Annons:
Etikettövrigt
Läst 2926 ggr
[Anata]
2/1/16, 8:10 PM

Sjuka barn på förskolan

Flera gånger blir barn lämnade på dagis sjuka eller när föräldrarna anser barnet vara piggare!

Jag tycker de är SJUKT oacceptabelt och ansvarslöst

Annons:
Loris M
2/1/16, 8:29 PM
#1

#0

Det tycker jag också! Det som föräldrar inte tänker på alla gånger är att det finns andra barn (och vuxna) som blir smittade. Det går bara runt hela tiden. Vi brukade alltid informera och dela ut broschyrer vid inskolningssamtal vad som gäller vid olika sjukdomar. Men det verkar inte hjälpa. En del föräldrar är jätteduktiga och ringer och frågar om de är osäkra. Men andra kan ge en alvedon till barnet (har jag varit med om) och sedan lämnar på förskolan i alla fall. Väldigt respektlöst framförallt mot sitt eget barn.

[Anata]
2/1/16, 8:33 PM
#2

Vårt föra dagis blev paff av att vi stanna hemma när hon var de minst hängig eller hade nattskräck

Loris M
2/8/16, 3:00 PM
#3

Fler som reagerar…

"Vi föräldrar har inte tid, ork, lust eller råd att vara hemma med våra sjuka barn. I stället skickar vi dem till förskolan där de smittar ner både sina kompisar och Pedagoger. Smittan går runt, runt och hemma svär föräldrarna över att barnen är sjuka igen redan veckan efter.

När jag tänker efter kan jag inte komma på ett enda jobb som jag personligen tycker är viktigare än ens barn. Om man ska titta på det rent krasst, vad händer på din arbetsplats om du är borta en eller ett par dagar? På väldigt många arbetsplatser skulle jag säga att det inte gör någon avgörande skillnad

Då kan det i stället vara lite intressant att titta på vad som händer hos ditt barn när du inte är hemma. Vilka signaler skickar du till ditt barn om vad som är viktigt? Ur barnets perspektiv blir jobbet viktigare än barnets välmående och känslor. Är det viktigare att vara på topp på jobbet men vara på minus hemma?"

Källa

vallhund
2/9/16, 2:41 PM
#4

Hur många trådar har du igång med exakt samma ämne?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Anata]
2/9/16, 7:07 PM
#5

#4 jag har enligt denna sajten 2 inlägg. Och jag fick ok av Loris M att göra inlägg om detta. 

Har ni invändning om de så är dom välkomna.

Ha en trevlig dag

MelodyX
2/9/16, 8:00 PM
#6

Nej, det gör ingenting på arbetsplatsen om jag är borta en dag eller en vecka. MEN. I min plånbok - gör det faktiskt det. Jag har aldrig skickat mina barn till förskolan med alvedon, men snoriga till exempel, då skickar jag dit dem (om det inte är trögflytande grönt, tjockt snor då). Jag har inte heller råd att ha dem hemma om de sovit dåligt eller om det är något annat, då hade jag fått ha dem hemma varje dag eftersom sonen sover fruktansvärt dåligt. Ledsen, men det är min vardag som enda arbetstagare och långa perioder ensamstående utan någon SGI att tala om då jag precis avslutat studierna. Jag skulle ju tro att det är mer undantag än regel att föräldrar skickar sina barn sjuka till förskolan, ens det minsta snoriga, om de hade haft möjlighet att vara hemma och jag tycker det är SJUKT oacceptabelt och ansvarslöst att döma andra föräldrar utefter sin egen situation (sedan håller jag med om att man inte skickar barnen till förskolan om de behöver alvedon).

Annons:
[Anata]
2/9/16, 10:15 PM
#7

De är kanske skillnad på att sova dåligt eller att ha nattskräck. När man har ett barn som skriker i timmar för hon inte kan vakna från sin nattskräck så går de inte. Och de gör inte saken bättre att släppa henne på dagis. Inte i vårt fall. 

Nu går inte dottern på dagis mer och hon är mindre sjuk hon har inte nattskräck. Nu har jag jo möjligheten att ha med henne till stallet där jag jobbar när min man ska tex hämta helgbarnen eller har möte. Då jag arbetstränar och hon gillar att vara med. Så klart är vi inte med hästarna när vi är i stallet. Men de bas göra som tex mocka luncha göra höpåsar och sånt. Sen har jag bärsjal med mig så hon sitter där när jag måste gå ut i hagen. 

Jag kan bara säga ifrån mig. Och för oss har dagis varit mardrömmen för oss

tlover
2/9/16, 10:21 PM
#8

#7 Det finns dom som sover riktigt dåligt så att säga att det automatiskt är bättre (eller mindre dåligt) att sova dåligt jämfört med nattskräck går inte om man inte vet mer om det.

Vi kommer nog att bli sjuk här hemma nu efter inskolningen då dte var en hel del barn som var sjuka på förskolan men det ska visst bli bättre efter ett tag iallafall.

l'm back

[Anata]
2/9/16, 10:37 PM
#9

Vi tycker olika med nattskräck. Men då min man går hemma jag jobbar bara 11-16 så behöver vi inte dagis. Efter vi slutade med dagis så sover hon bättre och hon mår mycket bättre. Inte sjuk eller feber dagar! Orkar mycket mer.

tlover
2/9/16, 10:43 PM
#10

#9 Snarare tycker olika om sömnsvårigheter, nattskräck är säkert jättehemskt (jag har själv ingen erfarenhet av det däremot) men sömnsvårigheter är också jättehemskt. Till och med dödligt i extrema fall (även om man dör av följdsjukdomar).

l'm back

[Anata]
2/9/16, 10:59 PM
#11

#10 oja båda är hemska.

Jag vet om att vissa kallar de olika. Jag är glad att dottern har kommit ifrån de. Men ja de kommer om de har varit en tuff dag för henne

vallhund
2/10/16, 4:58 AM
#12

Om mitt barn hade skrikit i timmar nattetid hade jag uppsökt en barnpsykiatriker.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

MelodyX
2/10/16, 9:32 AM
#13

Jag är fullkomligt medveten om vad nattskräck är, min son har gått hos just BUP med det och det har släppt nu (det finns hjälp att få som man bör söka också) men han sover fortfarande mycket dåligt och jag kan själv räkna nätterna jag själv fått sova utan störningar sedan mina barn föddes på en hand. Men som sagt, då har NI möjlighet att vara hemma efter dessa nätter (vilket säger sig själv om din karl är hemma och oförmögen att jobba eller arbetslös). Jättebra. Jag tycker dock det är oerhört tragiskt att inte ha förståelse för andra föräldrars liv också, att de kanske inte har samma möjligheter som er, eller hur? 

Visst, i den bästa av världar skulle alla barn och föräldrar kunna vara hemma om de har lite huvudvärk, är lite snoriga, har sovit illa och så vidare och så vidare. Nu funkar ju inte världen riktigt så, de flesta av oss är tvungna att släpa oss till jobbet oavsett om ungarna har små skavanker eller är trötta av dåliga nätter (oavsett anledningen). Skulle tippa på att de flesta jobb kan ta in vikarier, däremot behöver de flesta ha pengar för att kunna betala hyra och räkningar och ge våra barn mat på bordet. Åtminstone jag jobbar för att ha råd att leva, skulle tippa på att jag inte är ensam om det. Jag tror också att man blir ganska kortvarig på ett jobb om man skulle vara hemma direkt det är något med barnen. 

Sedan har jag jobbat som vikarie på rätt många förskolor och har tack och lov inte mött den nonschalans över föräldrars situation som du visar upp här. Varför startade du ens tråden om du inte har ungen på förskolan och bara jobba 11-16?

Annons:
Loris M
2/10/16, 11:30 AM
#14

Att barnen är lite snoriga, förkylda eller har sovit dåligt, är egentligen inget man behöver stanna hemma för. De flesta gör inte det heller. Annars skulle vi inte ha några barn på förskolan överhuvudtaget :) Som sagt, de flesta kan inte flexa hur som helst med tider och dagar och behöver jobba. Barnen ska stanna hemma när de har feber, någon smittsam sjukdom eller är så pass dåliga och hängiga att de inte orkar vara med på de olika aktiviteterna.

Jag tror även att man gör sitt barn en otjänst om man stannar hemma så fort näsan rinner. Är barnet borta mycket, kan det bli jobbigt att börja på förskolan igen. Det kan bli jobbigare att komma in i barngruppen och känna gemenskap.

MelodyX
2/10/16, 11:51 AM
#15

Jag tror det är undantag att man skickar barnen till skola eller förskola med feber, de flesta vill nog och är nog hemma då. Jag har visserligen skickat ett av mina barn med alvedon i kroppen, det berodde då på huvudvärk och barnet var hyfsat piggt (och de äter nästan aldrig alvedon så det hjälpte och barnet gick hela dagen på förskolan sedan, ser inget konstigt i det och är alldeles säker på att pedagogerna hade ringt om barnet blivit sämre eller alvedonen inte hjälpt). Som sagt, det finns inget jobb man blir särskilt långvarig på om man är hemma för allt - jag är rädd om mitt jobb. Jag behöver det för att kunna leva ett fullgott liv med barnen. Det hade jag inte kunnat göra enligt min åsikt om jag hade varit hemma på bidrag eller arbetslös. Då hade jag fått spara in på en hel del saker som jag anser att jag ska kunna ge mina barn för att vara en god förälder.

MelodyX
2/10/16, 11:55 AM
#16

Sedan är det väl mer regel än undantag att barnen under hela vinterperioden är mer eller mindre snoriga i olika virus under vinterperioden. Jag tycker också det är en otjänst att vara hemma för allt och förstår att en förskola blir paff om föräldrar är hemma för att barn har sovit dåligt. De flesta har jobb att sköta och då är inte det aktuellt (och hur ska man göra när barnet börjar skolan och har skolplikt, ska man vara hemma så fort det är lite hängigt lär det ju komma långt efter med skoluppgifterna?)

[Anata]
3/21/16, 5:53 PM
#17

#14 

Kan du pma mig? Vill uppdatera dig inom olika saker

[Anata]
3/21/16, 6:09 PM
#18

Ang dagiset att föräldrar lämna sjuka barn.

På vår x dagis var de få 7-16 barn alltså heltids barn. Dom barnen var friska och om barnet blev dålig/snorig så var en förälder hemma. Där ett av barnen hade värre nattskräck och barnpsykologen sa bara samma som till oss. Att barn som går på dagis reagerar olika. De är viktigt att finns där för sitt barn och att lyssna på de när de är jobbigt.

Den andra barn är sån 5 timmars barn. Där mamma eller pappa. Ibland båda föräldrarna går hemma. Dom lämnade sina barn på morgon. Jag hörde många gånger att personalen sa att barnen är snuviga och kanske borde stanna hemma. Då var de som att föräldrarna inte fattade att ett barn som är påverkad av snuva eller sjukdom inte ska vara på dagis. Men dom har jo betalat för att barnen ska vara där så dom kan vara barnfria eller hur dom tänker.

Sista föräldrar mötet vi var med på så tog dom upp de här med sjuka barn. Faktist efter att dom hade läst om mitt inlägg här och på fb. Dom tog de på stort allvar. Och sen även att en pojken avled efter andnings uppehåll på dagis. Vet inte varför. Men de kan vara grund till mycket.

I vårt område så har vi märkt stor skillnad. Även öppna förskolan som vi är på. Dom har ändrat sina regler ang snuviga barn. Där även BVC har ändrat sitt upplägg.

Att skriva något som sånt här. Kan sätta många bollar i rullning. Har även sätt att kommunerna där jag är uppväxt har ändrat just med detta ang sjukdom och snuva!

På x dagis har dom fått in stöd för barn som har nattskräck. Vår VC har oxå ökar sin hjälp ang nattskräck. Även öppna förskolan.

Detta känns inte bara extremt skönt att ni kan flera få hjälp och stöd. Utan nu kan läkare och bvc lära sig så mycket mer om detta. På vanliga VC som alltid har sagt att de kan hända med de är inget farligt.

Barnsjukhuset här i vårt område vet om att hon hade nattskräck. Dom förklarade för oss att vissa barn mår inte bra av att börja på dagis för tidigt. Branden vi var med om kan vara en sak som har varit en anledning och sen dagis har varit de sista som behövdes. 

Nu här i Januari valde vi att sluta med dagis efter stor övervägan. Då i samtal med barnpsykolog bvc läkare mm. Och de har hjälpt jätte mycket. Hon sover hela nätterna och är frisk. Vi går till öppna förskolan 4 dagar i veckan. Än så länge har inte nattskräcken kommit tillbaka. Vilket är jätte bra :) 

Att se såna steg fast man har fått backa jätte mycket de är så skönt. Nu går de i hennes takt och hon bestämmer själv. När vi kan vara från dom öppnar tills dom stänger på öppna förskolan utan nattskräcken kommer tillbaka. Då kan vi börja parera igen med dagis. 

Har man ett känsligt barn så är de bra att kunna ändra för att de ska vara bra för dom. Även nu när jag ska börja jobba halv tid så kommer vi fortsätta på öppna förskolan

MelodyX
3/21/16, 9:47 PM
#19

Tja, är båda föräldrarna hemma och det är 15 timmarsbarn som är dödssjuka och går, då förstår jag frustrationen för dig, dock ska man ju även ha i åtanke att barn upp till fem år är förkylda otroligt mycket, mellan 5-7 virusinfektioner per år är normalt, speciellt då när de börjar förskola och möter andra barn, och är något barn väl bör genomgå för att stärka sitt immunförsvar enligt apoteket.se . Förkylning smittar framförallt de två första dagarna, sedan är det relativt lugnt, de första två dagarna har väl oftast inte smittan knappt visat sig så det är nog inte lätt att undkomma smitta för de andra barnen ändå tänker jag. 

Sedan betalar väl i och för sig  de flesta inte för 15 timmar om de är arbetslösa eller hemma, taxan är ju väldigt låg för de som är hemma och fri för barn mellan 3-5 år, så nog tycker jag att man absolut kan ha barnen hemma då.. 

Det framgick dock inte av ditt första inlägg.

[Anata]
3/21/16, 10:03 PM
#20

#19

Jag hade för mig detta. Men men!

Ja jag är arbetslös gubben är sjukskriven och på gå tillbaka efter lång tids sjukskrivning. Men vi väljer att ha henne hemma då de tydliga reaktionen.

Sen när hon hade inskolningen var de vikarie och speciellt en som var för på henne. Så de är mycket som spelar in.

Så länge man har möjligheten att vara hemma med sina barn ska man vara de! Dom behöver de. De finns öppna förskolan som man kan gå till så kan barnet leka och vara med andar barn än då

Annons:
MelodyX
3/21/16, 10:13 PM
#21

Jag tycker förskolan är bra, förutsatt att man är på en bra förskola och jag tror väl dessvärre att det samhälle idag gör att barnen blir efter när skolan börjar om man inte skola in de (sedan visst, 18 månader - 2 år är kanske skitsamma, många föräldrar har inte möjlighet att vara hemma så länge) tidigt, jag tror helt enkelt att de får svårare senare i livet både med kompisar och elementära saker som läsa, skriva, matte, sitta still med andra barn, lyssna. Att vara med föräldrar på öppna förskolor ger inte samma utveckling, åtminstone inte de två jag har varit på. Visst hade man kunnat önska att samhället inte var så men det är en utveckling som vi inte kan stoppa tror jag. Barnen som ska börja förskoleklass på vår skola till exempel kan redan läsa, räkna och skriva hyfsat, har lärt sig föra sig socialt med kompisar, har jobbat i projekt tillsammans och så vidare,  visst kan man träna det själv men personligen tror jag det blir svårare och man gör sitt barn en björntjänst om man håller det hemma till skolstarten. 

Men vi är oense där helt enkelt.

 Hur du och gubben lever har jag inte kommenterat, i den här tråden och det senaste inlägget i alla fall, det är självklart bra om ni fått hjälp med nattskräcken nu.

vallhund
3/26/16, 5:56 AM
#22

#20

"Så länge man har möjligheten att vara hemma med sina barn ska man vara de!"

Varför?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Anata]
3/26/16, 10:08 AM
#23

#22 De står efter åt.

Och de är bevisat att barn som börjar på dagis förtidigt alltså redan vid 1 års ålder. Blir lidande av "skoltrötthet" i ung ålder! Många av dessa barnen blir diagnoserade med ADHD/Damp. Där läkare själv säger att dom avviker från ett normalt beteende.

Om man kollar på forskningen och hör flera olika psykologor barnläkare lärare mf olika så säga dom samma sak.

Vi har möjligheten att vara hemma och att gå på öppna förskolan. Jag har mött på flera föräldrar på olika föreläsningar mm. Som anser att finns dagis så ska barnet gå där. Dom behöver inte vara hemma om de inte är ett stort måste. Sen längre in i samtalen så visar de sig att föräldrarna som är arbetslösa dom är mer för att vara med sina vänner/bekanta. Än att i själv verket ge barnet de extra året att få vara på en öppen förskola MED sina föräldrar. 

Jag har mött en del föräldrar av har fått liknande eller grövre bakslag när deras barn har börjat på dagis så som vi. Få föräldrar där har nystat i varför. Många avser att de är en "fas" i livet som ALLA barn hamnar i och att en mamma som har burit på sitt barn i 9 månader sen där på varit hemma med barnet i 1 år. Den mammas förtjänar att sitt barn ska gå på dagis så att mamman kan få gå tillbaka till sitt liv som de var innan.

Detta är något som jag har som sagt mött på en hel del. Både bland Svenska föräldrar och föräldrar med annan härkomst.

En mamma frågade mig varför jag valde att skaffa barn. Jag svarade ärligt.
Jag älskar barn och vi har tid och råd samt har tiden och möjligheten att ha ett barn till. Så därför valde vi att skaffa ett barn till.

Kvinnan kollade på mig och sa till mig rakt upp och ner " Jaha här skaffar jag barn för att vi ska ha en stor familj och min man vill ha flera barn!"

Vad var de försvar. En annan kvinna kom och sa att när man tröttnar på sitt barn kan man skicka iväg den till en släkting eller adoptera bort barnet.

När jag hörde de blev jag paff och väldigt ledsen. De är ett barn. Ingen blomma " Eller djur som vissa säger" De är en individ som DU har valt att ta ansvar för. Du kan inte bara ge upp för att du tröttnar. Eller ungen är stökig.

Idag verkar de vara med en trend att skaffa barn och jämnfört med när jag var liten och tonåring. Så hade vi en helt annan uppfostran. Idag uppfattar jag uppfostran som slö slapphänt. Detta brors på nog mer för att föräldrar jobbar stressar. Livets normer ser olika ut. De är mer stress och barnen vill oftast ha dyra mobiler dyra kläder mm. Och de är föräldrarna som måste jobba mer för att få mer pengar.

Våra liv ändras hela tiden av olika anledning. Detta påverkar samhället. Vilket gör att flera barn börjar tidigt på dagis FAST föräldrarna går hemma. Alltså där de finns en möjlighet att presentera en "annan värld" för barnet tex som förskola. Där kan man gå till öppna förskolan. Där kan man ta de i barns takt och man tar de lugnt. Vissa föräldrar börjar gå direkt efter att barnet har föds. Oftast är de föräldrar som har arbete som väntar efter mammaledigheten.

De blev ett lång svar  haha :) Hoppas du finner svaret #22

vallhund
3/26/16, 10:53 AM
#24

#23 Det där är populistisk svammel o inte ett svar på min fråga.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Loris M
3/26/16, 12:29 PM
#25

#23 Och de är bevisat att barn som börjar på dagis förtidigt alltså redan vid 1 års ålder. Blir lidande av "skoltrötthet" i ung ålder! Många av dessa barnen blir diagnoserade med ADHD/Damp.

Var någonstans är det bevisat? Jag känner inte till någon forskning som skulle visa det. Jag vet att det under senaste tiden blivit populärt med anknytningsteorin men de flesta som driver den linjen är inte ens forskare utan snarare psykologer eller drivna föräldrar som kan unna sig att välja att stanna hemma om de vill det. Det flesta kan inte det, för att ekonomin räcker inte. Jag är väldigt tveksam till att det finns forskning som stöder det du påstår. Jag har aldrig stött på att någon forskare gjort den kopplingen till ADHD.

[Anata]
3/26/16, 5:38 PM
#26

#25

Jag har inte sett studie på de. Utan hört de på föroläsningar som jag har varit på.

De är dock barn psykologer som har hållt i då. Dom har visar på tavlan om forskare. Oftast från USA! Men som sagt jag har aldrig sett något sånt mer än de.

Så jag kan bara säga de jag har hört talas om. Där även barn läkare och då barn psykologer säger att de är bevisat att barn med ADHD/damp har börjat på dagis tidigt. I många av familjerna har de funnits 1 förälder hemma.

De är de ända som jag har att gå efter.

Då jag inte kan säga att de är si eller så. Kanske bra de.

#22
Om jag är hemma och har möjligheten att ha mitt barn hemma. Där jag kan gå till öppna förskolan/barn träffar för att introdusera mitt barn på lugnaste sätt. Då kommer iaf jag ta den möjligheten. 

Men de är jag

Upp till toppen
Annons: