Etikettarbetsmiljö
2016-02-10 12:30

Förskolegårdar vi kommer att ångra

"Förskolegårdar på taken – för att barnen ska få plats. Det är en av de lösningar som prövas när staden förtätas. Anna-Johanna Klasander, professor vid Chalmers, menar att det är ”tufft klimat för barn” i stadsbyggandet. /…/ Vurmen för den täta staden, och kampen om värdefull mark, förändrar barnens utemiljö. Barnens ytor krymper. I Stockholm har utsläppsgårdar – små, hårdgjorda gårdar – närmast blivit standard för förskolor i nybyggda områden. Takterrasser lyfts fram som en lösning för att barnen ska komma ut. /…/

”Ut och lek!” har länge varit vuxenvärldens budskap till barn och unga. Men Boverket konstaterar i rapporten ”Gör plats för unga” att barns rörelsefrihet blir allt mer begränsad. Därför blir skol- och förskolegårdar allt viktigare utemiljöer för barn, enligt verket. Samtidigt krymper dessa gårdar. Ibland ska de ersättas av takterrasser.I Sverige är förskolegårdar på tak en företeelse som vi lär se mer av framöver. När Liljeholmens stadsdelsnämnd i Stockholm nyligen beslutade om en sådan lösning hänvisade man bland annat till goda erfarenheter från Köpenhamn. En dansk studie visar dock att gårdar på tak inte är någon okomplicerad lösning. "

Källa

2016-02-10 12:40

Men visst. Står förskolan för fallskärmar eller måste föräldrarna köpa själva? Är det lite lägre tak kanske det räcker med hjälm..

2016-02-10 19:04

Mer om förskolegårdar….

"Hur utemiljön ser ut på våra förskolor, skolor och fritidshem har stor betydelse för våra barns hälsa. Det menar Cecilia Boldemann, docent i folkhälsovetenskap vid Karolinska institutet. /…/ – De behöver mångsidiga rörelser för att utveckla sin motorik och stärka skelettet. De ska klättra, hoppa, kravla, åla, skutta, klänga och ha tillräckligt med utrymme att springa och få upp farten. Har man fått in mycket rörlighet från en tidig ålder så ökar chansen att man fortsätter att vara rörlig som vuxen, vilket är positivt för hälsan. /…/

En dålig utemiljö är helt enkelt motsatsen – liten, platt, öppen, solutsatt och utan naturmark. Det leder enligt Cecilia Boldemanns forskning till att barnen rör sig mindre, riskerar sämre motorik, vidare midjemått, kortare nattsömn och större koncentrationssvårigheter jämfört med barn som har en god utemiljö. Forskning visar att brist på fysisk aktivitet, stillasittande, övervikt och brännskador av solen ökar risken för benskörhet, hudcancer, hjärt-kärlsjukdomar, psykisk ohälsa, fetma och diabetes."

Källa

2016-02-10 19:11

Här ska en av förskolorna delas av till hem för ensamkommande flykting "barn" Dom ska få trädgården och förskolebarnen ska få leka på parkeringen.

2016-02-10 19:16

Ska de leka på parkeringen? 🤔Kan det vara någon tillfällig lösning?

2016-02-10 19:19

2016-02-10 19:30

Lummer: det där lät som vilken korkad rasistpropaganda som helst. Har du några riktiga källor på dina påståenden (alltså inget från Fria tider, Avpixlat och liknande rasistiska propagandasajter)? Annars föreslår jag att du låter bli att sprida såna där föga trovärdiga påståenden.

2016-02-10 19:56

Skojade bara. Nöjda nu???

2016-02-10 19:58

Och var är källan? Vilken kommun är det, vilken förskola, namn på "dom styrande i kommunen", så kan jag höra efter själv ifall du inte vill lämna en källa. För du borde veta vilken kommun du bor i och vilken förskola det är, samt vilka "dom styrande" är ifall det här verkligen är sant.

2016-02-10 20:00

#7 Nu skriver du att det är verkligheten, men förut skrev du: " Ja säkert tills flykting "barnen" ska ha hela skolan och förskolebarnen får flytta in i en barack nån stans"

Det ingick väl ändå inte i beslutet utan är fantasier?

"Skulle tro att det finns fler fina exempel på detta runt om i landet."

Kan du ge källuppgifter på några?

2016-02-10 20:05

Jag väntar fortfarande på att få höra vilken kommun Lummer bor i och vad förskolan heter, och så namn på "dom styrande" som hen så klargörande skrev. Ska jag kunna fästa någon som helst tilltro till de där vansinniga påståendena är svar på de sakerna det allra minsta jag kan begära.

2016-02-11 02:14

Intressant att Lummer ändrade sitt inlägg nummer 7 och sen avslutade kontot. Japp, så trovärdigt var det …

2016-02-11 08:32

Forskningen (länkarna i #0 och #2) visar med överväldigande klarhet hur viktig utevistelsen är för barnen nu och för deras hälsa i framtiden, som vuxna.

Det finns alltså ingen tvekan, men det är väl i ekonomin skon klämmer:

"Ytor för barn och unga ger dock inga intäkter. I en kommunal budget blir generösa gårdar och parker lika med ytor som inte kan exploateras. "

Stadsmiljöerna ska förtätas till varje pris. Omskrivningar som "urbant liv" hjälper inte barnen det minsta, utan de behöver en utvecklande utemiljö! DET är värt priset! I hälsovinster - också.

2016-02-11 19:22

Barn behöver gräs, träd, fågelsång, kottar, småkryp och att få springa (någorlunda) fritt! Åtminstone någon gång ibland. Det är jag övertygad om.

2016-02-11 19:43

#13 Helt säkert!

2016-02-12 11:53

Om taken görs till bra gårdwr är väl iden toppen? Lägga gräs, sätta några mindre träd, stenar och sen såklart rejäla staket och skuggiga ytor. Bättre än de asfalterade lådor vissa barn får ha. Sett hur vissa grannar fått sina balkonger till gröna oaser så helt omöjligt borde det ju inte vara