta, både ekonomiskt och i utbildning och urval av personal.

Sedan ska man kanske vara klar över att vi i grunden är sociala djur (dock i väldigt olika grad och med olika förutsättningar i övrigt hos olika individer, se ovan) och säkert inte är byggda för någon isolerad kärnfamiljstillvaro med motorleder. frånvarande vuxna (inklusive män) och andra faror som hindrar barnen från att vara informellt sociala.

Har man den grunden spelar det nog mindre roll hur systemet är organiserat rent byråkratiskt och vad man kallar dess delar.

Sedan är högkänsliga (och autister; det händer nog rätt ofta att de båda sammanfaller) helt klart en grupp som vår kultur inte är inrättad för. Men jag misstänker att en miljö som är bättre för högkänsliga också är bättre för de flesta andra.

Anmäl
2016-02-07 17:13 #10 av: Loris M

#9 Men jag misstänker att en miljö som är bättre för högkänsliga också är bättre för de flesta andra.

Så är det oftast även när det gäller andra diagnoser. De metoder och miljöer som används och utformas för barn i behov av särskilt stöd, gynnar även alla andra barn. Ingen trivs i bullriga miljöer, stora barngrupper,  så det är därför som jag blir lite trött på det här med etikettering speciellt när de kommer till barn som inte ens har möjlighet att  uttala sig om, om de känner igen sig i beskrivningarna eller stämplar som de får i pannan. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-02-07 18:05 #11 av: tarantass

#10: onekligen.

Tyvärr är det även i bästa politiska konjunktur mycket en "kostnadsfråga" vilka som ska få åtnjuta villkor som åtminstone liknar dem vi är byggda för. Vi är så vana vid att omedvetet stoppa undan barnen i facket för "inte höras, inte synas, inte kosta, slippa tänka på, de blir ju ändå vuxna med tiden och då spelar det ingen roll hur de hade det som barn". Ett tankemönster som är väldigt svårt att motarbeta med vetenskapliga resultat (som hopas i högar) eftersom det är en grundbult i vår kulturella föreställningsvärld.

I stället för att skapa en kultur som räknar med alla ingångsfakta från början. Som att vi en stor och oproportionerligt viktig del av livet är barn och att vi inte är byggda för vad slags miljö som helst.

Jag undrar också hur långt den här moralkonservativa vågen kommer att slå, som jag misstänker det här ifrågasättandet av förskolan är en del av.

Anmäl
2016-02-07 23:45 #12 av: Tride

Oj! Har bara läst lite slarvigt, och skall läsa Källan, enligt 0 mer noggrant. Stackars introverta och högkänsliga barn, skall de hållas isolerade? Själv ansågs jag introvert, åtminstone som barn. Mycket berodde på att jag var endabarn, och alltså måste hitta på en hel del ensamlekar. Förskola fanns inte på den tiden, men jag tyckte om att leka med andra barn, när tillfälle gavs, och det var rätt ofta på gatan där vi bodde. 

Som vuxen har jag nu hunnit med att se halva världen, rest i öst och väst, lärt flera språk och skrivit ett antal böcker och artiklar.  Är fortfarande, som pensionär, mkt aktiv, håller föredrag, planerar att skriva ett par artiklar om just barn i  förskola.  Dessa personlighetsmyter stämplar oss till något som vi inte är.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Anmäl
2016-02-08 07:18 #13 av: Magi-cat

#12 "Dessa personlighetsmyter stämplar oss till något som vi inte är."

Det tycker jag var träffande sagt. och som jag sade ovan, varför redan tidigt stoppa in barnen i sådana fack? Det är inget barnen har några fördelar av.

"Freden måste komma först. Gör den inte det min vän, kommer inget efter den." (Tage D.) 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.