Annons:
Etikettyrkesprofession
Läst 1879 ggr
Loris M
2016-02-05 17:45

Så här klarar du praxischocken!

Är du ny inom läraryrket finner du kanske detta intressant och användbart.

"Stressa av, var dig själv och känn inte att du måste kunna allt på en gång. Det är några konkreta tips till nya lärare som känner sig ”praxischockade” under första tiden i klassrummet.

De där första dagarna var det så mycket nytt att sätta sig in i. Då upptäckte jag på allvar att jobbet inte bara handlar om klassrummet och elever. Att det är så mycket annat som ingår i lärarrollen, säger han.Elias Dietrichson minns att han inför första lektionen var nervös men förväntansfull. Mest att han var taggad att komma igång efter en lång avklarad utbildning, att det äntligen var dags på allvar. Under utbildningen fick han en bestämd uppfattning av vilken roll han ville ha i yrket. 

– Under VFU:n hade jag en annan persons ramar att gå efter, nu sätter jag dem själv. Det är en stor utmaning. Jag är väldigt mån av att det ska finnas en tydlig början och slut på lektionerna och att alla ska känna sig delaktiga. Under hösten har jag jobbat mycket med grupper och försökt variera mig, säger Elias Dietrichson."

Källa

Här kan ni läsa alla 14 tips som Elias har skrivit till nyexaminerade lärare.

Annons:
Loris M
2016-02-20 16:35
#1

🎈

Loris M
2017-11-06 20:48
#2

Sex saker att tänka på som ny på jobbet:

"1. Kom i tid! Bättre för tidig än försenad första dagen. Sikta på att vara på jobbet en kvart innan du egentligen börjar. Lite marginal gör ingen skada, speciellt om du inte har haft möjlighet att testa resvägen tidigare.

2. Tänk igenom vad du vill säga. Var beredd på att kollegorna kommer vara nyfikna och vilja ställa frågor om dig, dina tidigare anställningar och om vad du vill göra på ditt nya jobb. Det kan vara smart att fundera på vad du vill berätta i förväg…… "'

Se de resterande tips här!

Upp till toppen
Annons: