Etikettvärdegrundsfrågor
2/10/16, 4:30 PM

"Superrektorn" på QX-galan

"Rektorn Lina Axelsson Kihlblom har kämpat för rätten till sin könsidentitet och blivit känd som ”Superrektorn” i dokumentärserien ”Rektorerna” på SVT. Nu har hon även fått pris för årets bok på QX-galan.

Boken ”Kommer du tycka om mig nu?” (Gothia Fortbildning) kom hösten 2015 i samband med att Lina Axelsson Kihlblom berättade om sin könskorrigering i SVT:s ”Skavlan”. Den handlar om det utanförskap hon själv upplevt – men lyckats vända till en kamp om rätten till sin identitet.

Lina Axelsson Kihlblom berättar att hennes bakgrund har spelat stor roll för hennes syn på inkludering i skolan.

– Framförallt har den påverkat min syn på det ansvar som chefer och vuxna har. Om personal- och elevgrupper släpps fria leder ofta gruppdynamiken till att de som är annorlunda slås ut. Det börjar många gånger med nyanlända eller personer i gayvärlden. Då behövs någon som tar ansvar – inte minst i skolan, säger hon."

Källa