Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Tematiskt arbetssätt och projekt

Nytt utbildningsprojekt - ICDP

2016-02-03 20:08 #0 av: Loris M

Det verkar som att det kommit upp en del nya influenser i förskolan och skolan som antigen bygger på något som saknar vetenskapligt stöd (kommunikologi) eller som bygger på teorier som egentligen inte är helt förenliga med den barnsynen vi har (och ska ha) idag. Det som är ofta gemensamt för dessa är att det är dyra kurser som kommuner köper in och som verkar vara inriktade på personlig utveckling. Jag skrev tidigare om kommunikologi och nu läste jag det här: 

"Surahammars kommun har startat ett nytt utbildningsprojekt som skall uppmärksamma och utveckla personliga resurser samt öka förståelsen genom lyhördhet och empati. 

Projektet har startat i alla Surahammars kommuns förskolor och det går under namnet International Child Development Programme men benämns oftast ICDP eller som på svenska Vägledande samspel. Programmet bygger på FN:s konvention om barnets rättigheter. ICDP används i cirka 35 länder.

I Surahammars kommun skall förskolepedagogerna utbildas teoretiskt och praktiskt i programmet under tre års tid. En lektor i pedagogik vid Mälardalens Högskola kommer att tillsammans med specialpedagogen göra en utvärdering efter projektets slut."

Källa 

Känner ni till detta program eller har ni kanske arbetat med det? Det som gör mig fundersam är att programmet verkar bygga på bl.a Anknytningsteorin som är en teori som utvecklades av barnpsykiatrikern John Bowlby på 1950-talet och bygger egentligen på forskningen om spädbarn. Teorin går ut på att barn är förprogrammerade att knyta an till sina föräldrar. Om det saknas en trygg anknytning kommer detta att påverka personens alla framtida relationer på ett negativt sätt. 

Jag vet inte, men jag får en känsla av att det dyker upp allt fler sådana här program som har sitt ursprung i psykologin och biologiskt utveckling och att pedagogiken trängs undan. Funderar

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-02-04 19:44 #1 av: Artlink

Jag har gått steg två i en trestegsutbildning inom ICDP. I många kommuner är utbildningen meriterande vid nyanställningar. I Degerfors kommun ska alla gå steg 1. 

Utbildningen handlar om att lära sig bemöta barn och elever på just den individens nivå. Det är svårt att göra en snabbresumé av hur utbildningen går till men det är en självutvecklande kurs där man få arbeta med charader och sätta beteendet i kroppen. ICDP arbetar utifrån tron på barns förmågor, det kompetenta barnet. Man bygger på det barnet kan istället för att peka på det barnet inte kan. Det ska stärka barnets självbild och tron på att vara värdefull.

Allt detta låter så självklart men trots att många, många, många kollegor gått till kursen med korslagda armar över bröstet och en bister uppsyn med orden: Det här är ju inte nytt! så kommer de tillbaka förvandlade, mjuka och leende. 

Sajtvärd: Yoga & Meditation iFokus
Medarbetare: Stenar i Fokus

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.