Etiketterskolaförskoleklass
2016-02-04 09:48

Rapport - En skoldag i helvetet

En fruktansvärt nedslående läsning. Tyvärr får man befara att den berörda skolan inte är den enda där det ser ut så här.

"Ross Tensta gymnasium i Stockholm läggs ned /…/ Skolinspektionen har flera gånger varit där och observerat lokaler och lektioner. Rapporten som inspektionen författat är hjärtskärande läsning.

Det talas om allvarliga brister på ett otal områden. Lärares rädsla för att hotas av elever. En fullständigt släpphänt syn på frånvaro. Trakasserier och våld. Det är outhärdligt att tänka på hur vardagen måste ha sett ut för skolans skötsamma elever. /…/

Skolinspektionen beskriver verkligheten: ”(Det råder) total avsaknad av studiero och lärarna ingriper sällan… På vissa lektioner har inspektörerna svårt att förstå innehållet i lektionen på grund av de omfattande ordningsstörningarna. /…/

Ett av de mest anmärkningsvärda områdena i rapporten rör elevernas närvaro, eller snarare frånvaro. De är inte där – men får ändå närvaro markerad av lärarna. Varför?Jo, eleverna vill ha sitt studiebidrag, alltså kommer de till skolan ibland. Men väl där är de så störande att lärarna låter dem gå igen. Då är det enklare att bara markera närvaro även om de är frånvarande.

Jag tänker på dussintals intervjuer som jag läst med flyktingar som kommit till Sverige det senaste året. En utsaga förenar många av dem. Ett ord går igen.De ensamkommande drömmer om att fortsätta den utbildning som de en gång påbörjat.Föräldrar talar om att deras barn äntligen ska få utbildning.Nu är det ju så att många nyanlända tenderar att hamna i områden där det redan bor andra med flyktingbakgrund. Det är ingen djärv gissning att en stor del av dem kommer att hamna i Tensta, eller områden som liknar det. Och att de då kommer att tvingas lägga sina barns framtid i händerna på skolor som liknar Ross Tensta gymnasium. Med kaos, kränkningar och ”total avsaknad av studiero”.

Källa

StillaSinnet
2016-02-04 21:53

Fy så hemskt…. stackars dessa barn som förlorar hoppet om kunskap, bra utbildning, säker framtid, jobb och som dessutom förlorar sin självkänsla och självbild… drunknad i kaos 😭

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Magi-cat
2016-02-04 21:59

"Tror ni jag överdriver? Så här skriver Skolinspektionen: ”Enligt rektorn är det för dessa elever en prestation i sig att de kommer till skolan och därför har dessa elever, enligt henne, tillåtelse att komma och gå som de önskar.”"😮

Helt galet, det blir ju inte bra för någon!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

2016-02-08 18:48

Mer om skolan och vems ansvar det handlar om….

"Men vad som har skett efter avslöjandet är lika häpnadsväckande: skolledningen verkar oförmögen att dra några slutsatser – och lärdomar – av kritiken. /…/Samtidigt har andra anställda knutna till Ross Tensta gymnasium hört av sig. De skräder inte orden, och talar alla samma språk. Två anställda: ”En usel arbetsmiljö med mycket våld mellan elever och elever som uppträder respektlöst och hotfullt mot lärare. Jag skulle kunna berätta om många blodiga slagsmål mellan elever.” ”Vår enda uppgift var att ingen skulle bli underkänd, de övriga fick sköta kunskapsinhämtningen på egen hand.”

En tidigare anställd: ”Bedrövad är jag över alla de ungdomar som drabbats av vuxnas flathet och ignorans." Ansvar behöver utkrävas. Både för att det är rätt och riktigt, men även för att säkra en bättre väg framåt. Låt oss inte glömma att Ross Tensta gymnasium är en kommunal skola – ytterst ansvariga är Stockholms stads utbildningsnämnd."

Källa

Magi-cat
2016-02-08 19:08

"”Bedrövad är jag över alla de ungdomar som drabbats av vuxnas flathet och ignorans.""

En hemsk läsning….😕

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen