Etikettyrkesprofession
2/9/16, 3:42 PM

"Särskilt yrkesskickliga förskollärare"

Idag utnämner Nacka kommun sina första "Särskilt yrkesskickliga förskollärare" och Karin Mattsson är en av dem.

"Just nu jobbar Karin Mattsson med ett- och tvååringar. De tar sin egen mat från lunchbuffén. Det går utmärkt, en del majskorn hamnar på golvet men det är tyst och lugnt när barnen sätter sig vid de låga borden och dricker ur riktiga glas.

– De hade pipmuggar när jag kom, det signalerar bebis. Det är lärande att kunna balansera en tallrik. Det handlar om att ha tålamod och låta barnen ta tid på sig. Det blir inte skrikigt och rörigt – tvärtom, säger förskolechefen Tuula Aula.

På tisdagseftermiddagen får två särskilt yrkesskickliga förskolelärare sina intyg, Karin Mattsson och Emi Kallin. Nacka har som mål att utse fyra till i år, de får förutom intyget också en löneförhöjning på 3.000 kronor i månaden under två år."

Källa

Hur ser det ut i din kommun? Har ni samma eller liknande "belöningssystem" och vad tycker du om det?