Annons:
Etikettövrigt
Läst 5599 ggr
[Anata]
2016-02-01 16:39

RIP De barn som dog på förskolan I fredags

Idag fick vi mail om att ett dagis barn hade fått andningsuppehåll. Och dött i fredags 😭

Hur långt ska de gå innan föräldrar håller sina sjuka barn hemma ist för dagis. Att dagis har de på allvar att INTE ge barnens de man säger till dom att dom inte ska få i sig. Vi lämnad in intyg på att dottern inte får ha i sig lök, ägg, apelsin. Men när dom hade Vikarien så hade Vikarien de i maten. Vilket lede till svår andning och akuten på kvällen 😢

Alla mina tankar går till denna familjen här i X!

RIP kära barn

Annons:
[NeferNefer]
2016-02-01 16:47
#1

Alltid fruktansvärt när något tragiskt händer med barn😢

thea_thea
2016-02-01 16:49
#2

Vad dog barnet av? Förkylning? Beklagar.

vallhund
2016-02-01 16:59
#3

Vad dog barnen av, hur många var det? Var kan man läsa om det?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Anata]
2016-02-01 17:07
#4

Vi har fått intärn information från dagis

 Hej!

Jag vill meddela er att ett barn, barnet på X, dog i fredags. Barnet fick ett andningsuppehåll, som inte gick att häva. Vi kommer att hissa vår flagga på halv stång den 2 februari. Våra tankar går till Barnets familj. På förskolan kommer vi att svara på barnensfrågor när de kommer upp.

Fridaaaa
2016-02-01 17:08
#5

Googlade men fick inte upp något kring detta?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Anata]
2016-02-01 17:09
#6

Anledning till att jag tar upp de ang dagis. Är för de var en 5 månaders bebis som fick betala med sitt liv för föräldrar lämnade sjuka barn på store brors dagis. Jag kan leta från hennes blogg inlägg.

Annons:
Fridaaaa
2016-02-01 17:12
#8

#7 Det var ju dec 2014?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Anata]
2016-02-01 17:15
#9

Inte de första! Men bloggen är ja.

lollynonna
2016-02-01 17:15
#10

#8 som jag har förstått det så handlar #0 och #7 om två olika barn.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Fridaaaa
2016-02-01 17:17
#11

#9 Men varför länkade du den då när jag frågade vad du läst detta kring barnet som dog nu i fredags? Det är väl det inlägget i huvudsak handlar om?

#10Framgick dock inte och jag efterfrågade vart hon läst kring det i #0.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vallhund
2016-02-01 17:27
#12

Det blir bara rörigare o rörigare. Hur många barn dog i fredags och av vad? Vad var dödsorsaken?

Vad har ev snuviga barn på dagis att göra med att erat dagis rutiner inte funkar optimalt för allergiska barn? Har ett allergiskt barn dött på dagis, eller flera rent ut av?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Anata]
2016-02-01 17:44
#13

#11 jag har fått de på mail på både min privata och den för dagis. Därför kan du inte läsa om de. Anledningen till att jag delade om hennes blogg är just pga att en förälder lämnade sitt sjuka barn på dagis.

Annons:
Fridaaaa
2016-02-01 17:45
#14

#13 Jo men allting är bara snurrigt i #0, verkar vara fler än jag som tycker det. Hänger liksom inte riktigt ihop?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Anata]
2016-02-01 17:46
#15

#12 Pojken som dog i fredags gick på min dotterns gamla dagis. Orsaken är för andningsuppehåll som inte gick att häva :( 

Kopia på mailet vi har fått.

Hej!
Jag vill meddela er att ett barn, Pojken på X, dog i fredags. Pojken fick ett andningsuppehåll, som inte gick att häva. Vi kommer att hissa vår flagga på halv stång den 2 februari. Våra tankar går till Pojkens familj. På förskolan kommer vi att svara på barnensfrågor när de kommer upp.
Med vänlig hälsning
förskolechef

Fridaaaa
2016-02-01 17:46
#16

#15 Tycker du bör ta bort vilken förskola/ avdelning det är

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Anata]
2016-02-01 17:51
#17

Står bara avdelning inte vilket dagis! Och sen i min tråd att föräldrarna finns i Staden X. Men dagiset kan ligga i Y.

Så jag låter de står kvar

vallhund
2016-02-01 18:07
#18

#15 Det dog alltså en pojke på din dotters gamla dagis i fredags. o orsaken var andningsuppehåll.

Har jag förstått det rätt att det var ett barn o inte flera som du verkade avse i #0? Varför fick pojken ett andningsuppehåll? Dog han på dagis? Om du inte längre har barn på dagiset ifråga varför fick du då mail om att en pojke där dött?

Vad har det med din väninnas barn, som dog i dec 2014 att göra, o vad har det med dina barns allergier att göra?

Andningsuppehåll säger ungefär 0 om vad som ligger bakom att ett barn dör. Man slutar andas när man dör

Vad är det du försöker få fram?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fridaaaa
2016-02-01 18:09
#19

#16 skrev förskola/avdelning. Att ange avdelning och stad tycker jag personligen inte är så lämpligt.
Känner lite som #18.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Anata]
2016-02-01 18:19
#20

#18

Jag fick de då hon har inte slutat än och de hända när hon var aktiv på dagis.Alltså vi har sagt upp platsen. Anledningen vet jag inte till varför han dog. Men som du säger man slutar inte bara att andas.

Bloggen jag delade är då jag hade skrivit att "Hur långt ska de gå innan föräldrar håller sina sjuka barn hemma ist för dagis." 

Om han dog av en allergisk chock då du kan få andnöd sen andningsuppehåll. Då är de troligt att de är allergi. Vilket blev varför jag dog upp allergin. Och då han och min dotter gick på samma dagis så därför.

Så därför tog jag upp bloggen och sjukdomar. Samt att den 22 December åkte vi in med ambulans akut efter att dagis INTE lyssnade på att hon skulle ha halsduk och overallen helt stängd. Så de var raka vägen in efter att hon inte tog kontakt med oss. Då visade sig vara halsfluss som hon hade haft ett par dagar. Men vi hade inte märkt något. Och hon var på dagis när hon fick sin feber. Alltså de är stora brister på FLERA olika dagisar.

Sen är de extremt fasansfullt om detta barn oxå har dött pga sjukdom. Vår dotter går inte kvar efter att hon blev väldigt mycket sjuk på dagis. Och har inte fått återhämta sig. Hon har varit hemma blivit frisk gått till dagis sjuk igen. Vi tog henne där ifrån efter blå ljus till barnakuten :( 

Alla föräldrar tänker INTE på hur stor skada de blir när dom släpper sina sjuka barn till dagis. Man äventyrar andra barn som i sin tur har en familj och släkt. Där de kan finnas någon med försemrat imunförsvar. 

Där av åter igen de blogg inlägget.

Annons:
Aleya
2016-02-01 18:55
#21

Men vad har andningsuppehåll och allergi och dagis med saken att göra? Och gamla dagis? Låter ju som att det händer på det nuvarande och att flera dött. Tycker detta verkar mycket konstigt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Loris M
2016-02-01 18:56
#22

Anata,

Det här är ju naturligtvis fruktansvärt! Vad jag förstår dog ett barn på förskolan av andningsuppehåll. Du vet inte mer än så då ditt barn inte längre går på den förskolan. Du har fått ett brev/mejl från förskolechefen som med största sannolikhet skickat ett massmedelande till alla föräldrar. 

Det här verkar ha hänt idag. Med tanke på att vi inte vet så mycket mer och att det ännu inte finns någon information i medier, samt med tanke på barnets anhöriga har jag tagit bort alla namn. 

Du får gärna berätta om du får veta något mer.

[Anata]
2016-02-01 19:07
#23

#22

Ingen fara :) 

De är jätte tråkigt att de har hänt. Inte konstigt om dom inte går till media som gör saken så klart värre. Jag fick info om de på dagis. Så antagligen dog han tyvärr där :(

#21 

Pojken fick problemet på dagiset. Inte någon annanstans. Och de är inte flera föräldrar som lämnar sina barn sjuka till dagis. Samt dagis/Vikarien på maten. Har struntat i de intyg dom fick av läkaren ang vår dotter. Så jo de har verkligen med dagis att göra

Aleya
2016-02-01 19:15
#24

#23 menar att det är två olika saker du skriver om. Vilket nog gör många förvirrade. Jag vet som inte vad vikarier på maten har att göra med denna barnet och dennes död, men jag vill gärna förstå.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Anata]
2016-02-01 19:20
#25

# 24

Jag svarade på din kommentar. 

Men men sak samma

vallhund
2016-02-01 19:23
#26

Ser att flera inlägg kommit till sedan jag började fila på mitt inlägg, det kommer separat.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vallhund
2016-02-01 19:23
#27

#20 Få se om jag lyckats få det rätt

1) Ni har ännu kvar platsen men ni har sagt upp dotterns plats

2) Bloggen har alltså ingenting med detta som hände i fredags att göra?

3) Vid kraftig allergisk reaktion så kan man få Quincke-Ödem av där halsen kan täppas till o i sällsynta fall vara dödligt om man ej får vård. Värre är det med anafylaktisk chock vilket leder till total systemkolaps med hög dödlighet.
Barn som löper risk bör alltid ha adrenalinpenna i sin närhet o förskolepersonalen torde vetat om detta o vetat hur de skulle ha agerat, barnet kan dö ändå.

Barn o vuxna kan dö ändå, även om ambulans kommer inom 5 minuter. Inte förskolans fel i det fallet.

4) Du tog upp din dotters allergi trots att du inte har en aning om vad som hänt pojken som dog o som gått på din dotters tidigare avdelning. Varför ens ta upp det när du inte vet?

5) Den 22/12 2015(?) får ni åka in akut med er dotter till sjukhus, personalen hade inte satt på barnet halsduk o inte stängt overallen, stämmer det? Var dottern medvetslös eller vad menar du med inte tog kontakt? Varifrån åkte dottern ambulans? Vem kallade på ambulans?

Enligt Barnakuten har dottern halsfluss, stämmer det? O hade haft det i flera dagar? På vilket sätt är det förskolepersonalens fel? Halsfluss får man av streptokocker som är en väldigt smittsam bakterie som er dotter tydligen haft i flera dagar, vet ni var ifrån smittan kommer? Den kan ligga latent i halsen hos både barn o vuxna utan att ge symptom men väl smitta andra ändå. Den smittar oavsett om man har halsduk eller inte och man blir väldigt sjuk.

Ni hade inte märkt att hon hade halsfluss men ni klandrar personalen på förskolan för att de inte märkte det? " Och hon var på dagis när hon fick sin feber. Alltså de är stora brister på FLERA olika dagisar."

På vilket sätt är det stora brister på flera olika förskolor/förskoleavdelningar?

"Sen är de extremt fasansfullt om detta barn oxå har dött pga sjukdom" Det håller nog dom allra flesta med om. Däremot tolkar jag det som att du skriver i djup affekt o därför blir det så svårt att förstå vad som hänt o i vilken ordning o vad som är orsak o verkan.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Aleya
2016-02-01 19:37
#28

#25 men vad har din dotters allergi att göra med pojkens död? Som verkar ha skett på ett helt annat dagis (?) Än det hon är på nu. Menar du att personalen är slarvig eller vad? Eller vad vill du komma fram till?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Loris M
2016-02-01 19:39
#29

#27 Jättebra att du benar ut det! 

Anata skriver om flera olika saker som är intressanta att diskutera. Men det blev lite för rörigt då allt hamnade i samma tråd.

Kalli
2016-02-01 19:47
#30

Och gällande bloggen händer det såklart att föräldrar tar sina sjuka barn till dagis (trots att de inte borde) men man kan vara smittbärare innan sjukdom bryter ut och därmed smitta andra omedvetet. Jag antar att så var fallet med storebror och lillebror, att lillebror blev smittad innan man insåg att storebror var sjuk? Annars borde man väl inte låtit syskonen träffas. Det måste väl funnits en plan tänker jag, barn blir ju tyvärr sjuka.

I övrigt så händer det faktiskt att människor bara slutar andas utan uppenbar orsak ett sånt exempel är väl plötsligt spädbarnsdöd.

[Anata]
2016-02-01 20:03
#31

#27

2) svar: Nej utan till varför jag säger att föräldrar för sluta lämna sjuka barn på dagis. Så jag lämnade blogg till varför de är viktigt för mig.
4) svar: Jag sa bara de att då Vikarien redan en gång har inte kollat intygen. 
5) Svar vi tillkallade dom och då var hon med och så. I ambulansen var hon vaken och kollade. Sen helt så där blev hon helt tom i blicken och då blev de blåljus.

Enligt läkaren på Barnakuten så gör de stor skillnad på om ett barn har halsduk eller inte. Alltså ett barn i dotterns ålder SKALL alltid vid kallt väder ha halsduk på sig. När vi hämtade henne hade hon feber vilket hon INTE hade innan vi lämnade henne. Samma dag tog vi henne till VC med rekomendation av 1177. Läkaren hittade inget fel så hon kunde gå till dagis den 22. När vi hämtade henne var hon jätte hängig hon tog sig för halsen hon ville inte ha dricka mm. Så var hon inte alls på morgon eller dagar innan. Då när vi åkte in akut så sa sjukhuset de sen att då hon första hade feber dagar innan och inte visade något. Samt varit hemma för säkerhetskull och varit aktiv. Sen fått en sån reaktion efter ha varit på dagis. Så är de något som inte stämmer. När dom kollade henne i halsen var hon jätte svullen. Då sa flera sköterskor vanligt barnläkare näsa hals öron läkare att de är mest troligt efter reaktionen på dagis. Dom sa att halsfluss kommer fortare på mindre barn. Då dottern är under 2 år så är hon mindre.

De finns flera föräldrar som har klagar på dagiset. Varje gång vår dotter har varit sjuk så har vi kontaktat dagis just för att de finns smittorisker mm. Och många har syskon så att dom kan informera föräldrarna som lämnar dagen efter. 

När de har varit ordinarie lärare och mat tant så har vi inte haft problem på dagis. Utan problemen har uppkommit när de har varit Vikarie. Vilket är jätte tråkig då dagiset i säj är jätte bra. Dom ordinarie är trevlig dom har roligt. Man kan vara med och påverka mm. Men så fort de är vikarie så är de brister vilket gör ont i mig som mamma samt syster till en förskolelärare.

Från September 2015- December 2015 har dotter haft 60% frånvaro och 40% närvaro. De då har varit väldigt mycket sjuka och nattskräck. Efter hon slutade på dagis har hon inte varit sjuk. Hon har inte haft nattskräck. 

Jag kan bara uttala mig om detta dagiset och hur mitt barn har reagerat samt de vi har sett. 

Vad som har hänt pojken kommer nog bli en fråga. Något har hänt och tyvärr slutade väldigt illa. De kommer antagligen ut på media inom sin tid. Då oftast dagiset anmäler händelsen till kommunen som där efter utreder. Och massmedia vill gärna vara med på de.

Nu har vi tända ljus och en ängel som står i cirkeln av ljuden. Samt en vit ros. Då jag har valt att inte ange pojkens namn så kan jag endast säga att hans namn är skrivet på en lapp där ljusen står.

Upp till toppen
Annons: