Etikettyrkesprofession
Läst 2005 ggr
2/6/16, 3:44 PM

Lärarförbundet tappar yrkesverksamma medlemmar

Är ni med i Lärarförbundet? Inte jag. Jag gick ur för många år sedan när jag insåg att de satsar enbart på nyutbildade och när jag själv låg under ingångslönen efter att ha arbetat i sju år. När jag bad om hjälp, sa de rakt ut att jag inte var ensam med om att ha det så och att de måste tänka på nyutbildade. Det är viktigt att de får en bra ingångslön, menade de. Visst är det viktigt, men vi som är både utbildade och har yrkeserfarenhet är inte oviktiga. 😟Men det verkar i alla fall som att de ännu inte fattat vad de gör för fel:

"Vid årsskiftet hade Lärarförbundet 233 494 medlemmar. Det är en ökning med mer än 2 000 medlemmar jämfört med året innan. Vilket är all-time-high. Framförallt ökar antalet studenter. Bidragande orsak kan vara att kongressen 2014 beslutade att studenterna inte ska betala någon medlemsavgift.  Mer bekymmersamt är att de yrkesaktiva medlemmarna — vilka är avgörande för förbundets ekonomi — blir allt färre.

— Det är ingen kris, men det är en viktig signal till alla i vår organisation, kommenterar kanslichef Sixten Frixon på Lärarförbundet."

Källa